sön 07 dec 2008, 17:02#43148
Jo,visst har vi bytt diffarna på bägge men när dom ändå håller över 20000h så får dom väl godkänt,spec om man jämför med dom nya som knappast håller garantitiden ut 😈
Egentligen så blev ju diffdrev+slitplattor starkare på 1800-serien men det var väl dom där "no-spin"alltså automatspärrarna som inte höll nåntingfanns ju flera olika versioner ute,våran 1840 skotare är då orörd trots 25000h,men han har vanliga spärrknappar
En förklaring till diffrasen kan vara att man kör med olika stora däck,tänk på att olika fabrikat skiljer i omkrets trots att dimensionen är lika,samma sak med ett nednött och ett nytt kan skilja 30cm/varv,skillnaden så ska nånting äta upp och då är nog diffdreven svagast.
När då 700-däcken kom så blev ju detta problem större.
Det hjälper inte att samma boggi har exakt lika höga hjul,även framände-bakände måste va lika.
Vi brukar innan säsong när vi är inne i hallen på betonggolv och har bort banden gå runt och mäta höjden på varje hjul med vattenpass och sen höjden ner till golvet,och sen flyttar man om däcken så omkretssumman blir lika för varje boggi+framände och bakände
Vi är lite i valet o kvalet till nästa år om vi ska byta ena dragaren ev. till en 1710 men vi fick ett intressant erbjudande på en av dom första 1910-orna ur 0-serien men är lite tveksam till leveranstiden,jag betvivlar att vi kan få den till maj men vi ska se...
Samlar på grönt skrot,ja och lite rött oxå....