Skogsröjning

Röjning 2017

51 inlägg 35372 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röjning 2017

Icegrip  
#431144 Jag tänkte att det kunde vara kul att skapa en tråd för 2017 års röjning. Har ni några konkreta mål för årets röjning? Hur mycket planerar ni röja själv eller lejer ni bort en del? Sen kommer det alltid saker i vägen som ändrar saker och ting. Men jag tycker ändå att det kan vara intressant att se tillbaka vid årets slut vad som hanns med och hur många hektar som röjts totalt av oss forum-medlemmar.

Mitt mål är komma i fas med röjningen på skiftet i år och då behöver jag röja ~ 9.5 ha. (mestadels eftersatt ungskog av gran)
Det är ett ganska högt satt mål, men det ger mig lite eld i baken för att få mer gjort. :grin:
I år tänker jag också prova Strand hårdmetall klinga och se hur den är jämfört med vanliga Strand klingan.
Röjsågen jag kör med är en Husqvarna 555fx, men det hade varit roligt att få prova en sån där batteridriven röjsåg någon gång i år.

Vad har du för mål i år?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Röjning 2017

isteskog  
#431150 Planen är 5 ha plantröjning
10 ha ungskog
5 ha underröjning ..... Ev hjälper jag någon granne med ca 15 ha alltmöjligtröjning ... :lol:

Avatar Fallback

Re: Röjning 2017

hfab  
#431152 Icegrip spara den där femhundringen och köp något vettigt istället. Min handlare gav mig en Strand hårdmetall klinga för att jag skulle prova. Den är i mitt tycke helt värdelös! Det är alldeles för dålig skärpa för att det ska vara effektivt, och får du en stenkänning så måste den slipas med diamant skiva.
Gör dig själv en tjänst och lär dig fila istället.

Användarvisningsbild

Re: Röjning 2017

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431164 Mitt mål på den egna fastigheten är att hinna med ca 4-5 ha tung andraröjning och ca 5-6 ha plantskogsröjning som är betydligt enklare.
Förhoppningsvis kan man kunna dra igång runt den 10-15 april.

Sen är det lite mer som skall göras i firmans regi, ca 1400 ha totalt, drygt 45% underröjning och 55% ungskogsröjning...

Avatar Fallback

Re: Röjning 2017

frågande och vetande  
#431180 Målet för min del är 25 hektar! Högt mål. Men måste börja beta av för att komma i fas om några år. Blandat röjning, men blir nog 50/50 röjning innan första gallring och R2 skog...

Förhoppningsvis får jag gå ner i tjänst också tills nästa vinter, och då kan jag roa mig ännu mer i skogen:)

Avatar Fallback

Re: Röjning 2017

röjjare  
#431213 Blir typ som ifjol. Blandat gallring, slutavverkning och ungskog. För tionde året, april - januari, 8 timmar per dag. Undrar vad kan det bli i snitt? 300 - 400 ha? :roll:

Användarvisningsbild

Re: Röjning 2017

Vardon  
#431237 Att iallafall komma ut med röjsågen och lite lövröjning på kanske 2-3 ha... prestationsångest here i come

Användarvisningsbild

Re: Röjning 2017

Erre  
#431240 Mycket finröjning i år.
Lövröja bland plantor.
Så ca 15 hektar hoppas jag hinna med.

Avatar Fallback

Re: Röjning 2017

80-90  
#431242 Ca 10 h varierad röjning åt mej själv !! Å 100 timmar röjning åt en annan skogsägare .. Åt han röjer jag det varje år :-BD

Avatar Fallback

Re: Röjning 2017

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431247
SkogsGotte skrev:Mitt mål på den egna fastigheten är att hinna med ca 4-5 ha tung andraröjning och ca 5-6 ha plantskogsröjning som är betydligt enklare.
Förhoppningsvis kan man kunna dra igång runt den 10-15 april.

Sen är det lite mer som skall göras i firmans regi, ca 1400 ha totalt, drygt 45% underröjning och 55% ungskogsröjning...


Röjer du åt Sca? Har själv jobbat åt dom när jag jobbade i Härnösand

Användarvisningsbild

Re: Röjning 2017

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431258 Det är som med ålder och fruntimmer o röjning och hektar. Det pratar man inte om. :wink:

Målsättningen är så mycket som möjligt. :roll:

Jag har några pågående pågående projekt att färda.

Försöka inrikta mig på plant- o yngre röjning. Så man är med från början.

Sedan är planen att köpa in röjning. På ett Gudrunhygge uppemot 10 hektar. Det finns inte en chans att hinna med det. Då gäller det att passa på innan det är en djungel. :-SS

Sedan tänkte jag prova en kjedjeröjare. Får se om tycker uppstår. Så det blir en investering. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Röjning 2017

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431286
Flisaren skrev:
SkogsGotte skrev:Mitt mål på den egna fastigheten är att hinna med ca 4-5 ha tung andraröjning och ca 5-6 ha plantskogsröjning som är betydligt enklare.
Förhoppningsvis kan man kunna dra igång runt den 10-15 april.

Sen är det lite mer som skall göras i firmans regi, ca 1400 ha totalt, drygt 45% underröjning och 55% ungskogsröjning...


Röjer du åt Sca? Har själv jobbat åt dom när jag jobbade i Härnösand


Hej! nej har aldrig jobbat åt dem, men man får se vad som händer i framtiden :)

Användarvisningsbild

Re: Röjning 2017

Seb macahan  
#431345 Till våren ska jag röja ca 0,5Ha björk 1:a röjning. Ca 1ha uppdelat i 3områden björk sen 1:a röjning. Och sen har jag kanske 1Ha jätte sen 1:a röjning i ett bestånd som är 30år !!!! :cry: 😡 :cry: Sen är jag klar för några år framöver :grin: :grin:
Kanske det blir lite förröjning i en gallring på 4Ha till hösten.

Avatar Fallback

Re: Röjning 2017

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431358 4-5ha under vår och höst. På sommaren är det för varmt.
Bara nu mitt ryggskott släpper, men det brukar var bra gympa att gå med röjsågen :smile:

Användarvisningsbild

Re: Röjning 2017

Torbjörn Johnsen  
#431374 Det här var en trevlig tråd @Icegrip! Mycket inspirerande (och lite ångestframkallande :mrgreen: ). Det blir ju perfekt att mata på med bilder här när jobbet kommer igång och sen checka av vid årets slut hur det gick. Kör hårt!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).