Traktorer och processorer

Mjuka eller hårda däck i skogen??

78 inlägg 34437 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Mjuka eller hårda däck i skogen??

Seb macahan  
#433013 Lyfter denna gamla tråd igen. Efter trådstart provade jag att pumpa i ca 2-2,5kg i mina Trelleborg twin radial. Jag måste säga att jag tror på detta mer än lågt tryck.
Nu ska ju tilläggas att dessa är 600 däck så det är ganska breda sulor för o köra i skogen (hobby).
Nu funderar jag på o byta traktor, och specade den nya med skogsdäck först. Till att börja med trodde inte säljaren på detta med tanke på att maskinen drar in mest pengar i snöröjning och skogen är mer som en terapi och lekstuga.....Jag har vid flera tillfällen pratat med en annan snöröjare som ratade skogsdäck i snö. Så med detta i skallen började jag på nytt o fundera. Jag träffade två andra skog och snökörare som körde på entreprenaddäck, typ Nokian. De var hyfsat nöjda med dessa. Problemet:
Traktorn jag funderar på o köpa kostar nästan 100tusen mer med dessa däck än med Trelleborg 480 R38 radial. Det känns lite så där o lägga så mycket pengar på en redan super väl utrusted maskin om man blir "sådär" nöjd. Prioriteringen är främst snö (fästet) och sekundärt skogen (hållbarhet).
Med tanke på att mina 600twin däck har hållit i 5år med varierande körning i skogen och varit grymt bra i snösvängen, hur hade ni tänkt. Ett radial med 480 bredd borde ta mindre stryk i skogen än ett 600? Snålhet, ja kanske men det är ju inte direkt nån "billig" maskin och nån stans måste det prioriteras. Syftet är då som nu för egen verksamhet, hobby skogsbruk. Tacksam för kloka råd.

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Mjuka eller hårda däck i skogen??

valtra mega  
#433020 Kör själv med 650/65-38 med 2,5 kg tryck har gått bra hittills men klart att skogsdäck skulle vara att föredra i skogen.
Tror också att skogsdäcken kan vara hala på snö och is (tror vet inte ingen egen erfarenhet ) problemet med radialdäcken kan ju vara om du monterar lastaren på traktorn blir ju belastningen på däcken betydligt större

Användarvisningsbild

Re: Mjuka eller hårda däck i skogen??

Seb macahan  
#433022 I skogen har jag alltid lastaren avställd. I snön och i övrigt arbete har jag aldrig upplevt detta som något problem, trots att snöbladet är riktigt tungt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Mjuka eller hårda däck i skogen??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#433029 Hade gamla Trelleborg twin, 600/60-38 och 500/60-26,5, på 805an en 4-5år.
Köpte dom beg så de var minst 10 år gamla när jag köpte dom och unde dom åren hade jag inga punkteringar däcken trots att framdäcken bara var 6 lagrade.
Däremot hade kanske en kantförstärkning av fälgen var bra att ha. Trelleborg twin har väl mer väv i sidorna än vanliga radialer för jag upplevde att traktorn var stabilare när jag la ut kranen i sidled.

Nu har jag fimpat Michelindäcken på 6550 och lagt på Alliance Forrest 580/65-38-14 bak men kört bara ett par helger så kan inte göra några påstående hur dom är i halka på de lilla jag kört.
Kosta ca 60' för fram o bakdäck

Avatar Fallback

Re: Mjuka eller hårda däck i skogen??

valtra mega  
#433032
Seb macahan skrev:I skogen har jag alltid lastaren avställd. I snön och i övrigt arbete har jag aldrig upplevt detta som något problem, trots att snöbladet är riktigt tungt.

Var lite otydlig men det var skogskranen jag tänkte på

Användarvisningsbild

Re: Sv: Mjuka eller hårda däck i skogen??

Seb macahan  
#433049
valtra mega skrev:
Seb macahan skrev:I skogen har jag alltid lastaren avställd. I snön och i övrigt arbete har jag aldrig upplevt detta som något problem, trots att snöbladet är riktigt tungt.

