Jakt och Fiske

Renskötarna!!??

116 inlägg 40238 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Renskötarna!!??

JörgenO  
#431162
hinowa skrev:Å Förlåt att jag skrev fel :wink:
Har nog glömt lite av språket ifrån mina hemtrakter i unga år :lol:
Du vet nu för tiden får många så många nya titlar tex,manliga ambulansförare
städare mm och gärna skall det vara lite Engelskt i titlar mm :mrgreen:


Helt off topic men är det fler än jag som blir otroligt nyfikna på vad manliga ambulansförare hette i Hinowas hemtrakter när han var ung?

Avatar Fallback

Re: Renskötarna!!??

jannee  
#431165 Stefan i Gullabo hade ett flertal renar under flera år, vet ej om några blev dräktiga eller om Stefan födde upp några kalvar.
vetinte hade tydligen den uppfattningen att det bara är samer som får handskas med renar, tydligen inte. :wink:
Har för mig att renarna gillade ensilage och pellets.

Användarvisningsbild

Re: Renskötarna!!??

vetinte  
#431193
jannee skrev:Stefan i Gullabo hade ett flertal renar under flera år, vet ej om några blev dräktiga eller om Stefan födde upp några kalvar.
vetinte hade tydligen den uppfattningen att det bara är samer som får handskas med renar, tydligen inte. :wink:
Har för mig att renarna gillade ensilage och pellets.

"vetinte hade tydligen den uppfattningen att det bara är samer som får handskas med renar, tydligen inte. :wink: "

Öh nix har aldrig sagt att man skall vara Same för att få handskas med Ren. Eller kan du påvisa det ?
(o de skulle ju va än mer konstigt om de vore på de viset. De räcker gott med de konstigheter som e i denna fråga).
Vad jag däremot sagt är att man inte får bedriva renskötsel / uppfödning, får inte renmärke o kan därmed inte äga, föda upp Ren för att slakta o sälja kött.
Gå tillbaka o läs en gång till. Jag har även länkat Rennäringslagen och skrivit en del angående den.
Vad gäller Stefan så har jag inte lyckats få fram relevant info. Än den artikeln som du länkade till plus nått mer för några år sen. Så om han äger / ägde Renarna / stod som ägare, eller om han "lånade" dom eller hur den biten låg till har jag inte hittat info om. (självklart skulle man kunnat ringa till honom).
Det jag hittat om honom är att han bedrev det som en turistattraktion, typ djurpark, o mig veterligen så finns där en del djurparker som har Ren, men tror inte att djurparksägaren då behöver vara Same.
Men dom bedriver ju ingen uppfödning med inriktning slaktproduktion.
Så jag skulle kunna tänka mig att skillnaden ligger där.
Men kan du skrapa fram mer info ang Stefan så skulle det vara intresant att veta.
För som sagt tidigare. Jag kollade jävligt mycket o gick jävligt högt upp för att leta uppgifter i frågan för ett antal år sen. Kollade till o med om där kunde finnas kryphål o gråzoner :). O det jag skriver här är utifrån dom uppgifterna.

Avatar Fallback

Re: Renskötarna!!??

tallen100  
#431214
JörgenO skrev:
hinowa skrev:Å Förlåt att jag skrev fel :wink:
Har nog glömt lite av språket ifrån mina hemtrakter i unga år :lol:
Du vet nu för tiden får många så många nya titlar tex,manliga ambulansförare
städare mm och gärna skall det vara lite Engelskt i titlar mm :mrgreen:


Helt off topic men är det fler än jag som blir otroligt nyfikna på vad manliga ambulansförare hette i Hinowas hemtrakter när han var ung?

Ambulanschaufför skulle jag tro.

Avatar Fallback

Re: Renskötarna!!??

hinowa  
#431291 :-BD Ja det stämmer bra :-BD

Avatar Fallback

Re: Renskötarna!!??

tallen100  
#431296
hinowa skrev::-BD Ja det stämmer bra :-BD

Tur att vi "retoriska giganter" som han så vackert kallade oss i annan tråd, kan lära den "hyfsat välmöblerade" herrn mer än att tycka illa om varg :-BD

Avatar Fallback

Re: Renskötarna!!??

hinowa  
#431308 :-BD Ja bra talat :-BD
Retoriska giganter :lol:

Användarvisningsbild

Re: Renskötarna!!??

JörgenO  
#431323
hinowa skrev::-BD Ja bra talat :-BD
Retoriska giganter :lol:

Retorik har sorgligt nog inget med ordkunskap att göra. Det påpekandet skjuter möjligen över målet för berörda.
Jag och eventuellt många andra använder orden förare/chaufför utan att fundera på om det ena ordet är äldre än det andra men så är det uppenbarligen inte för alla. Jag har därmed fått svaret på min fråga, tack!

Användarvisningsbild

Re: Renskötarna!!??

vetinte  
#431401 Kanske vore en ide att hålla reda på sina "investeringar".
Måste ju bli produktions bortfall.
För att inte tala om djurets lidande....
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaster ... aftstation

Avatar Fallback

Re: Renskötarna!!??

hinowa  
#431439 Ja inte bra varken för renar eller barn :surp:

Avatar Fallback

Re: Renskötarna!!??

Danskar´n  
#434862 Oj! Detta var en mycket intressant tråd. Jag har funderat mycket på hela frågan om samer - renskötsel - vem har mest rätt/rättigheter - statligt stöd etc etc etc... Helt klart är det ett mycket känsligt ämne och lite konstigt är det att ingen samer yttrar sig, men kanske vet dom inte om att detta forum finns? Jag blir iblandt förbannat när jag hör såkallade ursprungs-samer klaga över sättet "vi svenskar" behandlar dom och hur mycket dom har utnyttjats ... så dåligt kan det inte vara att driva rennäring, när dom har råd med stora ATV och snöskotrar, stora alu-båtar med front klaff,(hydraulisk, förstås) och även helikoptrar - jag har ta mej fan inte ens råd med en vanlig snöskoter om jag vill isfiska lite eller bara njuta vinterfjällen...
Men allt detta vet jag inte så mycket om, eftersom jag kommer från ett land utan var sig samer, renar eller mycket snö...
Därför är jag väldig intresserad av att lära mig mer om allt detta och är i övrigt ganska ense om att man ska vara sig för avund och fördomar kring denna fråga.
Danskar´n - från Danmark... :lol:

Avatar Fallback

Re: Renskötarna!!??

hinowa  
#434896 Det är nog inget för många att vara avundsjuka på att bedriva renskötsel,åk upp och kolla och hjälp till vid märkning!
Och båtar med ramp har ju inte varje same,och inte helikopter heller!

Avatar Fallback

Re: Renskötarna!!??

Danskar´n  
#434914 säkert inte - och det program jag såg var från Norge, tror jag, och kanske förhållanden för samer är annorlunda där.
Men lite nyfiken på hela frågan är jag, så jag försöker vara mig för att tala för mycket om saker jag inte känner till - fast det kan bli svårt... vi människor är ju snabba till tala om saker vi inte vet något om... :wink:

Avatar Fallback

Re: Renskötarna!!??

hinowa  
#434916 Misstänker att renskötarna i Norge har det smidigare med myndigheter!

Avatar Fallback

Re: Renskötarna!!??

Danskar´n  
#434920 Jag med... tror att det generellt är lättare att leva och stanna kvar på landsbygden - och därmed också att vara renskötare i Norge. Fattar inte att det ska vara så stor skillnad på 2 grannländer - men det är en annan sak...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).