Traktorer och processorer

Trött och kall traktor!

27 inlägg 12350 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Trött och kall traktor!

JoTh  
#427571 Kolla med någon bilskrot i din närhet och se efter vad de skall ha för en fungerande Webasto eller Eberspächer parkeringsvärmare komplett med tidur och kablagesats. Finns många fina sådana värmare att få tag på. Har bekanta som köpt värmare på det viset som bara är ett år eller så, och eftermonterat i både bilar och jordbrukstraktorer. Har du en mindre traktor, så räcker ju effekten bra, och bägge är 12volt. Det är samtidigt väldigt bra att montera fasta starthjälputtag på maskinerna, för riktig förbindelse vid hjälpstart, då batterierna blir sega vid kyla. Även om du inte har fjärrstart på värmaren, vilket också kan vara en nackdel om fordonet står en längre tid, då allt sådant även drar ur batteriet, så har du en bränslevärmare, så är en mindre motor varm på en halvtimme.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Trött och kall traktor!

husqvarna_med_sthil  
#427572 Vill inte slakta din tanke men ett nätt elverk och en liten batteriladdare medan man hugger de första timmarna innan man startar traktorn är min plan men jag har inte behövt detta i år då det varit så varmt. Känns bökigare att dra ut en hel traktor till, den ska ju också startas på morgonen och det finns väl en anledning till att du vill lämna traktorn i skogen och slippa hjula traktor från hemmet.

Avatar Fallback

Re: Trött och kall traktor!

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427654 Ställ ett elverk i en buske bredvid traktorn och kör med motorvärmare

Avatar Fallback

Re: Trött och kall traktor!

BM-röd  
#428016
valtra a 72 skrev:Vad blir skillnaden mellan drivhjulsberoende och oberoende kraftuttag, de går väl åt samma håll eller tänker jag fel.Men det kanske blir rätt om man lägger i backen.

Ja den ena traktorn bör ju byta rotationsriktning!?
bgl skrev:Vilken viskositetsklass har du på motoroljan?
Den kanske börjar på på 10W eller värre 15W?

Jag kör med mineral 10w-30. och där lär jag kunna ha en del att hämta till det bättre, men är lite skeptisk till att byta till finare olja som jag "hört" att ska kunna lösa upp skit och avlagringar. Men i jannees fall lär ju inte det påverka då han har världens slitstarkaste och bästa motor! Finns ju inte mycket som kan stoppa dessa ingengörskonster, till skillnad till min/mina importmotorer!

Jag har gasolvärmare och rejäla startkablar elverk osv! Och det var ju det som var funderingen från början. Tanken var att när man står där och räknar med att den ska starta, och den nästan vill börja gå och strömmen tar slut är om man inte kunde kroka av vagnen och koppla ihop när man har lämnat riktiga "kallstartsgrejerna hemma".

Om jag ställer frågan så här i stället: Om jag har kört in traktorn i uthuset sänkt ner frontlastaren vridit in takmonterade griplastaren på tvären. Och kommer dit och ska starta och startmotorn brinner upp. Då lastarfästen och lastare sitter i vägen för startmotorn och traktorn inte går att dra bakåt för att griparen står på tvären. Skulle det gå att lura igång traktorn via PTOn då tror ni?

   TS
Avatar Fallback

Re: Trött och kall traktor!

Elfving  
#428021 Ett kanske lite tråkigt svar på din fråga är att den där motorn skall betraktas som väldigt lättstartad ner till minus femton i gott skick och med rätt olja och fräscht batteri. Därför behöver den ses över för att fungera som avsett! En genväg skulle kunna vara motorvärmare (redan föreslaget i tråden) men att våldsstarta den via kraftuttaget än om det är möjligt vill jag definitivt avråda från. Betydligt smartare vore att värma motorn till startbar temperatur och starta via startmotor. Att våldsstarta en kall motor som dessutom har ett visst renoveringsbehov (den startar ju inte bra) är att förkorta livslängden på grejorna!

Du får helt enkelt acceptera att maskinen är 40 år gammal och behöver ses över. Efter att översyn gjorts kanske startproblemen inte finns kvar, det blir aldrig bättre av våldsstarter.

Avatar Fallback

Re: Trött och kall traktor!

