Motorsåg och handhållet

Fyrtaktsmotor till motorsåg?

23 inlägg 11877 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fyrtaktsmotor till motorsåg?

DanBorje  
#433373 Sitter och bläddrar i senaste reklambladet från Jula och blir plötsligt häpen. En motorsåg från Stiga med fyrtaktsmotor? Och den kostar bara 999 kronor! De har en bild på en blå bränsledunk med den tydliga texten 4-TAKT tillsammans med sågen. Och beskrivningen av sågen avslutas med en beskrivning av fördelarna med 4-takts alkylatbensin.
OK, det är naturligvis felskrivet i texten och bensindunken skulle förstås ha placerats bredvid en gräsklippare eller snöslunga. Hoppats att ingen gått och hällt i fyrtaktsbensin utan oljeinblandning i sin nya Stigasåg. Sågar för 999 kronor brukar inte hålla så länge, men mer än tio minuter kan man väl begära.
Tre frågor:
Har det någon gång funnits motorsågar med fyrtaktsmotor?
Är det någon av alla skogsmänniskor på detta forum som har erfarenhet av vad som händer om man glömmer att blanda olja i bensinen (och som vågar erkänna det)?
Blir Jula ersättningsskyldig för det som inträffar om någon använder den bensin som rekommenderas i reklambladet?


Senast redigerad av DanBorje tor 26 jan 2017, 18:05, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Fyrtaktsmotor till motorsåg?

Blivande snickare  
#433374 Glömmer du oljan skär sågen. Har jag hört faktiskt utan att prova själv. Än :oops:

Vi har några riktigt duktiga såg-gurun här på forumet som nog kan berätta om det funnits några lyckade fyrtaktssågar :)

Användarvisningsbild

Re: Fyrtaktsmotor till motorsåg?

Jedifu  
#433375 Jo, der findes 4-takts:

http://www.primusdanmark.dk/motorsav-k% ... -3600.html
Senast redigerad av Jedifu tor 26 jan 2017, 18:17, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Fyrtaktsmotor till motorsåg?

DanBorje  
#433379 Mycket intressant! Tydligen motorsmöjning med kedjeoljan, alltså inget oljetråg som på gräsklipparmotorer.
Det betyder att jag kan vara alldeles fel ute. Stiga kanske verkligen HAR en FYRTAKTSSÅG!

   TS
Avatar Fallback

Re: Fyrtaktsmotor till motorsåg?

DanBorje  
#433382 Det är tydligt att Stiga fortfarande bara säljer "konventionella" tvåtaktare. Men den danska fyrtaktaren verkar ju riktigt trevlig. Inte så stressande ljud heller.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fyrtaktsmotor till motorsåg?

anersimyra  
#433383 Vissa lövblåsar och båtmotorer har en typ av 4 T motorer som dock ska köras på 2T bränsle. Annars har Honda äkta 4T i en röjsåg.

Användarvisningsbild

Re: Fyrtaktsmotor till motorsåg?

anersimyra  
#433384 Den låter som en sthil 4T lövblås men gick verkligen riktigt uselt.. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Fyrtaktsmotor till motorsåg?

anersimyra  
#433385 Tänk att få se film med hela kedjan i ingrepp i virke.. :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Fyrtaktsmotor till motorsåg?

Sågomanen  
#433396 Haha! Ja den vill jag inte fälla övergrovt med :grin:

Vad är vitsen med den? Motorolja ut i naturen är väl ingen hit? Men om man får till 4-ventilsteknik så effekten går upp 50% och separat oljesmörjning av vevhuset så kanske...

Användarvisningsbild

Re: Fyrtaktsmotor till motorsåg?

anersimyra  
#433397 4T tekniken där bränslet är 2T i båtmotorer är obegripligt, de väsnas så inihelvete så man är tvungen att köra med kåpor.. :surp:

Användarvisningsbild

Re: Fyrtaktsmotor till motorsåg?

johan eriksson  
#433400 Dolmar har haft 4-takt på försök, tror den hette 500V, provkörde den i Tyskland för några år sedan. Tror Mange har lite bilder på den, missade att ta själv när vi tittade på den.

Avatar Fallback

Re: Fyrtaktsmotor till motorsåg?

DanBorje  
#433404 Jag tycker inte den går så dåligt. Betänk att det inte är en gran han kapar utan förmodligen en bok. För att fälla övergrovt skulle man nog vilja ha lite mer än 47 cc till artontumssvärdet även med en tvåtaktare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fyrtaktsmotor till motorsåg?

axwell  
#433428 Kanske inte så vanligt med 4T- motorer i motorsågar.
Däremot finns det flera varianter av gräsröjare som har det; Stihl, Honda, Ryobi och troligen fler.

Stihl går på 2T-bensin, trots att att det är en fyrtaktare med ventiler som skall justeras titt som tätt.

Husqvarna har, i vart fall tidigare, en med Hondamotor.

Användarvisningsbild

Re: Fyrtaktsmotor till motorsåg?

johan eriksson  
#433439 http://www.aoweitool.com/4g.php?m=prosh ... tid=0&id=1

Finns på Alibaba.com 50-100$ styck, men du är tvungen att köpa minst 100styck

Användarvisningsbild

Re: Fyrtaktsmotor till motorsåg?

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#433465 Jag har en motorsåg med 4taktsmotor. Den blev nog ingen hitt, väger över trettio kg.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).