Motorsåg och handhållet

Bilder på filning.

2328 inlägg 473282 visningar 88 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431687 Ja minst lika vass ska vara möjligt utan att tillämpa någon överkurs.
En mall man trivs med att använda och en bra fil ska uppnå det resultatet.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

hfab  
#431688 Du ska kunna få kedjan vassare än när du tog den ur förpackningen. Öva på och lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431689
hfab skrev:Du ska kunna få kedjan vassare än när du tog den ur förpackningen. Öva på och lycka till!


Var rädd för det svaret. :oops: :-S
Har övat i 10 år nu, läst i alla trådar, sett alla klipp och till och med tittat på en CD från Stihl.
Får se om jag får till det under kommande 10-årsperiod då. :roll:

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

tallen100  
#431690 En kedja som tas ur förpackningen har dom rätta vinklarna men är väl egentligen inte särskilt vass, så är det bara att fila på och göra den bättre om man känner för det.

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

hfab  
#431693 Man kan lära sig fila med en mall. När man behärskar det är det dax att träna på fri hand. Det blir bra om man filar på rätt sätt med rätt mall och en bra fil. Det blir knappast perfekt med en mall, men bra kan det bli.
Lär dig den aktuella kedjan, eventuellt med hjälp av en mall. Försök sedan att fila med mjuka stadiga drag på fri hand.

Uvskogen du kan ju filma när du filar och lägga upp filmen på SF, då får du garanterat veta vad du gör för fel.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

JensSkoog  
#431697
Uvskogen skrev:
hfab skrev:Du ska kunna få kedjan vassare än när du tog den ur förpackningen. Öva på och lycka till!


Var rädd för det svaret. :oops: :-S
Har övat i 10 år nu, läst i alla trådar, sett alla klipp och till och med tittat på en CD från Stihl.
Får se om jag får till det under kommande 10-årsperiod då. :roll:

Du får ta bakvägen och köpa dig en kedjeslip :lol:

Ärvde en efter min morbror och har sedan köpt Stihls toppmodel, USG. Jag gillar den
hemskt, och isär nu när jag har köpt hårdmetalsskiva till den. Det ger mycket snygg
slipning och nya kedjor blir hacket vassare.
Jag kan fortfarande fila mycket bra för hand, men efter halva kedjan har
jag "eld" i händer och fingrar, så jag låter bli :wink:

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431698
can skrev:De andre som filer slik eg gjere, horisontalt eller med sverdet ein aning oppover slik at det er nesten horisontalt og brukar begge hender, noken av dåke som snur saga opp ned for å fila alle tenna med høgrehanda på filskaftet, er vel berre ein fordel for dei av oss som er høgrehendte da. Her er ein video som viser korleis det blir gjort, vises i den første delen.


Eg skreiv før at han snur saga for å kunne fila alle tenna med høgrehanda, det er feil. Ein kan ikkje fila alle med høgrehanda sjølv om ein snur saga slik han karen her gjere. Grunnen til at han gjer det er sannsynligvis at han sitte der han sete og motoren er i vegen dersom han hadde hatt saga på "vanlig" måte.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Göt  
#431724 [

Okej nu frågar jag. Ska man kunna en få kedja lika vass som när den togs ur kartongen, enbart genom att fila? :???:
Måste få veta så jag har rätt förväntningar på min egen prestation......[/quote]

jag har skaffat en sån här och då blev det vasst, är ju lite klantig att fila annars
https://gronfokus.stihl-viking.se/sv-se ... fil-2-i-1/

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431729
Göt skrev:[

Okej nu frågar jag. Ska man kunna en få kedja lika vass som när den togs ur kartongen, enbart genom att fila? :???:
Måste få veta så jag har rätt förväntningar på min egen prestation......


jag har skaffat en sån här och då blev det vasst, är ju lite klantig att fila annars
https://gronfokus.stihl-viking.se/sv-se ... fil-2-i-1/[/quote]
Ha ha, den missade jag på min köpa grejor nu resa för en stund sen
Det här blev det ( vill ha i kojan och med mig). Så nu jä-ar, till och med dvd!
20170119_155743.jpg

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#431733
Göt skrev:[

Okej nu frågar jag. Ska man kunna en få kedja lika vass som när den togs ur kartongen, enbart genom att fila? :???:
Måste få veta så jag har rätt förväntningar på min egen prestation......


jag har skaffat en sån här och då blev det vasst, är ju lite klantig att fila annars
https://gronfokus.stihl-viking.se/sv-se ... fil-2-i-1/[/quote]
Den är rätt ok. Men filen går tyvärr för grunt i kedjan.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431737
anersimyra skrev:
Göt skrev:[

Okej nu frågar jag. Ska man kunna en få kedja lika vass som när den togs ur kartongen, enbart genom att fila? :???:
Måste få veta så jag har rätt förväntningar på min egen prestation......


jag har skaffat en sån här och då blev det vasst, är ju lite klantig att fila annars
https://gronfokus.stihl-viking.se/sv-se ... fil-2-i-1/

Den är rätt ok. Men filen går tyvärr för grunt i kedjan.[/quote]
Då får du väl trimma mallen, så att den går rätt! Gör gärna en film om malltrimningen. :-)
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#431738 Ja du kan få det lika vasst när du filar själv. Börja med att öva på en ny kedja. Ta några tag så ser du var i tanden filen avverkar. Justera om det blir fel. Slå regelbundet ur spånen ur filen. Du kan även krita filen, dels går den mjukare och fylls inte lika snabbt med spånor. Viktigt är att använda hela filen och föra filen så rakt som möjligt. Filföring kan du " torröva " på vad som helst egentligen, förutom själva köksbordet förstås.. :D

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#431740 Tänker du på mig angående " malltrimmning " Niking ? Jag har en sådan liggande och ska om jag kommer ihåg se om den är " trimmningsbar." Man kan tänka sig att på något sätt slipa ner glidytorna för att få filen att gå längre ner i tanden. Å andra sidan är det någ enklare att använda mallen och i efterhand justera spånutrymmet.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431741
anersimyra skrev:Tänker du på mig angående " malltrimmning " Niking ? Jag har en sådan liggande och ska om jag kommer ihåg se om den är " trimmningsbar." Man kan tänka sig att på något sätt slipa ner glidytorna för att få filen att gå längre ner i tanden. Å andra sidan är det någ enklare att använda mallen och i efterhand justera spånutrymmet.

Japp, det var dig jag avsåg.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#431742
can skrev:
can skrev:De andre som filer slik eg gjere, horisontalt eller med sverdet ein aning oppover slik at det er nesten horisontalt og brukar begge hender, noken av dåke som snur saga opp ned for å fila alle tenna med høgrehanda på filskaftet, er vel berre ein fordel for dei av oss som er høgrehendte da. Her er ein video som viser korleis det blir gjort, vises i den første delen.


Eg skreiv før at han snur saga for å kunne fila alle tenna med høgrehanda, det er feil. Ein kan ikkje fila alle med høgrehanda sjølv om ein snur saga slik han karen her gjere. Grunnen til at han gjer det er sannsynligvis at han sitte der han sete og motoren er i vegen dersom han hadde hatt saga på "vanlig" måte.
https://m.youtube.com/watch?v=yazRn8BpAdA och filning av motsatt sida.. :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).