Motorsåg och handhållet

GB Svärd

15 inlägg 5280 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

GB Svärd

TrioBrake  
#432322 Har letat efter GB svärd till husqvarna sågarna mina, men enbart hittat svärd till maskiner. Vet någon vart man kan få tag i GB svärd sådana som skogma sålde förr?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: GB Svärd

Fredrik Reuter  
#432433 Hej,
Är det inte motorsågssvärd som Skogma har här då? http://www.skogma.se/b2c/Servlet?page=o ... ntIndex=52

Kollade på GB:s sajt och de hade kvar tillverkningen av även motorsågssvärd.

Avatar Fallback

Re: GB Svärd

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432437 Skippa GB-svärden om du kan. Jag är inte imponerad av kvalitén, har väl huggt 30-40 fub och det är redan gropar i skarven mellan noshjulet och resten av svärdet.

Användarvisningsbild

Re: GB Svärd

TrioBrake  
#432439 Säljs tyvärr inte längre :/

   TS
Användarvisningsbild

Re: GB Svärd

TrioBrake  
#432441
busholle skrev:Skippa GB-svärden om du kan. Jag är inte imponerad av kvalitén, har väl huggt 30-40 fub och det är redan gropar i skarven mellan noshjulet och resten av svärdet.


Är det så illa? Var lite intresserad av att kunna komma över ett hyfsat svärd där man kan byta ut topptrissan

   TS
Användarvisningsbild

Re: GB Svärd

Granstorp  
#432453 Har det ovan nämnda svärdet monterat på min såg just nu och det som jag reagerade över när jag bytte från mitt Husqvarna svärd var att jag fick skruva kedjespänningen till i princip max innan kedjan blev spänd! Jag placerade svärden på varandra men lyckades faktiskt inte klura ut vad skillnaden är! Fick två av dessa svärd när jag beställde från Skogma, misstänker att dom hade slut på Husqvarna svärd!

Avatar Fallback

Re: GB Svärd

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432485
TrioBrake skrev:
busholle skrev:Skippa GB-svärden om du kan. Jag är inte imponerad av kvalitén, har väl huggt 30-40 fub och det är redan gropar i skarven mellan noshjulet och resten av svärdet.


Är det så illa? Var lite intresserad av att kunna komma över ett hyfsat svärd där man kan byta ut topptrissan

Ja, de är inget vidare i förhållande till priset. Svärdspetsen vill dessutom börja glappa så jag har efterslagit nitarna men med den konstruktionen är det bara en tidsfråga innan det händer igen.
Oljehålen är också tveksamt placerade även om det smörjer. Sedan är svärdet onödigt brett med stor nosradie vilket gör kastsektorn onödigt stor.

Användarvisningsbild

Re: GB Svärd

johan eriksson  
#432489 Har tyvärr även upplevt att de är smalare än kedjan, dvs sidolänkarna har inte stöd på hela sin tjocklek med ojämnt slitage som följd. Mest sett det på 3/8 svärd, det jag har med .325 stämmer bättre.

Användarvisningsbild

Re: GB Svärd

Granstorp  
#432492 Det är nog därför jag har upplevt ett metalliskt gnisslande ljud....Nästan så man känner sig lite lurad på dessa "udda" svärd!

Användarvisningsbild

Re: GB Svärd

TrioBrake  
#432495 Jaha ja.. då får man helt enkelt kika vidare då

   TS
Avatar Fallback

Re: GB Svärd

vajnis  
#432513 Jag köpte ett 24" GB-svärd, .404 och 1,6 för några månader sen och kvaliten kan jag inte bedöma - sågar bara lite ved då och då men för övrigt så instämmer jag i "skruva kedjespänningen till i princip max" och "Oljehålen är också tveksamt placerade även om det smörjer..." och framför allt till att spåret är mycket tajt.
Annars är jag väl ganska nöjd för övrigt... :roll:

Användarvisningsbild

Re: GB Svärd

TrioBrake  
#432983
vajnis skrev:Jag köpte ett 24" GB-svärd, .404 och 1,6 för några månader sen och kvaliten kan jag inte bedöma - sågar bara lite ved då och då men för övrigt så instämmer jag i "skruva kedjespänningen till i princip max" och "Oljehålen är också tveksamt placerade även om det smörjer..." och framför allt till att spåret är mycket tajt.
Annars är jag väl ganska nöjd för övrigt... :roll:


Vart köpte du det?!

   TS
Avatar Fallback

Re: GB Svärd

vajnis  
#432992 Skogma

Avatar Fallback

Re: GB Svärd

vajnis  
#433000 Svärdet jag köpte var lite böjt, troligen något pucko på PostNord som är skyldig
så jag mailade Skogma om det och utan snack skickade dom ett nytt till mig direkt, gratis.
Det var schysst, tycker jag.

Användarvisningsbild

Re: GB Svärd

Mats_Orberga  
#434275 Jag köpte ett par tjugotummare som jag kört mest på en solosåg och de verkar slitas ganska fort jämfört med andra svärd jag testat. Skogma hade utförsäljning så priset var överkomligt och jag har inte haft några andra problem. Om jag betalat fullpris för dem hade jag nog inte varit vidare nöjd.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).