SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Sågtimmer

Sågverken i Götaland: Vida snart ikapp Södra

19 inlägg 29126 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sågverken i Götaland: Vida snart ikapp Södra  ARTIKEL

Torbjörn Johnsen  
#431820 Det rör på sig på sågverksmarknaden. Sågverk säljs och läggs ner som aldrig förr(?) i Götaland och Skogsforum har gjort en sammanställning över vem som krymper och vem som växer. Längre ner i tråden finns en tabell som visar produktionskapacitet och några ekonomiska nyckeltal för de sydsvenska barrsågverken som sågar mer än 60 000 m3 sågad vara/år.

Rörvik håller på att utplåna sig själv genom att sälja av det ena sågverket efter det andra men blöder fortfarande. Under 2016 har man sålt av fyra av sina sågverk (Tranemo, Sandsjöfors, Rörvik och Tvärskog) till Vida, ATA och ett polskt Träindustriföretag. Enligt uppgifter från initierade (som även bekräftades av ATL 18/1 2017) så är Rörvik intresserade att sälja av kvarvarande tre sågverk också. Jag måste erkänna att jag inte alls förstår hur Rörvik tänker eller planerar. Visst, det går säkert att se ett behov av konsolidering eller strukturrationalisering men vad är det egentligen för idé att konsolidera bort sig själv? Eller handlar det om att desperat ”rädda de värden som räddas kan” genom försäljning av de sågverk som går bäst för stunden? Det skulle vara intressant att höra mer från er som har mer erfarenhet från Rörvik än vad jag har.

1484899847_södra3.jpg


Har Södra ändrat strategi för kombinaten?
Ett annat sågverksföretag som krymper sig själv är Södra men istället för att sälja sågverken till någon annan (konkurrent) så lägger Södra ner dem. Mer om det här finns bl a i tråden Södras nya stategi utarmar landsbygden
Där finns intressanta diskussioner i just det här ämnet. Ett av de större frågetecknen man kan ha inför Södras sågverksstrategier är vad som hänt med deras tidigare så stora fokus på att flytta produktion till kombinaten (kombination av sågverk och massabruk på samma plats)? Det verkar hända saker ganska snabbt hos Södra. Här t ex meddelar Södra i en presstext i maj 2015 att man ansöker om tillstånd för att utöka produktionen i Mönsterås från 450 000 m3sv (kubikmeter sågad vara) till 800 000 m3sv.

Då sa dåvarande affärsområdeschefen Håkan Svensson:

– Sågen i Mönsterås är en modern anläggning med ett utmärkt läge. Placeringen bredvid massabruket ger flera kombinatsfördelar, till exempel får sågverket sin värme till torkarna från massabruket. Sågverket har också tillgång till en egen hamn och kan snabbt skeppa varor direkt ut i världen. Ur ett skogsägarperspektiv är Mönsterås upptagningsområde viktigt och vi vill rusta för att ta tillvara skogsägarnas ökande tillväxt i skogen.


Ett drygt år senare meddelar Södra i ett nytt pressmeddelande att man planerar att avveckla barrsågverken i Ramkvilla och Torsås och även planerar att dra ner produktionen i båda kombinaten Värö och Mönsterås. Däremot tänker man utöka produktionen i det fristående sågverket i Långasjö.

Den största investeringen görs i Långasjö där produktionen ökas från 280 000 till 360 000 kubikmeter. Samtidigt har beslut fattats om att inleda MBL-förhandlingar om avveckling av sågverken Ramkvilla och Torsås samt neddragning av produktionen i Mönsterås och Värö. Sammantaget minskas produktionskapaciteten på årsbasis med cirka 200 000 kubikmeter.


Något som slår mig när jag går igenom några års pressmeddelanden från Södra är att det svänger snabbt. Det kanske det gör i hela marknaden men det känns som att man är snabb på hanen för att utöka och köpa till när man anser att marknadsläget är rätt. Sen går det lika snabbt när man efter något år ska avveckla p g a råvarubrist eller ändrade marknadsförutsättningar. Några sådana exempel är norska och ryska massabruksprojekt (lite OT), lövsågverk och olika förädlingsindustrier som tillverkar snickeriprodukter, golv eller lister. Tolkar man signalerna nu så dröjer det väl inte länge förrän det byggs eller köps någon mer husfabrik?

Självklart är det ju bra att hänga med i marknaden men det finns ju risk att det kostar pengar om den här karusellen snurrar för fort. Samtidigt kan ju som bekant den som aldrig gör nåt aldrig anklagas för att ha gjort fel saker (förutom att vara passiv)...

