Skogsröjning

Björnspray till röjare under vintertid

13 inlägg 12824 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Björnspray till röjare under vintertid

hinowa  
#431781 Kom att tänka på röjaren som väckte en björn som låg i ett gryt.
Sedan hörde man om att dom som röjde skulle få ha pepparsprayen.Är det någon som haft den med sig eller är det
licens på burkarna.Polisen har en mindre sorts burk och kortare räckvidd.Men kan samtidigt vara mycket svårt att vara vaksam när man går med röjsåg!
Är det någon som känner till fortsättningen?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Björnspray till röjare under vintertid

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431800 Jag sökte licens efter den händelsen men det var chanslöst. Däremot så har all länsstyrelsepersonal i fält licens på sån.
Men polisen tog frågan hela vägen upp till i hierarkin men icke. Rädsla för "spray på stan" var skälet.

Avatar Fallback

Re: Björnspray till röjare under vintertid

hfab  
#431802 Om man låter bli att stoppa in skallen i björniden, torde man kunna känna sig trygg då man röjer.
Björnar som störs i idet springer ofta men inte alltid ut.
Finns inget ivägen när dom rusar ut fortsätter dom springa. Björn kan vara farlig om man står i vägen för den. Låt helt enkelt bli att stå ivägen.
Problemet löst.

Användarvisningsbild

Re: Björnspray till röjare under vintertid

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431803
hfab skrev:Om man låter bli att stoppa in skallen i björniden, torde man kunna känna sig trygg då man röjer.
Björnar som störs i idet springer ofta men inte alltid ut.
Finns inget ivägen när dom rusar ut fortsätter dom springa. Björn kan vara farlig om man står i vägen för den. Låt helt enkelt bli att stå ivägen.
Problemet löst.

Jo så är det ju. Om du ser idet i tid vill säga. Men tydligen funkar väl inte den taktiken helt ut eftersom länsstyrelsens naturbevakare i norra Dalarna har spray med sig.
Själv så försöker jag väsnas året om så de väljer annan skog att sova och hänga i. [emoji12]

Avatar Fallback

Re: Björnspray till röjare under vintertid

hfab  
#431805

Enda vapnet där är ett bedövningsgevär.

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag inte kan ta andras oro på allvar.
Men jag tycker det är rent löjligt att oroa sig över björn.
Hade dom varit blodtörstiga mördarmaskiner så skulle jag varit dräpt för länge sedan.

Avatar Fallback

Re: Björnspray till röjare under vintertid

hinowa  
#431817 :wink: Vem vet hur gammal du blir :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Björnspray till röjare under vintertid

JörgenO  
#431836 Den där filmen får mig att undra
1-varför väcker de björnen
2-Björnen verkar ligga ganska oskyddat under snön, brukar de inte krypa in nånstans eller gräva ner sig.
3-Kunde det inte bli farligt om björnen bestämde sig för att bitas o klösas istället för att springa iväg? Bedövningen verkar ju inte med en gång.

Användarvisningsbild

Re: Björnspray till röjare under vintertid

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431839
hfab skrev:Om man låter bli att stoppa in skallen i björniden, torde man kunna känna sig trygg då man röjer.
Björnar som störs i idet springer ofta men inte alltid ut.
Finns inget ivägen när dom rusar ut fortsätter dom springa. Björn kan vara farlig om man står i vägen för den. Låt helt enkelt bli att stå ivägen.
Problemet löst.


Låter enkelt att man ska låta bli att stå i vägen :lol:
Nog är det lite nervöst ibland när man stöter på en björnfälld älg som den inte har ätit upp än eller när man ser små klomärken i tallen där man sitter och har rast. Kollade ganska snabbt om jag såg några ungar uppe i trädet kan jag säga!
Även på våren tycker det kan vara nervöst när man är ute och röjer och man får för sig att det finns ett ide i närheten. De gånger har jag stängt av sågen, gått ett varv och tittat och om det fortfarande känns kymigt så har jag åkt hem för dagen.
Så visst har man tänkt på björnspray några gånger, men frågan är ju hur bra man siktar, de har en räckvidd på ca 10 meter. Sen gör ju björnen nästan alltid skenanfall, så risken för attack är väldigt liten. Om man inte är jägare så man skadeskjuter den, eller har en hund som har retat upp den.

Avatar Fallback

Re: Björnspray till röjare under vintertid

hfab  
#431841
JörgenO skrev:Den där filmen får mig att undra
1-varför väcker de björnen
2-Björnen verkar ligga ganska oskyddat under snön, brukar de inte krypa in nånstans eller gräva ner sig.
3-Kunde det inte bli farligt om björnen bestämde sig för att bitas o klösas istället för att springa iväg? Bedövningen verkar ju inte med en gång.

1- Nallen skulle sövas och förses med sändare.
2- Var nog ändå ett grunt ide under snön
3- Med en filt över skallen ser den inte vart den ska klösa och bita.[emoji23]

Avatar Fallback

Re: Björnspray till röjare under vintertid

hinowa  
#431843 Dom skall väl sätta på björnen halsband med sändare och ta lite prover mm.Så det går åt lite mer skattepengar,för att sedan kunna pejla med helikoptrar :surp: Det finns björnar som är mycket lugna och även dom som är rättretliga och blir riktigt förbannade.
Tänk er själva att bli väckt mitt i djupaste sömn så kommer det några stollar och drar i en och ger en stor jäkla spruta :shock:

   TS
Avatar Fallback

Re: Björnspray till röjare under vintertid

tallen100  
#431847
JörgenO skrev:2-Björnen verkar ligga ganska oskyddat under snön, brukar de inte krypa in nånstans eller gräva ner sig.

En björn kan lika gärna nöja sej med att övervintra under en risig gran.
Så det gör att det kan vara ganska enkelt att snubbla på en om du har lite otur.

Användarvisningsbild

Re: Björnspray till röjare under vintertid

Göt  
#431852 I Dalarna känner jag till två fall av en väkt björn har skadat någon. Den ena gången var det en röjare som kom för nära ett björnide det andra var en skidåkare som åkte ut från backen och råkade trampa ner i ett björnide. Så risken finns, så man kan fundera hur man skall skydda sig

Avatar Fallback

Re: Björnspray till röjare under vintertid

hinowa  
#431869 Mannen som undrade vad det var för liv på hunden som var bunden vid trappen gick ut och blev sedan hittad under en lövhög som björnen krafsat över. Både mannen och hunden överlevde inte :sad:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).