Skogsröjning

Röjning 2017

51 inlägg 35361 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Röjning 2017

tumpi  
#431467 2 ha sen första röjning (tall ca 20 år)och ca 3 ha underröjning (tall ca 50 år). Min röjperiod är okt-april så ca 2,5 ha är redan avklarade. Röjde nästan 12 ha förra säsongen så om jag orkar med ca 5 ha /säsong borde jag vara ikapp om en par år.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback
Icegrip  
#431575 Roligt med så många som skrivit om sina planer! Nu får man helt enkelt bida sin tid. Här i Västerbottens kustland är det nog mellan 30-50 cm. Men fördelen med snötäcket är ju att man kan ta på sig skidorna och fara ut och "söndagsåka" i skogen, kanske åka igenom årets röjningar och oja sig över hur mycket man lämnat...

@hfab - Jag har redan köpt klingan, men jag får väl ha med den som reservklinga om inte annat.

@skogsgotte - Jag är lite nyfiken på hur många % av dessa 1400 ha som är på uppdrag åt privata markägare?

   TS
Användarvisningsbild
SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431581
skogsgotte - Jag är lite nyfiken på hur många % av dessa 1400 ha som är på uppdrag åt privata markägare?


Ca 75% blir det ungefär för den kommande säsongen, men nästan allt förmedlas via skogsbolagen (98%)...
Tidigare år har siffran legat på under 50% för privata markägare, tycker mer om att utföra röjningen åt privata då man får väldigt mycket positiv feedback från det hållet :)

Avatar Fallback

Re: Röjning 2017

Icegrip  
#431822 Jag trodde faktiskt inte att det var så stor del privata skogsägare. Men det är ju positivt att det är så många som satsar på röjning! :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjning 2017

Kristoffer D  
#435905 Mitt mål för i år är ca 3,5ha riktigt dryg andraröjning och 1ha ungefär lika dryg förstaröjning. Hoppas hinna med det så jag kommer hyfsat i fas i år, sen ska det hinnas med att hugga, plantera och allt annat... Så 2017 ser ut att bli lika stressigt som tidigare år, men så är det när man bor 55 mil från skogen.

Användarvisningsbild

Re: Röjning 2017

ananders  
#435908 6 till 7 ha andraröjning.

Användarvisningsbild

Re: Röjning 2017

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#435921 Hoppas komma upp i åtminstone 10ha.... mest förröjning innan gallring ( L-) gamla försummelser) Har gjort 3 av dem nu under "barvintern" sedan kanske jag lejer in en del därutöver...

Avatar Fallback

Re: Röjning 2017

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#435922 Jaa du. Jag har 4+ ha som jag röjde för 10 år sedan (hu, vad tiden går!). Det var för tidigt, så jag får göra om det misstänker jag. Preliminärt den här sommaren, kanske det blir endast björken som behöver jagas. Jag *tror* att granen står lagom tätt.

Användarvisningsbild

Re: Röjning 2017

Vardon  
#435929 Får väl säga att jag hunnit med hälften av målen - fått ut röjsågen :) Upptäckte att den gamla 245an inte har gasspärr när man är i buskage - bra lärdom...

Avatar Fallback

Re: Röjning 2017

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436120 Har kört igenom 20-25 ha underväxtröjning per år de senaste 12 åren och nu känns det som att jag är ikapp. 5 ha lövröjning och 5ha kompletterande underröjning känns rätt så behagligt.

Avatar Fallback

Re: Röjning 2017

utgård  
#438900 Har börjat säsongen här uppe i Jämtland nu tack vare att det är så lite snö. Jag har ca 50 ha privatmark plus 170 ha bolagsskog att gå igenom.

Användarvisningsbild

Re: Röjning 2017

tumpi  
#451555 Eftersom jag inte gallrar/hugger själv så har jag haft min röjningsperiod när ni andra har huggit. Snöfattigt har det även varit så förhållandena har varit prima. Det börjar småningom bli varmt (rotröta gran ) så nu avslutar jag säsongen. 7,5 ha blev det. Vissa partier har varit lätta. 2 ha var verkligt tunga. Mestadels tallplanteringar men även lite förröjning i äldre blandskog. Har ca två ha tallplantering kvar o en par ha äldre blandskog, sedan har jag gått genom hela skiftet. Börjar bli länge sedan jag huggit ved så det blir kanske nästa vinters projekt, tyvärr har jag inget att köra ut med.
Edit. Löv o gran är det jag röjt bort, finns ingen tall att röja bort

Avatar Fallback

Re: Röjning 2017

Icegrip  
#451559 Bra jobbat tumpi! Skönt att du snart har gått igenom hela skiftet.

Här i norra delarna av landet börjar det just vara möjligt att ge sig ut. Snödjupet varierar från 0- 40 cm, men det är framförallt framkomligheten på skogsbilvägar som är sisådär.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjning 2017

Icegrip  
#462868 Hur ser det ut med er röjning? Jag tänkte se hur jag ligger till hitills i år nu när halva året har gått och jag har röjt 4,6 ha, så lite mindre än hälften av den planerade arealen.

Bara slita vidare! :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjning 2017

Erre  
#462869 Stämmer bra på mig med. :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).