Motorsåg och handhållet

Finsk handtagstillsats för grovröjning med motorsåg (video)

16 inlägg 5923 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Finsk handtagstillsats för grovröjning med motorsåg (video)

Fredrik Reuter  
#432819 Apuri Tuote tillverkar en tillsats för motorsågar där man lite likt de ryska fällsågarna förlänger handtagen och arbetar med motorsågen nere vid fötterna. Detta kan kanske vara önskvärt för ryggen när man använder motorsågen till att röja ett lite grövre bestånd.

Tillsatsen finns till både Husqvarna och Stihl, har en egenvikt på ca 2,6 kg och kostar enligt deras sajt ca €249.

Vad tror ni om denna tillsats, skulle det vara något att investera i?



Länk till företagets sajt (finska): http://www.apurituote.fi/



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Finsk handtagstillsats för grovröjning med motorsåg (vid

Fredrik Reuter  
#432820 Med de ryska motorsågarna menade Druzjba med flera som bl a diskuteras i tråden Rysk kvalitet

   TS
Användarvisningsbild

Re: Finsk handtagstillsats för grovröjning med motorsåg (vid

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432821 Tveksam till en sådan mojäng. Torde slita på ryggen efter några timmar. Kostar dessutom 249 euro. Skulle dessutom tro att arbetsmiljöverket har synpunkter på mojängen...
/Niklas
Senast redigerad av Niking tis 24 jan 2017, 12:06, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Finsk handtagstillsats för grovröjning med motorsåg (vid

Skogen i boden  
#432822 Tror inte på nån succé :x

Avatar Fallback

Re: Finsk handtagstillsats för grovröjning med motorsåg (vid

hinowa  
#432825 Jag tycker det var en riktigt smart sak,tror nog att den spar ryggar mer än gå hela tiden och böja sig ned :-BD .
Men många bra uppfinningar blir aldrig någon säljsucce,den skall nog inte användas av amatörer med enarms fattning
Och vikten skulle inte behöva var 2,6kg

Användarvisningsbild

Re: Finsk handtagstillsats för grovröjning med motorsåg (vid

Sågomanen  
#432827 Spännande uppfinning. Först ser man fördelen med att slippa kröka rygg, som jag själv gjort mycket i vinter i ett dike. Sedan funderar man över om denna kan konkurrera med Husqvarna kedjeröjare. Det beror på marken och exakt användningsområde. I ett dike blir den nog krånglig och en del jordkörning om man inte passar sig ordentligt.

Det är nog klart svårare att få till låga platta stubbar med kedjeröjaren än med ett helt vertikalt motorsågssvärd som på uppfinningen, om man nu vill eller behöver ha det. 249 euro är på smärtgränsen för konstruktionen. Men man ser ut att få ett Husqvarna gashandtag på köpet :smile:

Kanske man skulle vidareutveckla det en bit till med en sele så man avlastar armar/händer/rygg ytterligare?

Avatar Fallback

Re: Finsk handtagstillsats för grovröjning med motorsåg (vid

bgl  
#432828 Är en gammal pryl!
Husqvarna provade ett mycket snarlikt handtag i början av 1980-talet. Jag vet inte vem som var tillverkare, det fanns några få, jag har en av dom kvar.
Var tänkta att användas i samband med manuell träddelshuggning, jag minns inte vem som tog hit den, fanns inga instruktioner så vi provade en stund.
Någon höjdare i ASSI Råvara Mellansverige fick reda på detta och stoppade omedelbart användningen.
Jag har provat den någon gång senare, den är i rätt bestånd hiskeligt snabb, det behövs 2 eller 3 personer ytterligare, 1 med motorsåg för kapning, som samlar ihop virket.
Belastningen av tyngden är inget problem, man ställer ifrån sig den när man riktar det kapade trädet i önskad fällriktning.
Risken att såga sig i fotlederna är uppenbar, skulle den få användas i Sverige idag behövs ett nykonstruerat heltäckande sågskydd från tåspetsarna till över knäna!!!

Användarvisningsbild

Re: Finsk handtagstillsats för grovröjning med motorsåg (vid

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432843 Med ett extremt kort svärd och lättaste motorsågen så vore det väl inte så dumt i björkslyet
där man vill bunta en del

Avatar Fallback

Re: Finsk handtagstillsats för grovröjning med motorsåg (vid

erikl  
#432851 Tror mer på riktig motorsåg och riktig röjsåg

Användarvisningsbild

Re: Finsk handtagstillsats för grovröjning med motorsåg (vid

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432885
bgl skrev:Är en gammal pryl!
Husqvarna provade ett mycket snarlikt handtag i början av 1980-talet. Jag vet inte vem som var tillverkare, det fanns några få, jag har en av dom kvar.

Det var Jobu som gjorde dem och Elux/HVA fick med dem på köpet. De var inte nyutvecklade då, hade funnits en tid. Gissar på att de kom 75-77 nån gång.
Dessa Finska provade jag för en tio år sen nånting och de var lite bättre än de Jobu gjorde men inte så att det blev nån revolution precis.
Vet nån som använder den i övergrov energiskog där skördarna inte kommer igenom. Enstaka tillfälle o inte gärna.

Användarvisningsbild

Re: Finsk handtagstillsats för grovröjning med motorsåg (vid

Mats_Orberga  
#432953 Förutom att det ser både farligt och ineffektivt ut. Vad kan den göra som inte går fortare och bättre med en vanlig röjsåg? Möjligen att kapning av träddelar kan gå lite fortare men det funkar ju rätt bra med röjsågen också.

Avatar Fallback

Re: Finsk handtagstillsats för grovröjning med motorsåg (vid

Hema  
#432959 Priset behöver nog komma ned till 1500:- för att det ska bli intressant. Men den gör ju helt klart motorsågen mer mångsidig. Skulle gärna vilja prova.

Avatar Fallback

Re: Finsk handtagstillsats för grovröjning med motorsåg (vid

bgl  
#432974 Ruggiga bilder när man tittar närmare!
Inte avsedd för klena röjningsstammar och ska inte användas med skjutande kedja som på alstammen.
T.o.m. när vi använde den var det förbjudet att kapa med sågen när ställningen satt kvar.
Utöver den användning som @Mange beskriver finns det en smal nisch där den kan konkurrera, tättväxande björk- eller tallstammar runt 0,03 i volym i uttaget. Då gick det att parallellfälla stickvägen och topprotfälla kranstråk, för att sen kapa till träddelar och lägga ihop.
Enda teoretiska nyttan idag när kedjeröjsågar finns är om man vill ha större möjlighet till riktad fällning.
Med tanke på risken att såga sig i benen kan jag inte råda någon att prova. F.ö. är det tveksamt om sågtillverkarens CE-märkning gäller, detta kanske betraktas som ombyggnad?

Användarvisningsbild

Re: Finsk handtagstillsats för grovröjning med motorsåg (vid

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432978 Den enda fördelen med denna metod är dock att sågen är kanske på 45-50 cc, medans en midjeröjare är på 35 cc.

Visserligen har Husqvarna några större ryggburna modeller i sitt program (553 RBx på 50 cc och 543 RBx på 40 cc), som borde gå att bygga om till kedjeröjare, men tyvärr marknadsförs de inte i Sverige.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Finsk handtagstillsats för grovröjning med motorsåg (vid

Vardon  
#432982 @hugo , något för dig annars kanske mange har den gamla modellen sparad?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).