Gallring

vägdragning med beståndsgående H8

18 inlägg 8973 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

vägdragning med beståndsgående H8

jg  
#43246 jag är lite nyfiken på vad det finns för åsikter om vad som är bästa sättet att dra vägarna på i ytterkanterna i beståndet för en beståndsgående i och med att det finns delade meningar om det på vårt företag nämner inga namn givet vis så finns de olika omständigheter som kan göra att man drar en väg längre in och längre ut med beståndsgränsen beroende på stormkänslighet dålig bärighet och annat men om man bortser från de så tycker jag att anntingen ska yttersta rundslingan gå i beståndsgränsen eller max 7m från gränsen eller så kan man dra en väg 15-20m från gränsen och då köra en mellanzon ytterst men de värsta jag vet är när vägen går ca 8- 15 meter varierande å den som planerar säger att man ska göra instick de e de versta jag vet de tar ju dubbelt så lång tid och så ska man köra på ackord a dessa tider finns de inte en möjliget att köra in de om man ska hålla på så inte efter vår prislista iaf intresant med komentarer och erfarenheter av vad andra har att säga. Ursäckta min stavning inte min starka sida men hoppas ni försår ändå en liter frustrerad h8 förare. grymt fin masin för övrigt!



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: vägdragning med beståndsgående H8

masterchief  
#43247 Tillåter terrängen ska man kunna gå ett fullt stråk i ytterkant på beståndet.
Naturligtvis ska man beakta stormkänslighet så man lägger vägarna i rätt riktining samt håller igen i ytterkant.
Sedan kan man göra undantag beroende på angränsande bestånd.
Men att inte nyttja kapaciteten hos en beståndsgående anser jag vara fel.
Köra typstickvägsgående med instick blir inget bra med en H8a, för kort kran till det, blir inget effektivt.

Användarvisningsbild

Re: vägdragning med beståndsgående H8

GremoNiclas  
#43257 Antingen kör man en kranlängd från beståndsgränsen eller så kör man en slingerväg mellan gräns och stickväg.

Avatar Fallback

Re: vägdragning med beståndsgående H8

Holmaskog  
#48040 Hej undrar vad ni tycker om H8 funderar på att köpa en vad ska jag tänka mest på .Har tittat lite på 770 är den okej.Kan man ha en 770 som beståndsgående?

Användarvisningsbild

Re: vägdragning med beståndsgående H8

Kenneth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48086
Holmaskog skrev:Hej undrar vad ni tycker om H8 funderar på att köpa en vad ska jag tänka mest på .Har tittat lite på 770 är den okej.Kan man ha en 770 som beståndsgående?

Vi kör då våran 770 beståndsgående.

Avatar Fallback

Re: vägdragning med beståndsgående H8

Skogsmullle  
#48519 ja tycker du ska sattsa på stickvägsgående. blir rotskador på träden som du kör på i slingesstråken..

Avatar Fallback

Re: vägdragning med beståndsgående H8

Mackan  
#49571
Holmaskog skrev:Hej undrar vad ni tycker om H8 funderar på att köpa en vad ska jag tänka mest på .Har tittat lite på 770 är den okej.Kan man ha en 770 som beståndsgående?


Jag anser att en 770 är för stor att köra mellanzon med. Det är klart är det en slät och fin mark är det väll inte några problem men så fort det blir stenigt eller slutningar så tar den mycket plats.

Avatar Fallback

Re: vägdragning med beståndsgående H8

palgrovnes  
#52247 Hei er ny i dette forum og norsk!!. jørte en 770 forrige vinter og fant ut at, i gran bestand er en 770 ikke verken fugl eller fisk. For stor som bestandsgående og for liten for stikkveigsgående. Kjører nå en 1070 og den er mye bedre med tanke på stabilitet og tar ikke mye mer plass med 600 hjul.