Flera sågverk växer – och tjänar pengar
Rörvik och Södra är alltså sågverksföretag som minskar sin produktion. Men det finns de som ökar i stället. Vida har t ex köpt två sågverk under året. Nössemark i Dalsland från Moelven samt Tranemo från Rörvik. ATA Timber (som även äger Waggeryds Cell) har köpt sågverken i Rörvik och Sandsjöfors från Rörvik Timber. Bergs i Mörlunda planerar just nu att köpa Setras såg i Vimmerby och tidigare har man även förvärvat Jarl Timber i Broakulla. Samtliga tre företag ökar sin produktionskapacitet avsevärt så nettobalansen när det gäller efterfrågan på timmer i Götaland ser inte direkt ut att minska. Vida och ATA sågar med svarta siffror liksom även Derome gör. Bergs visade rött i senaste bokslutet men är mitt uppe i en stor expansion.

Vida snart lika stora som Södra
Det kanske kan låta lite förvånande men när Södra genom nedläggningar och neddragningar minskar sin produktion ner mot 1,7 milj kubikmeter sågad vara och Vida får full snurr i det ombyggda sågverket i Nössemark så närmar sig Vida 1,6 milj m3sv per år. Det innebär då också att Vida hamnar i den svenska sågverkstoppen! Där får de får slåss med Setra om tredjeplatsen efter SCA och Södra.

Minst är mest lönsam
De sydsvenska sågverk som hade högst vinstmarginaler i det senaste bokslutet var som så oftast de mindre företagen. Sågverken i Ingarp, Nydala, Eksjö, Fegen och Gyllsjö. De här sågverken sågar alla mellan 60-100 000 m3sv per år och de ser ut att ha en stabil lönsamhet över tid, nu senaste året runt 6-8 procents vinstmarginal. Just det senaste exemplet, Gyllsjö Träindustri AB, sågar 70 000 kubikmeter kubb av skånsk gallringsgran som man förädlar till lastpallar. Gyllsjö Träindustri AB hade högst vinstmarginal av alla Götalands sågverk: 8,2%.

Slutsatser?
Det finns inga självklara skalfördelar inom sågverksindustrin. Störst tjänar inte nödvändigtvis mest. Trenden kan snarast sägas vara motsatt men med undantag i båda riktningarna. Det som verkar vara viktigare för lönsamheten är att ha ett starkt fokus på det man gör och kanske också att vara långsiktigt konsekvent i det man håller på med. Men det är min högst personliga analys och jag skulle gärna vilja få era synpunkter och kommentarer om den sydsvenska sågverksmarknaden. Och för er som undrar: självklart ska vi göra motsvarande sammanställning för sågverksindustrin i Svealand och i Norrland!

Här hittar ni tabellen över Götalands större (> 60 000 m3sv årsproduktion) sågverksföretag som sågar barrträvaror.'

1485261245_skärmavbild_2017-01-24_kl._13.33.33.png


Edit: lagt till Holmen/Braviken, Wallnäs AB och Tvärskog/Andrewex


Senast redigerad av Torbjörn Johnsen fre 02 feb 2018, 11:10, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sågverken i Götaland: Vida snart ikapp Södra

certis  
#431821 det är nog bara en tidsfråga innan Vida är förbi Södra då Vida ser sågverk som något positivt vilket
inte Södra verkar göra

Användarvisningsbild

Re: Sågverken i Götaland: Vida snart ikapp Södra

Pannben  
#431824 Mycket intressant Torbjörn!
Vad Södra håller på med har jag undrat under alla de år jag varit medlem. Tyvärr är förtroendemannakåren som jag kommit i kontakt med allt för mycket för att bara trumma ut hur stor utdelning Södra gör. Hoppas verkligen att de mer insatta gör långsiktiga analyser och drar upp riktlinjer. Eller kanske bättre om de inte gjort det, då finns ju förbättringspotential.
I andra produktionsområden är det ofta bra att sitta lugnt i båten när kastvindarna blåser. Att bygga, köpa upp och att lägga ner kostar stora summor. Ofta är det bästa man kan göra att trimma befintliga anläggningar utan att för den delen bara köra på rost och röta.

Avatar Fallback

Re: Sågverken i Götaland: Vida snart ikapp Södra

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431829 Mycket bra jobbat Torbjörn.
Jag är förvånad att Ture Johansson går back, det kan inte vara vanligt i deras historia.

