Skogsmiljö och Trädlära

Stormvarning 18 januari norra Norrland

21 inlägg 8155 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stormvarning 18 januari norra Norrland

Fredrik Reuter  
#431429 SMHI går nu ut med en klass 2 varning för Norra norrland. Stormvindar och därmed svår sikt i snö.

SVT Nyheter rapporterar löpande via länken nedan. Frågan är hur läget ser ut. Jag vet att @kse är sjuk nu men @slurfi kanske och andra kanske kan rapportera.

Sedan har vi det numer överhängande "vargen kommer" syndromet från SMHI:s håll, de skriver dock att varningen bör tas på allvar ... (!)

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/smhi- ... ra-sverige

http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sver ... rning-alla



   TS
Användarvisningsbild

Re: Stormvarning 18 januari norra Norrland

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431432
1484741054_jan2017officeview18.jpg

Här är det lugnt, snöade lappvantar nyss men nu bara mulet.

Avatar Fallback

Re: Stormvarning 18 januari norra Norrland

Amatörhuggare 62  
#431441 Bedrövligt m alla stormar.
Men vi får nog vänja oss.

Hoppas ni kommer klara er .
För alltför svårt väder.

Mvh från Småland

Användarvisningsbild

Re: Stormvarning 18 januari norra Norrland

rokon  
#431497 Här börjar odjursskrämman som är upphängd vid farstubron att låta med sitt klämtande så det börjar dra runt hus och härd.
I norr en båge med Norrsken från en mest stjärnklar himmel, men i sydost så mulnar det på. Temperaturen har stigit och är nu på plus 1,5 Grader C. En fördel är att upplegan som kommit efter det senast myckna snöandet nu snart är borta med plusgrader och vind som skakar av det.

Användarvisningsbild

Re: Stormvarning 18 januari norra Norrland

anersimyra  
#431504 Stekenjok 47 m / sek i medelvind..över 60 i byarna.. :surp: :surp: :surp: :surp:

Avatar Fallback

Re: Stormvarning 18 januari norra Norrland

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431521 Växer la ingen skog där ändå? ;)

Användarvisningsbild

Re: Stormvarning 18 januari norra Norrland

Fredrik Reuter  
#431524 Ojoj, det är väl i och för sig vanligt att det blåser på fjällen men om jag såg rätt så är det tangerat Svenskt rekord just nu. Siffrorna ovan från anersimyra är det Svenska rekordet enligt Wikipedia.

Hur går det för er där uppe?

   TS
Avatar Fallback

Re: Stormvarning 18 januari norra Norrland

Skogen i boden  
#431566 I boden är det varmt och lugnt . Är nog mest fjällennsom får vinden . De intervjuade plogbilschauffören i merkenes vid norska gränsen som lade på kedjor i regn och 25 m/s

Användarvisningsbild

Re: Stormvarning 18 januari norra Norrland

Fredrik Reuter  
#431573 Jepp, enligt Aktuellt så rök precis det Svenska rekordet i medelvind precis. Stekenjokk 47.8 m/s

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stormvarning 18 januari norra Norrland

rokon  
#431579 det var påpassligt av andersimyra att nämna Stekenjokk i sammanhanget, jag hittade smhi´s väderstation och när jag kollade för en stund sedan då slog mätaren i botten, den är graderad till 45 meter/sek Nu 39,2 där. Ändå med mycket god marginal orkan

Användarvisningsbild

Re: Stormvarning 18 januari norra Norrland

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431605 Vad ligger stationen på för höjd? 1000-1100 m? Rekord är rekord men det finns en bit kvar till Hönö i Gudrun har inte ork att kolla men vist var det 37 i medel och 42 i byarna och nästan i havs nivå Hönö som ligger 70 m öh. Även Ljungby låg bra till med 34 i byarna när stationen blev strömlös innan kulmen!

Användarvisningsbild

Re: Stormvarning 18 januari norra Norrland

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431623 Jag var till Kiruna en sväng idag, kom hem vid 22-tiden, jag valde frugans Jeep med tanke på
ev igendrivna vägar osv, men icke nåt problem öht förutom de sedvanliga sidvindarna mellan
Mertainen och Kuosanen, en sträcka på ca 10km.
20msek här hemma ikväll enligt http://www.vackertvader.se/v%C3%A4derstation/masugnsbyn
Några enstaka plusgrader sen i eftermiddags men annars inga problem.

Avatar Fallback

Re: Stormvarning 18 januari norra Norrland

axwell  
#431641
Tåndemåla skrev:Vad ligger stationen på för höjd? 1000-1100 m? Rekord är rekord men det finns en bit kvar till Hönö i Gudrun har inte ork att kolla men vist var det 37 i medel och 42 i byarna och nästan i havs nivå Hönö som ligger 70 m öh. Även Ljungby låg bra till med 34 i byarna när stationen blev strömlös innan kulmen!



Från en gammal blogg, kan ändå stämma.
En av SMHI:s metrologer läser morgonens fjällobservationer:

”Högst vindhastighet uppmättes, som så ofta, i Stekenjokk.”

Fjällplatån Stekenjokk. 1036 möh. På gränsen mellan Jämtland och Västerbotten. Vilhelmina kommun. Nedlagd koppargruva. Den 11 januari 1995 slog Stekenjokk svenskt rekord. Högsta medelvindhastighet. 44 m/s. 158 km/h.

Min hjärna vägrar släppa tanken: det blåser alltid mest på Stekenjokk.

Användarvisningsbild

Re: Stormvarning 18 januari norra Norrland

Torbjörn Johnsen  
#431663 Stormen verkar ha dragit över Norrbotten utan allt för omfattande skador. I alla fall enligt den här artikeln i NSD:
http://nsd.se/nyheter/skogsskador-kartl ... 02013.aspx

Användarvisningsbild

Re: Stormvarning 18 januari norra Norrland

Fredrik Reuter  
#431664 Videorapport från @kse precis.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).