Användarvisningsbild

Re: vägdragning med beståndsgående H8

Fredrik Reuter  
#52261 Hej,
Kul med fler förare från våra nordiska länder.
Intressant också detta med 770 eftersom john deere har en relativt ny artikel om detta:

http://www.deere.com/sv_SE/forestry/ima ... _techn.pdf

Vad tycker ni?

Avatar Fallback

Re: vägdragning med beståndsgående H8

andreaswistrand  
#52280
Admin@skogsforum skrev:Hej,
Kul med fler förare från våra nordiska länder.
Intressant också detta med 770 eftersom john deere har en relativt ny artikel om detta:

http://www.deere.com/sv_SE/forestry/ima ... _techn.pdf

Vad tycker ni?


En sak jag reagerade på. Hur kan han köra beståndsgående med ett stickvägsavstånd på 22 meter??
Meningen med en beståndsgående skördare är väl att man ska få ner stickvägsarealen genom att få längre stickvägsavstånd än vid körning med stickvägsgående skördare.
Jag kör en Forestline skördare beståndsgående med 7 meters kran och ligger på stickvägsavstånd på mellan 25 och 32 meter beroende på markförhållanden med enkla slingerstråk.
Skulle vara kul att höra vad ni andra kör med för stickvägsavstånd med beståndsgående skördare.

Användarvisningsbild

Re: vägdragning med beståndsgående H8

masterchief  
#52333 Vi är tvingade att hålla mellan 20-25m beroende på att en större maskin aventuellt kommer och gallrar nästa gång.
Finessen med beståndsgående anser jag är valmöjligheterna av stammar.
Bra mycket enklare att välja rätt stammar mitt mellan vägarna.
Samt att gallra rätt, dvs gallra svagare vid vägkant och hårdare mitt i mellanzonen.
Stickvägsgående har en tendens att gallra tvärtom med dagens stressade ackord.
Nu får jag väl fan för att jag skriver det här :lol:
Det kan jag ta då jag personligen kör en stickvägsgående, men har en 2004a i firman som jag inte kör personligen 8)

Användarvisningsbild

Re: vägdragning med beståndsgående H8

GremoNiclas  
#52341 håller med masterchief. Ifall dte blir stickvägsgående i 2:a gallring är det ok med 20-25m. Drar man ut 30-35m mellan vägarna måste en stickvägsgående hugga up ny väg imellan och då blir det alldeles för kort vägavstånd. En 770 kan dock vara lämplig som beståndsgående i 2:a gallring om det är 35m mellan vägar.

Avatar Fallback

Re: vägdragning med beståndsgående H8

superspindel  
#54395 Min åsikt är att aldrig ha längre mellan vägarna än max 25 meter och det borde vara förbjudet att lägga slingerstråk mot gränser, ledningar, och annat sattyg som finns i skogen. Markägaren är säkert nöjd för stunden när han ser hur långt mellan vägarna det är men garanterat inte i andra och sista gallring när det blir fällning av mellanzon o kanter då blir det dyrt. Och kör man slingerstråk i gran och tall måste lära sig att risa vid rötterna, har kört allt för många andra gallringar där det är mycket röta där stråken går.
Senast redigerad av superspindel tor 26 mar 2009, 21:57, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: vägdragning med beståndsgående H8

andreaswistrand  
#54411 Jag håller med er om att det blir problem och jag tycker det är konstigt att vi har så olika instruktioner vi får inte gå under 25 meter i stickvägsavstånd om inte terrängen är väldigt besvärlig. Jag har påpekat problemet med om man kommer med en stickvägsgående i en andra gallring för dem som bestämmer men dem säger bara att det ska köras med beståndsgående nästa gång också. Men det vet man ju inte om det finns några som har småmaskiner nästa gång det är dags för gallring :geek:

Avatar Fallback

Re: vägdragning med beståndsgående H8

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54424 sca kanske inte är så dumma ändå som tillåter 901or och 1070 i slingerstråken blir ju knappast för grovt nån gång för dom maskinerna, inga problem att hålla 30 meter mellan stickvägarna och slingerstråket syns ju oftast bara i första gallringen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).