Socialt (mer om oss)

Bönder är värdefulla !!!

16 inlägg 4841 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bönder är värdefulla !!!

Umea  
#433018 Sverige har brist på grädde och smör !

Vad kan vi göra och vad borde göras för att stoppa denna pågående tragedi ?

Som det har utvecklat sig och som omvärlden ser ut i dag så känns det än viktigare att vi i Sverige kan rå oss själva.

Det Svenska samhället borde sträva mot att vara självförsörjande på mejeriprodukter.


http://www.vk.se/plus/1916123/varnar-fo ... e-och-smor


Man saknar inte kon förrän båset är tomt !!!


Ha det så bra och va rädd om er !

Hälsningar från Umeå



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Bönder är värdefulla !!!

hinowa  
#433021 Frugan och jag köper bara svenska mejeriprodukter och bara svenskt fläsk
:-BD

Användarvisningsbild

Re: Bönder är värdefulla !!!

Seb macahan  
#433026
hinowa skrev:Frugan och jag köper bara svenska mejeriprodukter och bara svenskt fläsk
:-BD

Det gör vi här i huset med. Hänger man med lite i lantbrukspressen så har man fattat att det har varit enda alternativet. Det som jag kan störa mig på (som snickare är man ofta i andras kylskåp för o hämta matlådan) De i samhället som har bäst förutsättningar för o köpa svensk mat är de som oftast har euroshopper och annat lågpris import mat. 😡
Men ut o resa har man alltid råd med.
Marknadsekonomi är kanon så länge inte nån tuttar på i nån ände av marknaden. Marknadsstånd brinner snabbt......
Äntligen verkar det som Sverige har vaknat lite, vi har nu fattat att vi har snart inget försvar, inget beredskapsprogram, ingen mat och för få bostäder och en skola som ibland är tvivelaktig.
Blir väl snart dags för banker och kronofogden o kamma hem vinsterna på de gårdar som säljs på exekutiv auktion, för de arma lantbrukare som fått lämna hus, hem som har tagit generationer av duktiga lantbrukare att bygga upp. Sverige klarar sig inte utan EU hette det.
Jo vi såg det, undrar hur det sett ut utan. Här hemma finns inte en enda mjölkgård kvar. Den sista inom några mils radie stod till salu med alla inventarier för bara någon månad sen (mjölkstallet byggdes 2012). Priset på timmer höjs men ingen hugger, varför? Jo de gårdar som behöver pengar har inte mer o hugga (djurgårdar) och de andra behöver inga pengar just nu. Inte en enda grisbonde i hela Blekinge!!!! På riktigt inte en enda..... (http://www.gardsnara.se/blekinge/etikett/halso_gris) Sug på det en stund. Vem kommer med fläsk till Blekinge för vi äter nog inte mindre fläsk än andra län och har hur bra förutsättningar som helst för grisproduktion.
Hoppas nu bara att det verkar med kraft i den ängsliga "svensson" som börjat fundera över vad Putin, Trump och Brexit kan göra med världen.
Nej inte bitter, men det är förbannat synd att det har blivit så här. Om du frågar mig

Avatar Fallback

Re: Bönder är värdefulla !!!

tallen100  
#433027 Det är för bedrövligt att det har blivit som det har med lantbruken i Sverige, dom få bönderna som stretar på går på knäna och dom förr öppna landskapen är på god väg att växa igen :cry:
Tyvärr så är det mycket "viktigare" för större delen av folket att åka till Thailand och få sin solbränna än att äta vettig mat, för det är ju ingen som "ser" vad som finns i kylskåpet hos grannen. Det som inte syns utåt gör ingen avundsjuk, och verkar därmed vara ointressant för många..

