Skogsröjning

Feedback till oerfaren röjare!

49 inlägg 22360 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Feedback till oerfaren röjare!

jimmygranqvist  
#431665 Arealen har jag mätt på eniro och gissat, så noga är det inte men det finns ju vissa kännetecken för att se vart jag har vart!

   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Feedback till oerfaren röjare!

jannee  
#431669 Det är jag det men i mitt tycke bättre att begära ett fast timpris, därefter får kunden avgöra hur väl han vill ha det gjort.
Här nere i söder vill många helst ha det bra gjort (ska se fint ut efteråt) men viktigast är att det blir BILLIGT.
Vet en "gubbe" som fakturerade 350 kr/tim =dyrt i mångas ögon dock gjorde ha ett väldigt bra jobb vilket i sin tur innebar att han blev överhopad av jobb.
Han anställde då en "duktig" kille som kom från en skogsbruksskola, men det sket sig. Killen var inte så duktig men framförallt gick det betydligt långsammare än förväntat. Chefen sänkte faktureringen för ynglingen men vad hjälpte detta, ryktet spred sig fort att den ynglingen både jobbade sakta och gjorde ett dåligt jobb. Gick så långt att han fick säga upp killen.
M.a.o. gör man som kunden vill ha det är inte timpriset avgörande :!:

Användarvisningsbild

Re: Feedback till oerfaren röjare!

jimmygranqvist  
#431672 Ja, jag har ju inte gått brevid nån van röjare, så kan inte jämföra hur snabb/långsam jag är, men jag tycker jag håller ett vettigt tempo..

Jag har haft ute markägaren och han tycker att det ser bra ut, han säger själv att han inte är nån expert på skog men vi har diskuterat lite och jag försöker ju uppfylla hans önskemål.
Men jag vill ju inte vara hotfull med priset.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Feedback till oerfaren röjare!

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431674 Dessa sorters trakter med lågt löv går oerhört segt att ta sig igenom om man skall ta ned alla röjstammar, klingan måste ju i princip gå igenom varje cm2...

Enligt mig blir det oftast ett bättre resultat om lövet är en meter högre...

Men viktigast är ju att följa markägarens önskemål :)

Användarvisningsbild

Re: Feedback till oerfaren röjare!

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431675 20 timmar på 1,5ha och 90 minuter per tank ger ca 9 tankar per hektar. Inte alls omöjligt när det ser ut som på bild 1.

Ska du bli snabbare så måste du veta vad det är som tar tid, är det trädslagsval eller att du inte gör effektiva slag eller att du inte rör på fötterna? Fundera på det nästa gång du är ute.
Med det sagt så är det där inte nån bra trakt att träna upp farten på då slyet är så lågt och det finns så mycket att du ändå inte kan styra dem utan får fäktas med sågen hur du än beter dig.

Jag har alltid låtit de nya röjarna röja sakta i början, det är viktigare att det blir rätt röjt än att nån är snabb. Det tar mer än en säsong innan man blir riktigt snabb, gärna mer än två också.
60-75 minuter per tank är väl normalt för det mesta.

Användarvisningsbild

Re: Feedback till oerfaren röjare!

JensSkoog  
#431677 Har nyss gjort undan ett skifte på 1,57 ha, med mycket sly och många supertäta grandungar. Reknar med att vi har jobbat 32 timmar totalt. Min kompis har körd 7 - 8 timmar med ordinarie röjsåg med klinga, och jag har körd resten med kedjeröjare. Vet att jag är rent för noga, eftersom jag vil ha allt ner på marken och lumpat där det "behövs". Men, det blir snyggt då :wink:

Användarvisningsbild

Re: Feedback till oerfaren röjare!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431696
Niking skrev:Slurfi! En modern frilufts-GPS eller jakt-GPS brukar ha en areaberäkningsfunktion. Man går då ett helt varv längs ytterkanten på det aktuella skiftet. Sedan räknar frilufts-gps:en ut arean från färdspåret.

Det blir förvånansvärt exakt, enligt mina egna tester på öppen mark. Ofta under 1% felmarginal. Då jämförde jag med areaberäkningen hos min proffs-GPS längs en polygon på en slåttervall.

Vill man ha ännu större koll, kan man göra areaberäkningen flera gånger med några timmars mellanrum och få ett medelvärde.
/Niklas

Javisst, kanske kan vara värt investeringen ifall man vill ha väldigt exakt.
Jag skulle väl mäta på kartan tex Mina sidor på Skogsvårdsstyrelsen.

Användarvisningsbild

Re: Feedback till oerfaren röjare!

jimmygranqvist  
#431702 Får väl helt enkelt ta diskussionen med gubben och kolla vad han räknat med.. Känns ju dyrt när man springer upp mot 5k/ha, men jag vet inte hur man ser på ett sånt här bestånd..

