Skogsnyheter

Snöbrott på Höglandet

31 inlägg 6580 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Snöbrott på Höglandet

Torbjörn Johnsen  
#431362 Vetlandaposten har en artikel om att det blivit många toppbrott i ungskogarna på (Sydvsenska) Höglandet efter förra veckans snöfall.

Efter det tunga snöfallet i november, då det på sina håll på Höglandet föll uppemot 40 centimeter snö på ett dygn, och förra veckans snöfall, uppmanas markägarna att inspektera sina skogar.


Hur ser det ut ni som har era skogar i de här trakterna?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Snöbrott på Höglandet

Hanatorp  
#431379 Här på västra sidan av Höglandet har det kommit lite snö i vinter. Hos oss i Mark tror jag ingen haft problem.

Användarvisningsbild

Re: Snöbrott på Höglandet

Torbjörn Johnsen  
#431383 Hur ser det ut i området kring Ulricehamn, Borås m fl områden där det både snöade och blåste friskt i förra veckan? Klarade det sig utan några värre skador?

   TS
Avatar Fallback

Re: Snöbrott på Höglandet

Amatörhuggare 62  
#431386 Enligt inspektor
Snöbrott mellan Eksjö å upp mot kisa. Område som en tårtbit.
Var November snön.
Även böjdt ner plant ungskog

Avatar Fallback

Re: Snöbrott på Höglandet

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431389 Kinda och Ydre är drabbade enligt skogstyrelsen sida.
Har själv inte kollat upp vår tallskog ännu. Tyvärr drabbas skog i 30-40års ålder värst
vid tung blötsnö.

Avatar Fallback

Re: Snöbrott på Höglandet

swetrac  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431406 Hur ser det ut uppe i Tidaholm Torbjörn ? Du borde dit och inventera .

Användarvisningsbild

Re: Snöbrott på Höglandet

Torbjörn Johnsen  
#431418 Ja, det har jag tänk göra så snart jag ska åt det hållet @swetrac. Jag vet inte hur illa snövädret la sig på just där men det ska bli intressant att se hur det ser ut. Gallringsområdet där vi var hade ju en del tidigare snöskador och beståndet är nog känsligt så här direkt efter gallringen också. Antar att du är nyfiken om det finns skillnad mellan jämförelsecellerna? :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: Snöbrott på Höglandet

hfab  
#431423
Torbjörn Johnsen skrev:Antar att du är nyfiken om det finns skillnad mellan jämförelsecellerna? :mrgreen:


Jag är riktigt nyfiken

Användarvisningsbild

Re: Snöbrott på Höglandet

Mowi850  
#431434 Kring Ulricehamn har jag inte sett nåt så direkt. Det töade av ganska fort men annars hade det nog funnits mer topbrott.

Användarvisningsbild

Re: Snöbrott på Höglandet

Torbjörn Johnsen  
#432089 Igår åkte jag inom till gallringsskogen där vi hade Gallringsdagarna för att se om det skett några skador på skogen av snö eller vind ännu. Det såg dock väldigt oskadat ut än så länge med en avbruten (troligen snö) klen tall i Malwas jämförelseyta och två granar som tippat precis i kanten av den nyhuggna vägen intill Vimeks & JD:s ytor. Båda hade fått sina rötter avgrävda när vi gjorde vägen så vi kan inte lasta varken Vimek eller JD för det. (Inte Malwa för det avbrutna trädet heller för den delen) :mrgreen:

Det är nog så att Velinga-skogen inte varit så illa utsatt i vinter ännu av varken storm eller snö. Vi får hoppas att det fortsätter så.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöbrott på Höglandet

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432125 Har sett två områden som är mer skadade än andra. Mellan Åtvidaberg och Horn och mellan mareiannelund och järnkorset värst runt Karlstorp. Själv har jag ca 150 st men mest 25 års granar som gått av tre meter från toppen så de får bli kvar till nästa gallring.

Användarvisningsbild

Re: Snöbrott på Höglandet

skogshare  
#779991 Några år senare....

Hur ser det ut med snöbrott idag i bl.a. Kalmar län?

Användarvisningsbild

Re: Snöbrott på Höglandet

Sjögården  
#779996 Just nu, enstaka men är på gränsen till att träden inte tål mer.
Lite till snö som sedan fryser fast och därefter blåst då är vinterjobbet fixat..
Lite längre söderut är det betydligt värre och de har lagom städat upp efter förra årets snöbrott.
Och fått ett inbetalningskort som slutredovisning.. 😉

Avatar Fallback

Re: Snöbrott på Höglandet

Amatörhuggare 62  
#780000 Bara å börja om.
Detta var helt onödigt.
Medan man kapar framför
Far d ner nya, bakom.
Å till och med, stora Ekeböle går å.

När jag plöjde här, så var det inte alls lika illa.
Som längre ner i tråden 2022-11-26
Senast redigerad av Amatörhuggare 62 lör 26 nov 2022, 15:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Snöbrott på Höglandet

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#780016 Stackars er. Hatar sådant jubb

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).