Användarvisningsbild

Re: Sågverken i Götaland: Vida snart ikapp Södra

skogshare  
#431830 Tack för en utmärkt redovisning ! Skulle uppskatta en liknande för Svealand och Norrland. Vore dessutom spännande
att få en djupanalys av de olika sågverkens varierande resultat och strategier och inte minst då om vissa av dem har en systematiska koppling till vidareförädling i intern eller extern regi medan andra kan vara inriktade på maximalt effektiv bulkproduktion av relativt billig vara.

Avatar Fallback

Re: Sågverken i Götaland: Vida snart ikapp Södra

alias  
#431831 @Torbjörn Johnsen:

Har det gått att urskilja sågverkens resultat från t.ex. hustillverkning & massaproduktion (Vida, Derome & ATA m.fl. har ju flera verksamhetsgrenar), eller är det resultat som helhet för resp. koncern?

Södra har såvitt jag vet särredovisat trävaruproduktionen (man slopade väl resp. dotterbolag för interiör & sågverk och massa, men behöll det som "affärsområden" för ett antal år sedan), fast viss ligger väl interiör och sågverken i samma delresultat i koncernen?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Sågverken i Götaland: Vida snart ikapp Södra

Torbjörn Johnsen  
#431833 @alias: Jag har i möjligaste mån försökt särskilja sågverksrörelsen från annan verksamhet. När det gäller t ex ATA och Derome så tror jag att siffrorna är ganska rena. Deromes bygghandel är t ex inte med. När det gäller Södra så är det Södra Woods siffror och där ingår både sågverk och annan träförädling. Dock inte husfabriken som redovisas på annat ställe. Men det är svårt att få fram 100% jämförbara siffror.

Vi kommer att göra motsvarande genomgång av Svealand och Norrland också inom kort.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sågverken i Götaland: Vida snart ikapp Södra

alias  
#431837
Torbjörn Johnsen skrev:alias: Jag har i möjligaste mån försökt särskilja sågverksrörelsen från annan verksamhet. När det gäller t ex ATA och Derome så tror jag att siffrorna är ganska rena. Deromes bygghandel är t ex inte med. När det gäller Södra så är det Södra Woods siffror och där ingår både sågverk och annan träförädling. Dock inte husfabriken som redovisas på annat ställe. Men det är svårt att få fram 100% jämförbara siffror.

Vi kommer att göra motsvarande genomgång av Svealand och Norrland också inom kort.


Ok, tack!

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Sågverken i Götaland: Vida snart ikapp Södra

Chainsaw Charlie  
#431965 Glädjande är att polackerna (Andrewex) verkar ha fått bra fart på sågen i Tvärskog och betalar vad jag har hört ganska bra för timret. Sydved sköter större delen av råvaruförsörjningen.

Användarvisningsbild

Re: Sågverken i Götaland: Vida snart ikapp Södra

Vedproducent  
#431984 Vida är ju duktiga. Men en krona är en krona som Santhe brukar säga. Då är 305 kr fub för dåligt för nössemarkskubb som är priset jag fått genom annan part. Sämre än massavedspriset. Som jag vet så har många leverantörer valt annan köpare. Det borde vara minst 450 kr fub jämfört med andra listor.

Användarvisningsbild

Re: Sågverken i Götaland: Vida snart ikapp Södra

Torbjörn Johnsen  
#431986 Egentligen skulle nog Tvärskog/Andrewex varit med i listan. Jag kunde dock inte hitta några aktuella produktionssiffror för sågen i Tvärskog. Sågar Andrewex lika mycket som Rörvik gjorde innan @Chainsaw Charlie eller har dom dragit ner?

   TS
Avatar Fallback

Re: Sågverken i Götaland: Vida snart ikapp Södra

Chainsaw Charlie  
#431990 Ingen aning men det skulle kunna bli en intressant artikel om du får tag i någon representant därifrån. Det är ändå lite ovanligt att ett polskt företag köper ett svenskt sågverk som ska försörja deras vidareförädlingsanläggningar i Polen med råvara.

Användarvisningsbild

Re: Sågverken i Götaland: Vida snart ikapp Södra

Torbjörn Johnsen  
#431992 :-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågverken i Götaland: Vida snart ikapp Södra

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431996 Så vitt jag vet så sågade derome sågen 300 000 själva 2016. Kinnaredssågen 160 000. Vilket bara där är 460 000 för derome. Plus okome och annebergs sågen? Sågad vara.
Senast redigerad av 970D lör 21 jan 2017, 23:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Sågverken i Götaland: Vida snart ikapp Södra

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431997 Intressant

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).