Var lite otydlig men det var skogskranen jag tänkte på


Precis det är en oro som jag också funderat på. Vad hjälper det med en massa utrustning hit o dit o kranfäste typ Jake om hela maskine står o gungar. Mina twin 600 är extremt tunna i Sidorna. Samtidigt som de jag hade med i offert på den nya är betydligt smalare och lägre profil. Borde bli mindre "gungiga".

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mjuka eller hårda däck i skogen??

Camwood  
#433071
Seb macahan skrev:Lyfter denna gamla tråd igen. Efter trådstart provade jag att pumpa i ca 2-2,5kg i mina Trelleborg twin radial. Jag måste säga att jag tror på detta mer än lågt tryck.
Nu ska ju tilläggas att dessa är 600 däck så det är ganska breda sulor för o köra i skogen (hobby).
Nu funderar jag på o byta traktor, och specade den nya med skogsdäck först. Till att börja med trodde inte säljaren på detta med tanke på att maskinen drar in mest pengar i snöröjning och skogen är mer som en terapi och lekstuga.....Jag har vid flera tillfällen pratat med en annan snöröjare som ratade skogsdäck i snö. Så med detta i skallen började jag på nytt o fundera. Jag träffade två andra skog och snökörare som körde på entreprenaddäck, typ Nokian. De var hyfsat nöjda med dessa. Problemet:
Traktorn jag funderar på o köpa kostar nästan 100tusen mer med dessa däck än med Trelleborg 480 R38 radial. Det känns lite så där o lägga så mycket pengar på en redan super väl utrusted maskin om man blir "sådär" nöjd. Prioriteringen är främst snö (fästet) och sekundärt skogen (hållbarhet).
Med tanke på att mina 600twin däck har hållit i 5år med varierande körning i skogen och varit grymt bra i snösvängen, hur hade ni tänkt. Ett radial med 480 bredd borde ta mindre stryk i skogen än ett 600? Snålhet, ja kanske men det är ju inte direkt nån "billig" maskin och nån stans måste det prioriteras. Syftet är då som nu för egen verksamhet, hobby skogsbruk. Tacksam för kloka råd.


Jag tycker att du redan har svarat på din undran utan att vilja raljera. Du har med din erfarenhet och dina funderingar nämligen kommit fram till att kompromisser sällan är bra!! Det har diskuterats i många trådar men brukar mynna ut i att i skogen så måste traktorn vara utrustad för skogskörning och ingenting annat.
Det här med däcken är ganska skälvklart tycker jag men hur är det för övrigt med din traktor? Är den utrustad med skydd mm för att man ska kunna köra effektivt i skogen utan och riskera att köra sönder saker hela tiden? Med effektiv så menar jag att kunna köra fort och kunna koncentrera sig på uppgiften utan att behöva smygköra och ta fokus från uppgiften.
Jag har en hjullastare (Volvo 4400) som är utrustad för vägkörning med snödäck, stänkskydd och stora backspeglar mm och varje gång jag kör i terräng med den så är det problem. Så jag kan tänka mig vilket elände det ska vara att köra med en utrustad plog traktor i skogen.
Mitt råd till dig är att om du köper en ny traktor för snöröjning ! låt den stanna på vägen. Köp en billigare traktor för att ha i skogen när du som du beskriver kör förhållandevis lite i skogen. Då räcker en billigare traktor och det bästa är ju att du kan utrusta den HELT utan kompromisser för skogskörning.

Avatar Fallback

Re: Mjuka eller hårda däck i skogen??

d@nne  
#433079 Kolla nokian multiplus däck. Har det själv och dom funkar bra i skogen och släpper man ut lite luft så funkar det bra utanför skogen med. Kan dock inte säga hur dom är att röja snö med men prismässigt var det ca 20 i tillägg om man ville ha 650/65-38 på en valtra n163. 600hjul var samma pris som standardhjulen.