   TS
Avatar Fallback

Re: Feedback till oerfaren röjare!

hpskog  
#431711 Om det inte handlar om väldigt stora arealer så föreslår jag att du röjer klart, räknar ut vad DU vill ha betalt. Om sedan markägaren är nöjd med resultat och pris så är allt i sin ordning. Skulle han tycka att det blev för dyrt så betalar du vad han tycker det är värt och röjer åt andra istället. Om du tycker att denna röjning verkar dra iväg prismässigt så kan jag lova att nästa röjning säkert blir billigare. Mina ungskogsröjningar har varierat mellan 1500-4900 kr/ha. Jag slår ut min önskade dagpenning på arealen och då blir prisskillnaderna också därefter. Viktigast är att man gör ett bra jobb. Kör hårt.

Avatar Fallback

Re: Feedback till oerfaren röjare!

alias  
#431713
hpskog skrev:Om det inte handlar om väldigt stora arealer så föreslår jag att du röjer klart, räknar ut vad DU vill ha betalt. Om sedan markägaren är nöjd med resultat och pris så är allt i sin ordning. Skulle han tycka att det blev för dyrt så betalar du vad han tycker det är värt och röjer åt andra istället. Om du tycker att denna röjning verkar dra iväg prismässigt så kan jag lova att nästa röjning säkert blir billigare. Mina ungskogsröjningar har varierat mellan 1500-4900 kr/ha. Jag slår ut min önskade dagpenning på arealen och då blir prisskillnaderna också därefter. Viktigast är att man gör ett bra jobb. Kör hårt.


Var i landet och vad räknar du att du vill tjäna i timmen?

Har sett siffror på röjningskostnader på ca 2500-3000 kr/ha som ett snitt för södra Sverige (om det var storskogsbrukets siffror i Skogsstatistisk årsbok?). Om man räknar med en snittkostnad på ca 350 kr/h så skulle det motsvara ca 8 h/ha, något som är helt orimligt på många medelgoda till goda marker av frisk till fuktig karaktär. Räknar man sedan in att en stor del av röjningarna görs för sent så måste snittet ligga avsevärt högre.

Vet att någon av Sydveds röjare uttalade sig i Aktivt skogsbruk för ett par år sedan om att det var normalt med ca två dagsverken/ha på många marker. Det skulle innebära ca 5500 kr/ha.
Med den mängd lövuppslag jag har på mina marker så känns det rätt rimligt.

Visst finns det magrare områden även i södra delarna av landet, som sannolikt går snabbare att röja, men på många marker är det ofta mycket rikligt med lövstammar att röja bort.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Feedback till oerfaren röjare!

hpskog  
#431719 Södra Norrland. 375 kr/h.

Användarvisningsbild

Re: Feedback till oerfaren röjare!

jimmygranqvist  
#431725 Har räknat på att lägga mig på 325 kr/h för det har jag tagit när jag trimmat.. Vilket är mindre slitsamt..
Håller till i Skaraborg, Västra Götaland.

   TS
Avatar Fallback

Re: Feedback till oerfaren röjare!

Trocadero  
#431796 Som markägare vill jag ha det bra röjt. Viktigare att det blir bra än billigt och "inte bra". En dålig röjning retar man upp sig på många år framåt. En lite högre faktura (för ett bra jobb) kan kanske irritera lite när man skall betala den men efter att tag tänker man bara på att det blev bra röjt.
Jag anlitar en röjare som har 300:-/Tim och jag är jättenöjd med hur han röjer, snabbt effektivt snyggt och spar/röjer ner rätt träd. Jag passar nu på att röja alla bestånd som behöver röjas, så länge han finns tillgänglig.
Hade annan röjare för ett antal år sedan på ett bestånd. Blev jättemissnöjd; dåligt röjt och dyrt. Fick röja om det beståndet.
Bättre att anlita för röjning NU än att kanske göra själv "när man får tid" om man har vanligt jobb, familj, barn med läxläsning mm. Tycker i alla fall jag.

Användarvisningsbild

Re: Feedback till oerfaren röjare!

jimmygranqvist  
#431804 Förstår inte hur folk kan röja för 300/h..
Här går en Fskattare för typ 280+m, då får man ju bara ut 20/h för såg+bränsle..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Feedback till oerfaren röjare!

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431840
jimmygranqvist skrev:Ja, jag har ju inte gått brevid nån van röjare, så kan inte jämföra hur snabb/långsam jag är, men jag tycker jag håller ett vettigt tempo..

Jag har haft ute markägaren och han tycker att det ser bra ut, han säger själv att han inte är nån expert på skog men vi har diskuterat lite och jag försöker ju uppfylla hans önskemål.
Men jag vill ju inte vara hotfull med priset.


Har du ett nystartad röjföretag?
Du kan ju sätta ett maxpris mot kunden så att han inte känner att han bekostar din "utbildning" i röjskogen. Det blir ju lite lägre timtaxa då men ofta genererar ett väl utfört arbete nya uppdrag så det kan vara ett smart drag ändå.
På andra bilder ser det ju glesare ut så det beror ju på hur mycket av arealen som är väldigt stamtätt. Snittet på objektet kan ju då sjunka rätt så dramatiskt även om det i början känns segt, om man har börjat i det tätaste.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).