ATV och UTV i skogen

Går det att tjäna en slant?

37 inlägg 13292 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Går det att tjäna en slant?

axwell  
#432776 Kopierar in del avThorbjörns inlägg.

1 minus 2 ger dig en nettoersättning (eller nettokostnad) som du kan sätta i relation till utfört arbete (timmar eller kubikmeter).
Sen finns det andra värden som t ex ett fint gallringsbestånd, egen tillfredställelse, motion mm som ju måste värderas högst individuellt.
Som en ledtråd för punkten 1 så körde Fredrik här på Skogsforum ut 2,2 m3fub per timme när vi gallrade manuellt på gallringsdagarna. Om du lejer någon till att köra ut gallringsvirke får du kanske betala 65 kr/m3fub (+moms) så får du en hint.


Så kan man ju också räkna i dom bästa av världar under förutsättning att det är några tusen fub.
Annars blir det ju ett helt annat pris om skotaren skall kunna fördela alla kostnader på en mindre volym.

Tycker det låter lite med 2,2 fub/h, det är ju inte mer än vad en minitraktor med 2 till 3-tons vagn tar/lass.
Antar att ni slapp djupa markskador på körstråken som inte behövde vara alltför breda.

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Går det att tjäna en slant?

opekka  
#432779 Många drömmar av det här slaget går i kras pga att intäkterna blir mindre än förväntat o kostnaderna högre. Kanske inte dramatiskt annorlunda än kalkylen en gång sa, men intäkt o kostnad går båda åt "fel håll".

Kan du behålla ditt industrijobb på 50 eller 75 procent. Börja i det lilla. Vara beredd på att göra inhopp på industrijobbet utöver detta när toppar finns. Då bryter du mönstren som upplevs som tråkiga och prövar på något nytt vid sidan om.

Avatar Fallback

Re: Går det att tjäna en slant?

husqvarna_med_sthil  
#432780 Mitt förslag är att ta det lugnt innan du agerar. Jag har gjort en liknande grej där jag sa upp mig från mitt jobb inom industrin och gick iväg som min egen men då med betydligt mindre kostnader både i inköp och i drift samt en annan bransch. Jag jobbade som en dåre och tjänade visserligen ganska bra pengar men livet blev inte som jag tänkt mig som egenföretagare. Allt annat kom i andra hand. Hem och familj var ständigt nummer två för så här är det.... man kan inte satsa fullt och samtidigt tro på en "rofylld" tillvaro runt hemmet. Går det bra kommer du att få arbeta, hela tiden på andras ideér och det är andra som tar besluten. Från att som nu ha en chef får du nya för varje jobb, inte alla är bra.

Det är en härlig känsla att vara sin egen också men det kommer inte gratis.

Med ovan sagt tycker jag ändå man ska följa sitt hjärta men kasta dig inte handlöst ut från en fast anställning. Börja att bygga upp dina kunskaper och din maskinpark, testa att köra i skogen och få en känsla för vad som gäller i krassa verkligheten. Då kommer kunskaper och ideér om vad som är vad.

Jag kan ju säga att jag skulle förmodligen svälta ihjäl om jag försökte leva på skotning åt andra och då har jag inga lån på mina prylar, en liten gammal 4wd-traktor och en 7tons kranvagn och börjar sakteliga lära mig att använda grejerna men det jag visserligen tänkte på men inte förstod fullt ut tidigare i unga år är att prylarna gör inte jobbet utan det är kunskapen och vanan hos en själv. I mitt fall är det jag som är begränsningen för vad som körs fram och i vilket tempo och då har jag ändå fått öva en del.

Börja på fritiden, behåll ditt jobb så länge och utvärdera de resultaten först !

Lycka till !

Användarvisningsbild

Re: Går det att tjäna en slant?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432789
anersimyra skrev:Bara servicekostnaden för en ny hjuling under garantitiden landar på ca 4500:- kronor per månad. Varje 100 timmarservice går beroende på modell på mellan 3-4000:- kronor inkl.moms. En ny Avesta ms 38/48 och motsvarande kranman är enbart något lite billigare än en ny farma 10.. :surp:

Hur menar du att servicen går på 4500 per månad?