Avatar Fallback

Re: Mjuka eller hårda däck i skogen??

valtra mega  
#433108 Håller med Camwood det bästa skulle vara en skild traktor för skogen .
Prova räkna hur mycket du sparar om du inte utrustar traktorn för skogen och kolla upp begagnatmarknaden vad en färdigt utrustad traktor med skogskran , skogshytt , skogsdäck , mm kostar och så byter du bort skogsvagnen mot en vagn utan lastare .
Har sina fördelar med skild traktor i skogen körde av x115 i skogen när vi hämtat den så ännu har den inte varit hem

Avatar Fallback

Re: Mjuka eller hårda däck i skogen??

torpöbo  
#433135 Farsan kör med riktiga skogsdäck 14 eller 16 lagers på riktig skogsfälgar. Innan körde vi med industridäck 14 lagers med påsvetsade kedjor runt om, funkade det med.
Har även provat att köra med twin 600 på sommaren, det gungar som satan när man har kranen på traktorn, skulle aldrig få för mig att åka ut i terrängen med dessa.
För att klara påfrestningarna i blockig mark så håller jag på att man ska köra med mycket luft i däcken. För körning i skogen, där man vill slippa att sitta o hela tiden tänka på vart man har sina däcksidor så är för ändamålen avsedda däck att rekommendera.
När det gäller röjstubbar så är min åsikt att man hellre skall ta dom lite högre än lägre. Men högre så tänker jag ca 40 cm.

Avatar Fallback

Re: Mjuka eller hårda däck i skogen??

ÅsaNisse  
#433164 Jag kör nu på Nokian Forest, Tidigare Nokian Tri och original var Michelin multibib. Michelindäcken fick stryk i Gudrunskogen så det blev 4 sidskador på 3 däck. Det är separationer i corden utan läckage orsakade av stubbar och stenar i kanterna. Körde med 1,6 som de var maxade till. Lade sedan på Nokian Tri radial och de funkade kanon med en dragkraft som inte har dess motstycke på väg, men ingen alls i skog och på gräs. Krävde kedjor i alla lägen utanför vägen. De började sedan läcka i "fönstren" vid klackarna. ( Ett Nokian fel). Bytte då till Nokian Forest 14pr. Bra däck i skogen, men lite dålig bärighet. Kör med 1,2 bar för att de ska flyta ut lite och inte vara stenhårda. Sämre dragkraft på väg än Michelinarna och mycket sämre än Nokian TRI. Fördelen med Nokian Forest är ju att man kan bara köra i skogen utan att behöva vara rädd.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Mjuka eller hårda däck i skogen??

Seb macahan  
#433586 Ja vad ska man ha för däck i detta läget;-). Det syns kanske inte så väl på bilden men jag har varken parkerat eller är på väg upp från skogen. Brant backe med blankis o fullt lass. Det gick fort nerför och en 3ton sten var räddningen för o inte hamnat i diket......

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mjuka eller hårda däck i skogen??

hlb  
#433587 Usch, ser ruskigt ut. Skulle ett ankare att kasta ut vara kostnadseffektivt? Om det inte är många lass har jag ställt processorn där uppe och använt den radiostyrda vajern.

Avatar Fallback

Re: Mjuka eller hårda däck i skogen??

axwell  
#433594
Seb macahan skrev:Ja vad ska man ha för däck i detta läget;-). Det syns kanske inte så väl på bilden men jag har varken parkerat eller är på väg upp från skogen. Brant backe med blankis o fullt lass. Det gick fort nerför och en 3ton sten var räddningen för o inte hamnat i diket....


Däckvalet är nog inte helt avgörande. Skruvdubbar till tusen på dom däck som sitter på fälgarna, Best Grip eller Maxigrip, båda är bra på is.

Avatar Fallback

Re: Mjuka eller hårda däck i skogen??

ÅsaNisse  
#433617 4x broddkedjor december till februari. Inga problem på sådant före och samtidigt lite markberedning i skogen

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).