Motorsåg och handhållet

Fyrtaktsmotor till motorsåg?

23 inlägg 11875 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Fyrtaktsmotor till motorsåg?

DanBorje  
#433467
Finns på Alibaba.com 50-100$ styck, men du är tvungen att köpa minst 100styck

Ja det är klart att den "danska fyrtaktaren" kommer från Kina.

Jag har en motorsåg med 4taktsmotor. Den blev nog ingen hitt, väger över trettio kg.

Intressant konstruktion. Baserad på en aktersnurra till en båt?

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Fyrtaktsmotor till motorsåg?

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#433470 Hittade en film på Sally Saw

https://www.google.se/url?sa=t&source=w ... Dz1uf-ecvg

Avatar Fallback

Re: Fyrtaktsmotor till motorsåg?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#433498 Förstår att 4t blir knepigt, ska du smörja på vanligt vis så behövs torrsumpssmörjning och jag tror inte ens de kan fungera i alla lutningar ett motorsåg går i

Avatar Fallback

Re: Fyrtaktsmotor till motorsåg?

Elfving  
#433502
gnisten83 skrev:Förstår att 4t blir knepigt, ska du smörja på vanligt vis så behövs torrsumpssmörjning och jag tror inte ens de kan fungera i alla lutningar ett motorsåg går i

Håller med. En 4t såg blir inte långlivad och vikt/effektförhållandet gör den ointressant. Batteridrift är nästa naturliga steg för handhållna redskap!

Användarvisningsbild

Re: Fyrtaktsmotor till motorsåg?

MrStraightpull  
#433515 Ett skämt - 5,1kg och 2,3 hk. Eller är detta egentligen ett rent träningsredskap, ungefär som att springa med extra tyngder? Skall effekten upp måste varvtalet upp - jmf Formel 1 sugmotorer 16000 varv/min cirka. Då ökar nog bullernivån lol

Stihl 261: 4,9 kg och 4,1 hk
Stihl 201: 3,9kg och 2,4hk

Avatar Fallback

Re: Fyrtaktsmotor till motorsåg?

Peckberg  
#433542 4t sågen i filmklippet såg verkligen trött ut!!! Detta med 4t motorsåg är nog en återvändsgränd :lol: .

Användarvisningsbild

Re: Fyrtaktsmotor till motorsåg?

johan eriksson  
#433562 Dolmar 500V

1485519827_img_6432.jpg


Bild

Avatar Fallback

Re: Fyrtaktsmotor till motorsåg?

röjjare  
#433797
gnisten83 skrev:Förstår att 4t blir knepigt, ska du smörja på vanligt vis så behövs torrsumpssmörjning och jag tror inte ens de kan fungera i alla lutningar ett motorsåg går i

Nej det behövs inte. Räcker gott och väl med stänksmörjning om motorn är kullagrad. Som en 80-tals sporthojmotor typ.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).