Skogsröjning

Feedback till oerfaren röjare!

49 inlägg 22358 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Feedback till oerfaren röjare!

jimmygranqvist  
#431474 Har nyligen åtagit mig att röja åt en skogsägare i närheten. Har själv aldrig röjt på entreprenad utan endast kört i egen skog. Nu vill man ju såklart hålla högt tempo och få saker och ting gjort för att det ska bli rimliga kostnader för markägaren.

Men nu till min fundering över att jag kanske 1,5 ha och är uppe i 20 timmar känns väldigt långsamt.. Jag vet att jag inte håller samma tempo som en erfaren röjare, men tycker ändå inte att jag är så fruktansvärt seg.

Om ni bedömer av dessa bilder är beståndet överdrivet segröjt eller är det helt enkelt jag som är seg?

Vet inte riktigt vart jag ska lägga mig på priset eftersom jag inte kan jämföra med något...


Bild


Bild


Bild


Bild




Lite efter bilder här också..

EDIT: Nu funkar efterbilderna hoppas jag...
Bild

Bild

Bild



Senast redigerad av jimmygranqvist tor 19 jan 2017, 11:04, redigerad totalt 3 gånger.

   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Feedback till oerfaren röjare!

alias  
#431480
jimmygranqvist skrev:Har nyligen åtagit mig att röja åt en skogsägare i närheten. Har själv aldrig röjt på entreprenad utan endast kört i egen skog. Nu vill man ju såklart hålla högt tempo och få saker och ting gjort för att det ska bli rimliga kostnader för markägaren.

Men nu till min fundering över att jag kanske 1,5 ha och är uppe i 20 timmar känns väldigt långsamt.. Jag vet att jag inte håller samma tempo som en erfaren röjare, men tycker ändå inte att jag är så fruktansvärt seg.

Om ni bedömer av dessa bilder är beståndet överdrivet segröjt eller är det helt enkelt jag som är seg?

Vet inte riktigt vart jag ska lägga mig på priset eftersom jag inte kan jämföra med något...


Bild


Bild


Bild


Bild




Lite efter bilder här också..

Bild


Bild


Bild


Får inte bilderna till att visas.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Feedback till oerfaren röjare!

jimmygranqvist  
#431481 La in fel länk först, men nu visas de för mig.. Funkar det fortfarande inte?

   TS
Avatar Fallback

Re: Feedback till oerfaren röjare!

alias  
#431483
jimmygranqvist skrev:La in fel länk först, men nu visas de för mig.. Funkar det fortfarande inte?


Jag får det tyvärr fortfarande inte att funka.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Feedback till oerfaren röjare!

jimmygranqvist  
#431484 Om du högerklickar på de små ikonerna du får där och så tar du "Öppna i ny flik" eller dylikt, får du fram det?

   TS
Avatar Fallback

Re: Feedback till oerfaren röjare!

alias  
#431485
jimmygranqvist skrev:Om du högerklickar på de små ikonerna du får där och så tar du "Öppna i ny flik" eller dylikt, får du fram det?


Väldigt begränsat med alternativ när man högerklickar på ikonerna.

Hur stora är bilderna (vet att här finns någon maxstorlek)?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Feedback till oerfaren röjare!

jimmygranqvist  
#431493 Provar igen!


Bild


Bild


Bild


Bild
Senast redigerad av jimmygranqvist ons 18 jan 2017, 19:06, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Feedback till oerfaren röjare!

Icegrip  
#431494 Ser inte bilderna...

Avatar Fallback

Re: Feedback till oerfaren röjare!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431498 Ser bara texten "Bild"...
Edit: Ser de första bilderna!
Senast redigerad av Mangan ons 18 jan 2017, 19:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Feedback till oerfaren röjare!

jimmygranqvist  
#431499 Funkar det inte nu är det något jäkligt skumt fel...

La upp en extern länk också..

http://imgur.com/a/JWayl

   TS
Användarvisningsbild

Re: Feedback till oerfaren röjare!

Göt  
#431500 bilderna syns på datorn i alla fall

Avatar Fallback

Re: Feedback till oerfaren röjare!

jannee  
#431507 Ser 4 bilder, kan i "nödfall" vänta några år till, därefter klipper man av det i knähöjd :oops:
Är man nu pedant och slickar stenarna ser det ungefär likadant ut om 4 år igen :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Feedback till oerfaren röjare!

isteskog  
#431509 Ser dubbelt upp! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Feedback till oerfaren röjare!

jimmygranqvist  
#431527
jannee skrev:Ser 4 bilder, kan i "nödfall" vänta några år till, därefter klipper man av det i knähöjd :oops:
Är man nu pedant och slickar stenarna ser det ungefär likadant ut om 4 år igen :mrgreen:

¨

Det är ju detta som skogsägarn ville röja nu, så jag har gjort precis efter hans önskemål, men om ser det på sättet att det tar ganska lång tid för mig att mösa igenom det dära eftersom det är ganska tätt med sly...

   TS
Avatar Fallback

Re: Feedback till oerfaren röjare!

jannee  
#431536 Jag retar säker upp många med mitt resonemang. Eftersom jag "dubbelarbetat" jobbat runt 60 tim/vecka som chaufför.
Den tid som har blivit över har jag delvis lagt på skötsel av skogen. Detta har i sin tur gjort att jag har "slarvat" när det gällt röjning. Röjt har jag gjort och fin skog har jag fått upp, MEN det ser väldigt slarvigt ut efter mig där jag gått fram viktigast är att man toppat slyet - höjden oväsentlig :grin: .
Rådjuren och älgen trivs, dessa håller oftast ned rosetterna som bildas efter min slarvröjning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).