Grävmaskiner

Markberedning med grävmaskin

30 inlägg 35601 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Höglägga med grävmaskin

källefall8  
#432218 För högläggning funkar nog singelfoten men då går det lika fort med en lagom bred skopa. En dubbelfot kräver att det är bra mark å inte som här - massa sten. Finessen med det aggregatet jag byggde är att kunna göra invers - omvänd torva i samma ruta. En duktig grävmaskinist klarar kanske det med skopa oxå men lika bra planteringspunkter tror jag inte det blir.

Avatar Fallback

Re: höglägga med grävmaskin

Anse  
#432594 Ok. Enkelfoten kan nog t.o.m. en glad amatör som jag hantera. Blev för övrigt imponerad av ditt högläggningsaggregat, Källefall. Finns en duktig smed i grannbyn, ska fråga honom om han kan fixa något dylikt. Antar att det är högfasthetsstål i foten?

Avatar Fallback

Re: höglägga med grävmaskin

källefall8  
#432601 Tack, det var lite jobb å få till. Har oxå satt en 6/2 elventil på stickan som jag styr med en av rullarna till rotortilten, fick på så vis prop styrning på aggregatet. Provade med pedalen till hammarhydrauliken först men de var ingen vidare känsla. Nej det är bara slitstål i bägge ändar ungefär som ett skopstål, annars domex 355 i foten och en del 240 i stommen har jag för mig. Jag kör bara åt mig själv så tror det håller min livstid ändå.

Användarvisningsbild

Re: höglägga med grävmaskin

Kallkällene  
#432809 Här är ett markberednings aggregat som min kompis har tillverkat, han kör för sågverket Hilmer Andersson Åmotfors. Han har byggt så han kör med rototilten, smidigt när det även skall lagas spår och dikas. Hoppas nån tycker det är intressant att se fler varianter.
IMG_1485247737.438961.jpg
IMG_1485247751.653061.jpg
IMG_1485247760.173962.jpg

Avatar Fallback

Re: höglägga med grävmaskin

Anse  
#432868 Ser snarlikt ut som det Dalagripen tillverkar.
https://www.blocket.se/dalarna/Markbere ... 886999.htm

Avatar Fallback

Re: höglägga med grävmaskin

Anse  
#432870 Ehh, blev nog något fel med länken. Sök på markberedning efter att ha klickat på länken.

Användarvisningsbild

Re: höglägga med grävmaskin

Kallkällene  
#432935 Dom är lika ja, men fördel som sagt va med att ha med rotorn, och markberednings är inget tungt jobb som sliter.

Användarvisningsbild

Re: höglägga med grävmaskin

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#572282
1561064670_juni2019markberedningbioenergifossilfrihet.jpg

Jag vill att denna tråd byter namn till Markberedning med grävmaskin.
Nån som är emot? Kan Moderator ordna detta? @totte @kse

Användarvisningsbild

Re: höglägga med grävmaskin

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#572283 En fundering kring skopa till markberedning, jag har en 1meter bred tandskopa att jobba med.
Jag tror att med en grund 2m bred skopa med slätt skär så skulle allt gå dubbelt så fort
för då kan jag slå två plantor i varje omvänd jordhög, vad tror ni?
Nån som har bild på lämplig skopa?

Användarvisningsbild

Re: höglägga med grävmaskin

stegmaster  
#572296 Vet inte hur det er med rettigheter å så til bilder från andra forum, i så fall det er fel, får nån mod. ta bort det.
Hittade detta vid et google sök, er det nåt likn, detta du söker Slurfi?

Bild


Bild

Användarvisningsbild

Re: Markberedning med grävmaskin

totte  
#572298
Slurfi skrev:Jag vill att denna tråd byter namn till Markberedning med grävmaskin.
Nån som är emot? Kan Moderator ordna detta? @totte @kse

Fixat. Första inlägget omdöpt, döper då om tråden och kommande svar.

Användarvisningsbild

Re: höglägga med grävmaskin

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#572314
stegmaster skrev:Vet inte hur det er med rettigheter å så til bilder från andra forum, i så fall det er fel, får nån mod. ta bort det.
Hittade detta vid et google sök, er det nåt likn, detta du söker Slurfi?

Jo!
Nåt liknande en sån skopa skulle jag gärna se resultatet av, är det nån här som provat ?

Användarvisningsbild

Re: Markberedning med grävmaskin

stegmaster  
#572320 Den första bilden er det ju en på maskinisten.net som lagt ut i en byggtråd, så antar det står lite där va han har tenkt använda den til, men har inte vore inne där själv och letat.
Jag kan absolut inget om markberedning, men blir det inte tungt å dra en 2 bred skopa, om det finns stubbar och sten på marken??
Sen fabriktillverkade markberedare er liksom delta, med en "skopa" på varje sida, om man kan säga så.
Så här brukar dom ju se ut.

Bild

Avatar Fallback

Re: Markberedning med grävmaskin

Amatörhuggare 62  
#572342 Tvåmetersskopa ? Är det inte för brett. Alltid något som är i vägen?
Tiltled eller rotortilt då.
Så man kan tilta efter markens strukturer.
Jag kör m tandad grävskopa.

Avatar Fallback

Markberedning med grävmaskin

källefall8  
#572394 Planteringspunkterna behöver ju inte vara mer än ca 40x40cm all blottad jord däremellan kommer det snabbt sly å gräs på. För mig är minskat lövuppslag en av de stora fördelarna mot harvning och då vill jag inte blottlägga mer jord än vad plantan kräver och vad som håller snytbaggen borta

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).