Användarvisningsbild

Re: Bönder är värdefulla !!!

hayabusa 08  
#433039
Seb macahan skrev:Jo vi såg det, undrar hur det sett ut utan. Här hemma finns inte en enda mjölkgård kvar. Den sista inom några mils radie stod till salu med alla inventarier för bara någon månad sen (mjölkstallet byggdes 2012). Priset på timmer höjs men ingen hugger, varför? Jo de gårdar som behöver pengar har inte mer o hugga (djurgårdar) och de andra behöver inga pengar just nu. Inte en enda grisbonde i hela Blekinge!!!! På riktigt inte en enda..... (http://www.gardsnara.se/blekinge/etikett/halso_gris) Sug på det en stund. Vem kommer med fläsk till Blekinge för vi äter nog inte mindre fläsk än andra län och har hur bra förutsättningar som helst för grisproduktion.
Hoppas nu bara att det verkar med kraft i den ängsliga "svensson" som börjat fundera över vad Putin, Trump och Brexit kan göra med världen.
Nej inte bitter, men det är förbannat synd att det har blivit så här. Om du frågar mig


I mångt o mycket håller jag med dig, seb. Inte bara i detta inlägg utan även mkt annat du skriver i forumet men tyvärr måste jag påpeka ett faktafel i detta. Det finns gott om grisbönder i Blekinge.
I mitt jobb som vasslekusk så kör jag och lämnar vassle ( restprodukt från osttillvekning ) till grisbönder.
Vi kör inte över hela blekinge utan bara i Sölvesborgs kommun ungefär ( skånemejerier ) och lämnar till typ 5 kunder men vet om att det finns nog det dubbla bara där.

Jag ber om ursäkt för att rätta dig, :oops: jag håller helt och hållet med dig för övrigt. Jag tycker oxå det är lite synd att den ekologiska trenden har blivit så stark. För många som vill äta ekologiskt verkar det vara bättre med importerad ekologisk mat än svenskt konventionelt producerad.

Avatar Fallback

Re: Bönder är värdefulla !!!

isteskog  
#433044 Själv köper jag helst ekologisk svenskproducerad mat, finns inte det så duger konventionell producerad också.
Men svenskt ska det vara!
Här i min bygd (Utomskogen) fanns det 22 mjölkgårdar på 80-talet. Idag är ingen kvar ..... :cry:

Användarvisningsbild

Re: Bönder är värdefulla !!!

Seb macahan  
#433045 Ok, så kan det vara, lite märkligt att det står på hemsidan att det finns 0st grisproducenter i Blekinge. Detta tillsammans med att en bekant som fött upp grisar i många år sa att den sista grisbonden la.ner för några år sen. Baserat på dessa uppgifter var mitt inlägg. Men ok vi har extremt få i alla fall förutom i Sölvesborg. i Karlskrona hade vi de 4-5 största kvar tills för ca 5år sen. Nu inga.

Avatar Fallback

Re: Bönder är värdefulla !!!

holmesö  
#433051 Apropå Thailand. När dom köpte JAS-plan betalades det med bland annat 80 miljoner kg kyckling.

Avatar Fallback

Re: Bönder är värdefulla !!!

hinowa  
#433057 Såg något repotage om Arlas Engelska VD hur dom fläkte sig med medlemmarnas pengar,och sedan får inte mjölkproducenter tillräckligt betalt!
Undrar hur det ser ut idag med hur många som fått lägga ned sina gårdar under en 10 års period?
Sedan översvämmas en del matvaruhus med en jäkla massa danskt fläsk!
Min Fru har mejlat en del av dom och även pratat med personal på dessa butiker :lol: Å hon är inte nådig kan jag lova :lol:
Likadant när hon ser någon kvinna ta Danskt fläsk ifrån någon hylla,då får kärringarna höra på ord och inga visor :lol:

Användarvisningsbild

Re: Bönder är värdefulla !!!

hayabusa 08  
#433058 Är ju tyvärr ett stort problem att djurgårdarn försvinner från skogsbygderna. Det är ju dom som är motorn i landsbygden och framför allt då mjölkgårdarn tycker jag.
Till exempel min egen gård. Min far hade mjölkor (17 st) som sedan blev köttdjur innan han gick i pension och nu har jag inte ngr egna djur :cry:
Som tur är så har jag ett trevligt och gott samarbete med den sista mjölkbonden i soknen så åkrarna brukas och här finns djur på bete över sommaren.
Tycker bara det är lite synd att jag måste ha nästan ett heltidsjobb utanför gården för att ha råd att driva den nu.
Nåväl, nu ska jag inte låta för bitter, har gjort maskininvensteringar som nästan är uppe i vad jag gav för hela gården för 25 år sen så nu är det riktigt roligt att köra i skogen. :smile: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Bönder är värdefulla !!!