BM-röd  
#432222 Nej då det är inte så tråkigt svar! För -15 brukar funka trots frontvinch och hydralpump som inte går att koppla ur, men vid -10 till -12 så brukar jag inte prova utan gasolvärmarn. Jag fick ett ventilhaveri för några år sen och gjorde kompprov före och efter topprenovering och visst fattades det nåt kilo! spridarspetsar byttes och ställdes då med. Hur kallt startar en med full komp då tro? Jag menar ju inte att jag ska starta traktorn med full fart typ 1800r/m på motorn 540 på kraftuttaget. Efter min fråga/fundering här och inget "gehör" så har jag räknat lite på varvtal och kommit fram till att om man har bm 400 bustrar som både givare och mottagare så om man kan släppa ner givar traktorn till 500r/min och har drivhjulsberoende på backen och mottagaren på 4an så blir motorvarvet 197,5r/m, för det är väl ungefär vad startmotorn drar runt med vid med rätt förutsättningar!?
Har en liten mildare och snällare fundering med! då jag har snabbkopplingar på motorerna för värmning, hur funkar det med slangar emellan? vad händer med vätske nivåerna? ska man koppla den låga mot den låga delen av motorn? eller i kors? har bara hört att dom åkte till skogen och värmde traktorn med bilen på morron och värmde upp bilen med traktorn på kvällen!

   TS
Avatar Fallback

Re: Trött och kall traktor!

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432227 BM 400 brukar vara ruggigt lättstartade. Med dubbla batterier så brukar den lilla Perkinstrean sprätta igång hur kallt det än är. Kolla spridare och hela bränslesystemet och skaffa nya batterier.

Användarvisningsbild

Re: Trött och kall traktor!

svampbob  
#432274 I lumpen så körde jag BV202 och på dom hade vi en lös kylare som vi kopplade in på kylsystemet med bajonettkopplingar. Vi hade sedan en blåslampa och värmde med. Jag var uppe i @Slurfi trakter i minus 40 och då värmde vi motorn (B18) till full arbetstemperatur på 30 minuter.

Användarvisningsbild

Re: Trött och kall traktor!

Göt  
#432285
svampbob skrev:I lumpen så körde jag BV202 och på dom hade vi en lös kylare som vi kopplade in på kylsystemet med bajonettkopplingar. Vi hade sedan en blåslampa och värmde med. Jag var uppe i @Slurfi trakter i minus 40 och då värmde vi motorn (B18) till full arbetstemperatur på 30 minuter.


Kommer ihåg det vi använde dom på terrängbil 13 hade blåslampa som gick på fotogen som kunde vara lite svårstartade när det var kallt men sen funkade det väldigt bra. Borde finnas som överskott.

Jag har sett en filmsnutt där man drar igång traktorn med k-axeln dom senaste 2 åren men om det är här eller någon annanstans det vet jag inte

Avatar Fallback

Re: Trött och kall traktor!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432291 Funkar det att värma på den vanliga kylaren, om man inte eldar upp något plastigt, eller sätter termostaten P för det?

Användarvisningsbild

Re: Trött och kall traktor!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432312
1485086004_motorvaermare_271.jpg


svampbob skrev:I lumpen så körde jag BV202 och på dom hade vi en lös kylare som vi kopplade in på kylsystemet med bajonettkopplingar. Vi hade sedan en blåslampa och värmde med. Jag var uppe i Slurfi trakter i minus 40 och då värmde vi motorn (B18) till full arbetstemperatur på 30 minuter.

Jo de är bra, vi hade såna åxå. På alla maskiner satt det lättåtkomliga bajonettfattningar och kranar
så det var enkelt att fixa detta.
Jag har ett minne av att vi använde samma blåslampa och motorvärmare 271 till flera maskiner efter varann.
Iom att en del blåslampor hade lite hyss för sig, och en del lumparkompisar behövde hjälp
med allt praktiskt. Obs att jag inte sa Stockholmare.

Avatar Fallback

Re: Trött och kall traktor!

BM-röd  
#432345
Slurfi skrev:
1485086004_motorvaermare_271.jpg


svampbob skrev:I lumpen så körde jag BV202 och på dom hade vi en lös kylare som vi kopplade in på kylsystemet med bajonettkopplingar. Vi hade sedan en blåslampa och värmde med. Jag var uppe i Slurfi trakter i minus 40 och då värmde vi motorn (B18) till full arbetstemperatur på 30 minuter.

Jo de är bra, vi hade såna åxå. På alla maskiner satt det lättåtkomliga bajonettfattningar och kranar
så det var enkelt att fixa detta.
Jag har ett minne av att vi använde samma blåslampa och motorvärmare 271 till flera maskiner efter varann.
Iom att en del blåslampor hade lite hyss för sig, och en del lumparkompisar behövde hjälp
med allt praktiskt. Obs att jag inte sa Stockholmare.

Det är en sådan jag har även kallad UWE värmare, fasst jag bränner på med gasol. En riktigt effektiv sak.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).