Skotare

Smart teknik för skotning i brant terräng

6 inlägg 5601 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Smart teknik för skotning i brant terräng

Torbjörn Johnsen  
#432799 Nere i Tyskland och Österrike där det lutar lite mer än vad det gör hos oss har en del företag utvecklat bra vinschstöd till både skotare och skördare. Det här gör att man kan ersätta den relativt dyra linbanetekniken med den mer kostnadseffektiva skördar/skotarmetoden. Maskinerna hålls kvar i branten med hjälp av en vajer som förankras i ett stadigt träd. Här kan ni se Ponsses variant av den s k "Synchrovinschen". En vinsch som synkroniseras med maskinens hastighet. Inget för den ängslige :mrgreen:




   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Smart teknik för skotning i brant terräng

Global-logging  
#433193 Ponsses variant är en Herzog winch från firma herzog i Schweiz. Kan man få på varje maskin. Själv har jag en på en Gremo 1250F.
IMG_20160804_092412.jpg

Användarvisningsbild

Re: Smart teknik för skotning i brant terräng

Torbjörn Johnsen  
#433220 Intressant @Global-logging
Vart har du kört och hur är det egentligen att köra i så branta lutningar. Det ser ju rätt jobbigt ut när man ser det itifrån...
Senast redigerad av Torbjörn Johnsen ons 25 jan 2017, 22:57, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Smart teknik för skotning i brant terräng

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#433223 Intressant. Önskade man hade det när jag jobbade där nere på sjuttiotalet. Vi körde serpentinvägar upp och jobbade oss ner. Kunde aldrig backa, missade man något fick man ta en ny runda. På den tiden saknades det nackstöd på stolen så efter några månader fick man starka nackmuskler.

Avatar Fallback

Re: Smart teknik för skotning i brant terräng

Global-logging  
#433415 Jobbar i Tjeckien.Slovakien och Österrike. Har även en 911.5 x3m som jag kör. Det är inte så jobbigt. Givetvis inte roligt när där inte finns en väg uppe o man måste dra upp vajern för skotaren eller nör maskinen går sönder o man måste gå upp o ner några gånger med grejor. Gör det nu sedan 10år såan tänker inte så mycket på det.
IMG_20170125_084531.jpg

Avatar Fallback

Re: Smart teknik för skotning i brant terräng

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#433423 Grym maskin :grin:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).