Verkstan

Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

463 inlägg 223660 visningar 71 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

Mannfolk  
#431812 Så du räknar att spara några tusen kr att slippa dubbelvinkel är avgörande att lägga pumpen på bommen??

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

JohannesG  
#431814 Nej, absolut inte. Konstaterade bara att det är det som blir skillnaden.

Hur jag gör vet jag ännu inte. Har väldigt trångt mellan draget och tappen... :sad:

Avatar Fallback

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

Ådii  
#431854 Har man bara möjlighet att lägga pumpen på vagnen tror jag nog man skall göra det. Har man pumpen på draget eller rakt på tappen på traktorn så behöver man en slang mellan pump och tank som helst skall vara töjbar :grin: för det blir en del extra slang som man behöver när man skall ha bomstyrningen till max åt endera hållet. Så då tycker jag nog det är bättre med en k-axel istället för en massa slang som alltid är i vägen..

Avatar Fallback

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431863 Endel har problem med sugslangen när de har pumpen direkt på kraftuttaget o tanken på vagnen

Användarvisningsbild

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

halvproffs  
#431865 Så här har jag gjort.
Pump på pto-n. Tank framför kran. Bättre sikt mot vagnen och ingen risk att köra in någon vek vedbit i tanken. Ganska korta slangar i.o.m att tanken sitter nära pumpen. Hade en kompis som höll på att förlora foten när axeln tog tag i byxan när den snurrade. Ryser när jag tänker på det. Har snurrat på slangskydd efter att bilden tog då kättingarna gärna tog tag i slangarna vid mycket snäva svängar.
Kört så här i många vintrar utan problem. Kör just nu i kraftigt tallris så då har jag extra koll bakåt för kedjorna vill ta med sig granar ibland.
Kanske man haft tur att allting klarat sig.

Avatar Fallback

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

alias  
#431871
halvproffs skrev:Så här har jag gjort.


Vad har du för storlek på pump och tank?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

tallen100  
#431887
halvproffs skrev:Så här har jag gjort.

Den där bilden skulle du slänga med i fototävlingen..

Användarvisningsbild

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

stegmaster  
#431894 Såhär kommer det se ut på min valmet med nye Kesla vagnen.
Blir ju inte mange slanger ekstra, utan eksakt 2 stk. :wink:
Sen tilkommer ju slanger til broms och vagnsväng (och i mitt fall even slang til vinch), samt el, kablar, så något blir det ju hur som helst, som ska kopplas på traktoren.
Even Kesla kör ju med pto axel, men jag valgte bort det, för att slippa triksa med dragstengene til 3 pkt.
Ville ha det så smidigt som möjligt, om traktoren får agera som snöröjare på kort varsel.
Visst går det snabbare att släppa en pto,axel, men måste man börja skruva 3pkt, mitt i natten er det inte lika roligt. 8)


Tycker inte detta ser så galet ut.

Avatar Fallback

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

källefall8  
#431896 Mycket fina byggen! Det var ett tag sedan det diskuterades om navmotorer i tråden men jag är lite nyfiken på vilka mer ventiler, dräneringsledningar å grejer som behövs förutom BB motorerna för att få driften att fungera bra? Är själv sugen på ett vagnsbygge men ska bara bygga ett 1,5 plans hus med källare först. Finns en i familjen som tycker det har högre prio :)

Avatar Fallback

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

Amatörhuggare 62  
#431915 Om pumpen sitter på tappen.
Måste d finnas utrymme.
Ifall man kör ner i något hål ,dike,
Eller upp högt m fronten.

Annars kan man knäcka tappen,pumpen eller växellådan på pumpen.

Pumpen på dragstång. Är ju också utsatt. Snökedjorna, toppar som far upp .och lyftarmarna.

Pumpen i fronten. = långt ekipage.

Många parametrar att ta hänsyn till.

Lycka till med era monteringar

Avatar Fallback

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431919 Pumpen i fronten blir inte långt ekipage men ska tanken vara där med så blir de...

Användarvisningsbild

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

halvproffs  
#431928
alias skrev:
halvproffs skrev:Så här har jag gjort.


Vad har du för storlek på pump och tank?

MVH
Alias


70l pump och 45liter tank. alldeles lagom.

Avatar Fallback

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

Amatörhuggare 62  
#431931 Ja jag glömde skriva tank!
Teflonminnet slog till.

Användarvisningsbild

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

JohannesG  
#464727 Nu fantiserar jag mest, men vågar mig ändå på att fråga:
Hur mycket jobb tror ni det är att bygga en kran lik den ni använder?
Jämfört med hur mycket jobb det var att bygga vagnen?
Det är ju åtminstone avsevärt mindre material i kranen.

Fortfarande mycket imponerad över ert bygge! :-BD

Användarvisningsbild

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

Mannfolk  
#465075 Klart det går! Finns många som tillverkar hydraulcylindrar billigt i dagens läge! Använder man rätt materiel och vet hur man skall svetsa går nog det! Men jag har varken tid eller lust med att kranen man själv svetsade börjar spricka mitt i säsongen när det är högfart... Har tillgång till cnc-svarvar så alla hylsor är heller inget problem.Men trots der har inte tanken slagit mig iaf! #:-s

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).