hayabusa 08  
#433059 [quote="hinowa"]Såg något repotage om Arlas Engelska VD hur dom fläkte sig med medlemmarnas pengar,och sedan får inte mjölkproducenter tillräckligt betalt!
Undrar hur det ser ut idag med hur många som fått lägga ned sina gårdar under en 10 års period?
Sedan översvämmas en del matvaruhus med en jäkla massa danskt fläsk!
Min Fru har mejlat en del av dom och även pratat med personal på dessa butiker :lol: Å hon är inte nådig kan jag lova :lol:
Likadant när hon ser någon kvinna ta Danskt fläsk ifrån någon hylla,då får kärringarna höra på ord och inga visor :lol:[/ :cry: quote]

Låter som att du har en trevlig fru. :grin: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Bönder är värdefulla !!!

hinowa  
#433061 :grin: Ja hon är ifrån Skåne :grin:

Användarvisningsbild

Re: Bönder är värdefulla !!!

Camwood  
#433063 Den här tråden och problemet med bönders överlevnad är viktig! Tyvärr så tycker jag inte att det speglas i den allmänna debatten och i vanligt folks medvetande. Människor som grupp och samhälle har alltid haft svårt att tänka långsiktigt och tyvärr så har det fått stora konsekvenser för bönder och då även på sikt små orters överlevnad.
Men det är inte lätt! Skälv så började jag reflektera över dom här frågorna om landsbygdens överlevnad ganska sent (typ 15 år sen) och köper nu mer bara svenskproducerat mat där alternativ finns. När man handlar mat så sker det ganska lättvindigt och alla recept och kokböcker hjälper ju inte till heller för att framhäva Svenska råvaror. Typ köp västerbottensost i stället för italiensk Parmesan tex Mozzerella är ju färskost från bufflar som betat i en bra miljö. Inte så svårt att hitta liknande i Sverige med vanlig komjölk som betat på strandängar mm . Är man kräsen så finns det faktiskt Svenska äkta Mozzerella producenter .
En tanke jag har är ! tänk om all mat som nu importeras i stället till största delen kommit från Sverige!!!
'Var skulle vi stå då? Hur stor skulle ekonomin kunnat vara på landsbygden och hur många fler jobb skulle finnas då!! Ganska många skulle jag tippa om även en stor del av förädlingen låg närmare bönderna.
Den här tråden berör ämnet som har diskuterats i tråden "Sista mjölkbonden släcker lyset" så läs gärna även den.

Användarvisningsbild

Re: Bönder är värdefulla !!!

Göt  
#433081 Harvarit heltidsbonde men som så många andra så behöver jag ett heltidsjobb för att kunna ha gården kvar, all heder till er som är bönder.

Avatar Fallback

Re: Bönder är värdefulla !!!

jannee  
#433085 Så länge inte personen i fråga har något direkt behov av en bonde eller hans resurser skiter de FULLSTÄNDIGT i bönderna och deras dj**la landsbygd - tyvärr är det så enkelt.
Bor man i staden eller den stora tätorten, har sitt jobb och umgängesliv där, vem reflekterar då över bonden.
Maten, mjölk, kött och ägg finns att shoppa i affären likväl som det finns kläder gjorda i Bangladesh i klädaffären - vem bryr sig bara de passar mig och min plånbok :?:
Hur många har jämrat sig över att bonden inte fått något för mjölken de senaste åren, samma när det gäller ökningen på 1 kr kilot?
Vid eller strax före valet är bönderna och eller de som bor på landsbygden väldigt viktiga men övrig tid är de inte värda ett vitten.
Skulle mot att förmodan det bli någon brist på smör eller grädde täcker Danmark och Finland direkt upp, de enda som kan tjäna något på förvarningarna och brist är affärerna typ ICA, Willys, Konsum och Maxi.
Vilka bryr sig om öppna landskap, när det väsentliga är att fort ta sig till gymmet, skidbacken, badstranden eller flygplatsen för vidare befordran utomlands.
Den där s.k. professorn eller utredaren om Sverige och dess framtida utveckling är tyvärr inne på rätt spår.
Något som är verkligen beklämmande är dessa ödegårdar vars ägare bor i städerna och fullständigt skiter i hur byggnader raseras och att fastigheten verkligen misskötts eller inte skötts alls.
De om några borde i alla fall vissa något intresse för sitt gamla föräldrahem :oops:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).