Användarvisningsbild

Re: Går det att tjäna en slant?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432791 Jag är helt med i ditt resonemang. Har själv tagit steget att lämna ett "säkert" jobb för att bli mer egen och jobba i skogen mer. Men en stor skillnad mellan dig och mig är att jag är 30 år äldre. Det förenklar förstås.
Men kanske, som andra säger också, kan du hitta en vettig kombination av lönejobb och egenföretagande? Säg kanske 50/50. Vi har räknat fram vad är det minsta vi behöver för att gå runt. Den summan utgör grunden för hur mycket jag behöver i säker inkomst. Väldigt individuellt förstås men kanske en 50% anställning räcker? Sen kan egna företaget växa fram och ge de där intäkterna som fyller på i vardagen. Tror det kan vara ett sätt att starta när man är så ung som du/ni. Lite trygghet kombinerat med entreprenörsdriv. Tycker absolut att ni ska försöka men med en hyfsad bastrygghet blir det mindre vakna nätter tror jag. [emoji2]

Användarvisningsbild

Re: Går det att tjäna en slant?

svampbob  
#432794 Han menar väl att om du kör på heltid så blir det ett serviceintervall varje månad. Men så funkar det ju inte med juling i skogen hugger och kör man på heltid så tror jag att det blir max 50 timmars drifttid i månaden på hjulingen.

Användarvisningsbild

Re: Går det att tjäna en slant?

anersimyra  
#432860
Uvskogen skrev:
anersimyra skrev:Bara servicekostnaden för en ny hjuling under garantitiden landar på ca 4500:- kronor per månad. Varje 100 timmarservice går beroende på modell på mellan 3-4000:- kronor inkl.moms. En ny Avesta ms 38/48 och motsvarande kranman är enbart något lite billigare än en ny farma 10.. :surp:

Hur menar du att servicen går på 4500 per månad?

Full arbetstid per månad ligger på 160 timmar och hjulingen har ju 100 timmars intervaller.. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Går det att tjäna en slant?

anersimyra  
#432863
svampbob skrev:Han menar väl att om du kör på heltid så blir det ett serviceintervall varje månad. Men så funkar det ju inte med juling i skogen hugger och kör man på heltid så tror jag att det blir max 50 timmars drifttid i månaden på hjulingen.

Jag tänker som sagt på om man kör heltid åt andra. Med full styrning blir intervallet nära två servicar per månad.. :shock: :shock:

Användarvisningsbild

Re: Går det att tjäna en slant?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432915
anersimyra skrev:
Uvskogen skrev:
anersimyra skrev:Bara servicekostnaden för en ny hjuling under garantitiden landar på ca 4500:- kronor per månad. Varje 100 timmarservice går beroende på modell på mellan 3-4000:- kronor inkl.moms. En ny Avesta ms 38/48 och motsvarande kranman är enbart något lite billigare än en ny farma 10.. :surp:

Hur menar du att servicen går på 4500 per månad?

Full arbetstid per månad ligger på 160 timmar och hjulingen har ju 100 timmars intervaller.. :shock:

Okej då är jag med och lärt mig hur att tänka kring maskiner. Tur det finns erfarna företagare inom branschen här! [emoji2]

Användarvisningsbild

Re: Går det att tjäna en slant?

Göt  
#432918 Jobba kvar och köp en gård och håll på på fritiden ett tag innan du börjar att känna dej för med att köra åt andra.

Användarvisningsbild

Re: Går det att tjäna en slant?

anersimyra  
#432919 Hjulingars " akilleshälar " är högt växlade backväxlar, hög förbrukning på bensinarna, täta dyra servicar under garantitiden. Pinnar som tränger upp genom motorn och in bland kablar, slangar och ända upp i lyset.. :???:

Avatar Fallback

Re: Går det att tjäna en slant?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432922 Den här diskussionen har vi haft förr. :) Om man skall gå med motorsåg och hugga, så tar det 80-90% av tiden i en gallrung, de andra 10-20% är körning. Hugger du 4 månader, så har du 2-3 veckor körning sen.

Unyttjandegraden på maskiner för körning blir därmed fantastiskt låg, och de fasta kostnaderna kommer att dominera. Alltså, för att förlora så lite som möjligt skall man ha billiga grejer, som kanske inte går lika snabbt att köra ut med.

Avatar Fallback

Re: Går det att tjäna en slant?

Hema  
#432950
Mangan skrev:Den här diskussionen har vi haft förr. :) Om man skall gå med motorsåg och hugga, så tar det 80-90% av tiden i en gallrung, de andra 10-20% är körning. Hugger du 4 månader, så har du 2-3 veckor körning sen.

Unyttjandegraden på maskiner för körning blir därmed fantastiskt låg, och de fasta kostnaderna kommer att dominera. Alltså, för att förlora så lite som möjligt skall man ha billiga grejer, som kanske inte går lika snabbt att köra ut med.

Ja du lever iaf som du lär, men ju roligare hjälpmedel man har desto mer använder man dem, men som sagt, det kan nästan bli hur dyrt som helst.

Avatar Fallback

Re: Går det att tjäna en slant?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432985 Dyrt och roligt är inte samma sak. :wink:

Avatar Fallback

Re: Går det att tjäna en slant?

Hema  
#432988
Mangan skrev:Dyrt och roligt är inte samma sak. :wink:

Håller jag med om, men det kan vara så.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).