Trädfällning (arborist)

Fällning utan marklov

14 inlägg 13074 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fällning utan marklov

ohc917  
#401221 Nu när det är lågsäsong för fällningen, iaf för mig. Jag fäller mest i syd västra Skåne.

Jag har fällt en del i kommuner där marklov krävs. Många kunder har redan sökt marklov och vissa har inte koll på att det krävs, jag brukar fråga i dem kommuner jag vet att det krävs.

Jag har haft kunder som vill ha fällt även om dem inte har marklov, jag upplyser dem om att det kan bli böter om kommunen kommer på det och att dem alltid gör det.

Är det bara markägaren som kan få böter eller även fällaren?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Fällning utan marklov

Fredrik Reuter  
#401235 Hej,
Det är med stor sannolikhet markägaren som kan få böter i dessa fall då denne enligt Boverket är byggherre och fällaren enbart utför uppdrag åt byggherren.

Undrar annars hur många kommuner som har sk "utökad marklovsplikt", alltså den typ av marklov som innefattar trädfällning?

Citat från Boverket:
Utökad marklovsplikt betyder att du behöver marklov även för att fälla träd och plantera skog. Det gäller till exempel när kommunen vill skydda enstaka träd eller grupper av träd som utgör värdefulla inslag i den bebyggda miljön. Du behöver dock inte marklov för att till exempel plantera fruktträd på en villatomt.


Mer info om marklov: http://www.boverket.se/sv/byggande/bygg ... l/marklov/

Se även Marklov för att fälla träd - 4.000.-

Användarvisningsbild

Re: Fällning utan marklov

MartinH  
#417382 Umeå kommun har utökat marklov, "Björkarnas stad" ni vet. Men det gäller endast detaljplanelagd mark.

De gånger det varit aktuellt så har kunden ringt själv till kommunen och det har räckt med ett telefonsamtal. Se till att den du anlitar (jag alltså) har försäkring säger de på kommunen ibland till min kund.

Däremot vad som kan vara nog så viktigt är väl att tänka på strandskyddet, det är 100 meter från vattendrag, hav eller sjö som jag förstått det. Dessutom finns det något som heter utökat strandskydd och det är på 300 meter.

Trädet/träden kan väl också finnas i något reservat ibland (det har jag dock inte varit med vad jag vet).

Men som Fredrik skriver, det verkar vara främst markägarens ansvar att hålla reda på detta. Men jag upplyser min kund om att de bör ringa och vill också ha reda på vad de fått för besked.

Med vänlig hälsning!

MartinH

Användarvisningsbild

Re: Fällning utan marklov

MartinH  
#432621 Här har det visst kommit information, beslut från länsstyrelsen om utökat strandskydd 300 meter i vissa områden: http://www.livetombord.se/artiklar/arti ... ch-andras/

Gäller er på västkusten som jag förstår det.
Mvh MartinH
Senast redigerad av MartinH mån 23 jan 2017, 19:42, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Fällning utan marklov

Brorsan  
#432638 Fälla träd utanför detaljplanelagt område inom strandskyddat område får du göra om du inte "väsentligt förändrar livsvillkoren för djur och växtliv".
Det går väl att avverka ganska mycket innan man förändrat biotopen väsentligt?
Olle

Användarvisningsbild

Re: Fällning utan marklov

MartinH  
#432659 Det där kände jag inte till. Var gränsen går är väl lite flytande antar jag.
Men man får väl agera efter försiktighetsprincipen i sådana fall.

Någon som har erfarenhet av detta vart gränsen går eller hur man ska resonera för att inte riskera att överskrida den?

Mvh MartinH

Avatar Fallback

Re: Fällning utan marklov

Brorsan  
#432665 Fråga inte LST/ Kommunen. "Det man inte vet har man inte ont av"
Olle

Avatar Fallback

Re: Fällning utan marklov

Brorsan  
#432673 Frågar man kommer dom ut och inspekterar och tar en tillsyns avgift. Då den unga miljömuppsinspektören är rädd för att göra fel säger (ofta en) hon nej till ganska mycket. ( Kostade för egen del 3200:-) Olle

Användarvisningsbild

Re: Fällning utan marklov

Danneman12  
#434871
Brorsan skrev:Fråga inte LST/ Kommunen. "Det man inte vet har man inte ont av"
Olle

Lite så är det.. :cry:

Användarvisningsbild

Re: Fällning utan marklov

anersimyra  
#434884
Brorsan skrev:Fråga inte LST/ Kommunen. "Det man inte vet har man inte ont av"
Olle
Värmdö kommun är " på hugget " kan jag försäkra.. :mrgreen: den där skrivelsen : inte väsentligt förändra skulle jag passa mig noga för att utmana.. :surp:

Avatar Fallback

Re: Fällning utan marklov

röjar kalle  
#434888 Så säger du bara för att skrämmas :D

Användarvisningsbild

Re: Fällning utan marklov

anersimyra  
#434893 Självklart.. :D jag när planer på att återerövra Värmdö efter snart tio års bortavaro från ön.. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Fällning utan marklov

MartinH  
#434894 Håller på att uppdatera min hemsida om saker som kunderna bör tänka på när de ska ta ned ett träd, http://www.mphtradfallning.se och under rubriken: "Strandskydd, marklov och andra regler"

Skriver:
Det kan behöva ansökas om dispens från strandskyddsreglerna. Detta om avverkningen eller trädfällningen ”innebär en väsentlig förändring”.
 
”Vilka åtgärder får man vidta?
Förbudet gäller inte mindre åtgärder inom tomtplatsen, till exempel att gräva grop, lägga upp en jordhög eller vedstapel eller att röja sly. Förbudet gäller däremot större åtgärder som att schakta, spränga, anlägga parkeringsplats, muddra, fälla mer än ett fåtal träd och anlägga pirar, kajer, strandskoningar och bryggor.”. Sidan 44 -45 ur ”Strandskydd – en vägledning för planering och prövning” handbok 2009:4 • utgåva 2 • februari 2012 utgiven av Naturvårdsverket och Boverket."

Det verkar om ifall trädfällningen, avverkningen innebär en väsentlig förändring så behöver en ansökan göras till aktuell kommun.

Det går säkert att studera några rättsfall om detta som borde ge mer information om hur man ska resonera för att inte överskrida gränsen för väsentlig förändring.

Med vänlig hälsning!
MartinH

Avatar Fallback

Re: Fällning utan marklov

Brorsan  
#434905
anersimyra skrev:Självklart.. :D jag när planer på att återerövra Värmdö efter snart tio års bortavaro från ön.. :-BD

Det blir bra. vi har det inte lätt här ute när det är under 300 m till strand nästan överallt. 🏴‍☠️

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).