Motorsåg och handhållet

Istället för 242xpg

19 inlägg 9451 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Istället för 242xpg

Vardon  
#431009 Hur grov ved har du? Kapar du från gripen? Du ska inte fundera på en ved såg?

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Istället för 242xpg

sunkann  
#431319 Vad rekommenderar du för såg?

Har ingen egen skog så tar vad jag kommer över. Kör hem i 3m längder med vanlig släpkärra och kapar i bock hemma om det inte blir för tungt för då gör jag kubb på plats och lastar.

Senaste säsongen var det mesta 40-55cm i stubbe. Fick jag välja själv skulle det vara runt 20cm.

Skall jag byta såg igen går tankarna i att behålla 254:an och prova 339 eller någon av stihls små modeller.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Istället för 242xpg

Vardon  
#431329 Bara tänkte högt :-)

Sålde själv för ungefär ett år sedan en vedsåg, elmotor, klinga rullbock , 1000 kr. Men har du så grovt behöver det inte vara roligt med vedsåg. Annars tycker jag det är betydligt lindrigare så.

Men med dina behov och förutsättningar är nog motorsåg bättre. Var bara nyfiken så ingen möjlighet missade.

Avatar Fallback

Re: Istället för 242xpg

sunkann  
#431339 Då är jag med på vad du menar. Var lite tunnelseende på motorsåg så tänkte aldrig på kling varianten. Har aldrig riktigt provat sådan, sätter sågen i bocken så är ju nästan samma sak. Kanske får skaffa en sådan och prova hur det är.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).