Traktorer och processorer

Processor Vimek g30

208 inlägg 73353 visningar 41 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

JohannesG  
#427581
rikard_e skrev:Trevlig körning, känner att jag behöver ha en större hydraulpump när jag ser dig köra


Tack! Traktorn skall ge 40l/min vid fullgas, jag kör på ca1300rpm då blir det blir det knappt 21l/min. Kör på 1000varvs kraftuttag. Vid mer tyngre vinschning brukar jag växla ner till 540varvs kraftuttag och låta traktorn gå på tomgång, då hinner man bättre med att stoppa om traktorn skulle vilja börja välta.

Vad kör du med för traktor?

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

JohannesG  
#427583
Hema skrev:Ser proffsigt ut, när ni var klädda likadant. :)

Ja, det är en fröjd att jobba ihop med pappa, precis som han gjorde med sin pappa. Hoppas bara jag kan komma ihåg allt pappa berättar om vad som gjorts när och var på våra marker, det är intressant historia. Och jag får komma med lite nytänk som ibland är väldigt bra, och ibland mindre bra.

Avatar Fallback

Re: Processor Vimek g30

rikard_e  
#427647
JohannesG skrev:
Hema skrev:Ser proffsigt ut, när ni var klädda likadant. :)

Ja, det är en fröjd att jobba ihop med pappa, precis som han gjorde med sin pappa. Hoppas bara jag kan komma ihåg allt pappa berättar om vad som gjorts när och var på våra marker, det är intressant historia. Och jag får komma med lite nytänk som ibland är väldigt bra, och ibland mindre bra.

Det är precis så det ska vara, roligt när man får höra historia om ställena.

I fredags blev det lite vimekkörning iaf

1483230866_img_20161229_130017.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Processor Vimek g30

Solo  
#432160 Fin dag idag.....
Jag blev "headhuntad" för att hjälpa fiskeklubben att hugga fram en fiskekoja vid älven pga total igenväxt idag!
Det gick väl bra men problemet var att från stugan ner till älven var det ganska brant.och det blev rent ut sagt jobbigt att bära upp virket.
När vi hade tankpaus så kom vi på att man skulle haft en virekran eller något....
Sonen kom med ett fint förslag-kan vi inte testa om vimeken funkar fortfarande? Sagt och gjort, vi åkte hem och kopplade på Vimekprocessorn
och testade.Allt funkade fast den inte varit i drift dom senaste 10 åren! Varför använder man inte sådana längre?
Det gick som en dans att slutföra detta jobb, och riset som blev blir lätt att städa och elda upp!

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

JohannesG  
#432172 Finns några som fortfarande använder dessa maskiner, bland annat jag och min pappa, även Rikard som startade tråden. Vimeken är ju en bra maskin på sitt sätt, men många rörliga delar som kan gå sönder. Har tappat räkningen över hur många lager vi bytt på vår maskin. Drivningen är ett kapitlet för sig. Två torrlamellkopplingar styrs med en dubbelverkande hydraulkolv, kan det bli mer oprecist och svårstyrt? Visst det fungerar och går nästan alltid att reparera. Men exempelvis en Hypro är mycket mer lättkörd pga att den är hydrauldriven, även färre saker som kan krångla samt en mer genomtänkt konstruktion. Sedan har ju engrepparna gjort att intresset för alla typer av tvågreppare är betydligt lägre bland de större entreprenörerna.

Avatar Fallback

Re: Processor Vimek g30

rikard_e  
#432178
JohannesG skrev:
rikard_e skrev:Trevlig körning, känner att jag behöver ha en större hydraulpump när jag ser dig köra



Vad kör du med för traktor?



Kör med Same taurus 60. Ger 26 l/min. och ligger på runt 1000-1200 varv.

Positiva är väl att jag inte kan dra sönder något, traktorn är lite för lätt och följer med rätt fort när vinschar får börja jobba för hårt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

ananders  
#432182
JohannesG skrev:
Hema skrev:Ser proffsigt ut, när ni var klädda likadant. :)

Ja, det är en fröjd att jobba ihop med pappa, precis som han gjorde med sin pappa. Hoppas bara jag kan komma ihåg allt pappa berättar om vad som gjorts när och var på våra marker, det är intressant historia. Och jag får komma med lite nytänk som ibland är väldigt bra, och ibland mindre bra.


Ja ta tillvara på de stunderna, önskar att jag också fått uppleva det. Visserligen har jag fått historian från andra personer men det är nog inte samma sak.

Avatar Fallback

Re: Processor Vimek g30

rikard_e  
#432229 Det blir rätt bra när man kör med vimek. Har en bra risbädd att köra på, lättare vid utskotning och inga grenar eller toppar ivägen när jag ska plantera.

1485037822_img_20170116_120453.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

Bax  
#452636 Jag fortsätter den här tråden eftersom jag köpt en G30, och då ramlar det ju på en massa frågor.
Jag har inte hunnit provköra den ännu, utöver vid köpet, utan jag håller på att bygga om en slanganslutning och läsa manualen etc.
I manualen stå det att man ska dra spänningsmatningen direkt från batteriet, och inte via släpvagnskontakten, för att undvika spänningsfall. Är detta väldigt viktigt? Hur har ni gjort? ( ja, jag är lite lat :???: )
1493274161_img_1622.jpg

1493274160_img_1619.jpg

1493274160_img_1618.jpg

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

totte  
#452651 Släpvagnskontakter är regelmässigt urusla, hela konstruktionen är som gjord för spänningsfall, utöver att de dessutom vanligen är gjorda i dåligt material. Man bör aldrig dra nån kritisk el via en sån kontakt. Skaffa kvalitetskontakter för att koppla elen är mitt råd.

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

JohannesG  
#452672 Som totte skrev, släpvagnskontakten har mycket sällan bra eller pålitlig ström. Kommer inte ihåg nu hur många Ampere radiostyrningen drar, men sådant är också viktigt att tänka på innan man kopplar. Jag rekommenderar att du drar en ny kabel från huvudströmbrytaren eller batteriet om brytare saknas. Glöm inte sätta en säkring på den nya ledningen, den kommer troligen aldrig gå sönder, men om den gör det har den räddat dig från mycket onödigt arbete om något skulle bli kortslutet.

Avatar Fallback

Re: Processor Vimek g30

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#452686
totte skrev:Släpvagnskontakter är regelmässigt urusla, hela konstruktionen är som gjord för spänningsfall, utöver att de dessutom vanligen är gjorda i dåligt material. Man bör aldrig dra nån kritisk el via en sån kontakt. Skaffa kvalitetskontakter för att koppla elen är mitt råd.


En kort trådkapning.
Har själv tänkt att koppla in en vinsch och har gått och funderat på släpvagnskontakten. Var hittar man och hur ser en kvalitetskontakt ut?

Avatar Fallback

Re: Processor Vimek g30

Larsi  
#452691 Jag har en 3-polig kontakt som fungerar bra. Den har jag inne i hytten och laddar även vinschstyrningsdosan och telefonen på den.
Kolla på Oie (Olssons i Ellös) Kontakt med nr 38965 och 38966.

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

Bax  
#452709 Mhm. Men är det kontakten eller kablaget som är problemet? Eller hela köret?


EDIT: Stavfel
Senast redigerad av Bax fre 28 apr 2017, 06:33, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Processor Vimek g30

Larsi  
#452720 Kontakten

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).