Motorsåg och handhållet

Bilder på filning.

2328 inlägg 473262 visningar 88 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#431746
nu då.. :???:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431747 viss ein har skrustøtta så går det med litt trening greit å bruka både høgre og venstreneven når ein file dvs at ein "file begge veia" eg likte videoen din men akkurat den metoden der får eg ikkje til i felten men det er vel som med mykje anna at ein må øva seg.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431806
Uvskogen skrev:Okej nu frågar jag. Ska man kunna en få kedja lika vass som när den togs ur kartongen, enbart genom att fila? :???:
Måste få veta så jag har rätt förväntningar på min egen prestation......

Enligt min erfarenhet är det inte svårt att få det bättre än när du tog den ur lådan.
De är en bra start i bästa fall.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431807 Mitt råd till dig Uvskogen är o ta en titt till på denna tråd. Att se och känna när man filar ör grunden till att se olika resultat.
Nöj dig inte utan prova, experimentera.
Skärpan är grunden i det. Utan den spelar form o vinklar ingen roll. Fil läget är viktigt för att få filen att skära rätt.
Mallar och hjälpmedel är bra att starta med för att få in rörelser, men inte mycket mer. Resten är upp till dig.
Låt bli ryttaren och var envis!

Slipa funkar, men blir inte bättre än ur kartong.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Storken  
#432017 Håller med Mange.
Det ska gå att få den betydligt bättre än vad den är i kartongen.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

machonisti  
#432105 Uvskogen: Jag ansåg att jag behärskade filning så att det räckte till. Efter en tid på denna tråd tror jag att det går att bättra på filandet, så att skogsdagen blir ännu trevligare! \M/

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432110
machonisti skrev:Uvskogen: Jag ansåg att jag behärskade filning så att det räckte till. Efter en tid på denna tråd tror jag att det går att bättra på filandet, så att skogsdagen blir ännu trevligare! \M/

Ja alla råd och tips här ger mig framtidstro. Här ska tränas, seriöst. Målet måste vara att fila utan mallar och sånt. [emoji3]

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

machonisti  
#432128 Den perfekt filade kedjan har ännu inte sett dagens ljus!! :D

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432165 Tycker inte det är anledning att skämmas för att man behöver mall som många proffs vill påskina.

Filmade förresten lite nu på kvällskvisten. Tycker denna mallen är bra för den ''håller'' kedjan så den inte vill vibrera i spåret.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Göt  
#432175
busholle skrev:Tycker inte det är anledning att skämmas för att man behöver mall som många proffs vill påskina.

Filmade förresten lite nu på kvällskvisten. Tycker denna mallen är bra för den ''håller'' kedjan så den inte vill vibrera i spåret.


har du en tanke med att du filar från "fel" håll

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432179 Ja filar man utifrån så skär filen av cromskiktet istället för att bryta det utåt.
Det står en del om det tidigare i tråden, jag upplever att det skär bättre och att skärpan håller längre.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Göt  
#432180 Tack då har jag lärt mig något nytt igen :-BD

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Lillagubben  
#432184 busholle, ser ut att vara en vettig mall. Var finns den att köpa?
Mvh Magnus

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432185 Att fila utifrån och in kanske är lättare men inte för gradernas skull. Har du grader är du inte färdig.
Sista draget tar graderna o lämnar en nästan osynlig kant.
När graderna går i ett följsamt drag i konstant vinkel så ger det en yta, inte 4-5 som inte är ovanligt att se.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432186 Swedol eller skogma vet jag har den men den finns säkert på fler ställen. Den kan vara märkt både EIA och bahco.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).