Jakt och Fiske

Renskötarna!!??

116 inlägg 40262 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Renskötarna!!??

fretchi  
#430873 Ni behöver inte oroa er. Ge det nog mycket tid så kommer problemen lösa sig. Färre och färre väljer att axla manteln som renskötare då det är ett jävulskt slitsamt jobb. Lägg därtill att lyckas hitta en kvinna de dagar du inte är i skogen, och dessutom lyckas få henne att gå med på de villkor som ditt arbete ställer.

Så renskötseln kommer nog dö ut, förr eller senare, på gott och ont...

Jag tror att andelen som arbetar som renskötare inte har det som en hobby. Däremot arbetar de extra under de lugnare perioderna för att få verksamheten att gå runt. Hobbyrenskötarna kan nog mer ses som renägare. De betalar en aktiv renskötare för skötseln under året, så deltar de bara under skiljningar och sarvslakt.

Användarvisningsbild

Re: Renskötarna!!??

vetinte  
#430909
fretchi skrev:Ni behöver inte oroa er. Ge det nog mycket tid så kommer problemen lösa sig. Färre och färre väljer att axla manteln som renskötare då det är ett jävulskt slitsamt jobb. Lägg därtill att lyckas hitta en kvinna de dagar du inte är i skogen, och dessutom lyckas få henne att gå med på de villkor som ditt arbete ställer.

Så renskötseln kommer nog dö ut, förr eller senare, på gott och ont...

Jag tror att andelen som arbetar som renskötare inte har det som en hobby. Däremot arbetar de extra under de lugnare perioderna för att få verksamheten att gå runt. Hobbyrenskötarna kan nog mer ses som renägare. De betalar en aktiv renskötare för skötseln under året, så deltar de bara under skiljningar och sarvslakt.

Vilket problem tänker du då på ?

De vore synd om Renskötsel dog ut. Som du förutspår. Men men å andra sidan, kan man inte axeptera att bedriva det på annat sätt så kanske det går så.För skulle det dö ut kommer ju även Renen försvinna (eller kanske förvildas igen). För de e fortfarande så att endast Samer for äga Ren.

Om det då ses som en hobby idag. Varför skulle man då inte kunna låta "vanliga" bönder föda upp Ren ?
Det bör ju rimligtvis inte va så att konkurrensen är argumentet ?

Användarvisningsbild

Re: Renskötarna!!??

Peteflamingstar  
#430912 I detta land som kallar sig demokrati (flest röster vinner) har alltid minoriteter tolkningsföreträde över majoriteten och detta gäller inte bara samer, titta på romer, muslimer, aggressiva feminister, ja listan kan göras lång...

Avatar Fallback

Re: Renskötarna!!??

jannee  
#430915 Du vetinte vet inte allt
www.barometern.se/torsas/en-era-tar-slu ... nskotaren/

Användarvisningsbild

Re: Renskötarna!!??

vetinte  
#430935 :grin: Nej o de e ju just va namnet antyder :grin:

Användarvisningsbild

Re: Renskötarna!!??

vetinte  
#430966
jannee skrev:Du vetinte vet inte allt
http://www.barometern.se/torsas/en-era- ... nskotaren/

Måst fråga vad du vill ha sagt med länken ?
Har läst den o om honom förr o 4ggr nu. Men förstår inte riktigt vad du vill ja sagt.

Användarvisningsbild

Re: Renskötarna!!??

fretchi  
#430992
vetinte skrev:
fretchi skrev:Ni behöver inte oroa er. Ge det nog mycket tid så kommer problemen lösa sig. Färre och färre väljer att axla manteln som renskötare då det är ett jävulskt slitsamt jobb. Lägg därtill att lyckas hitta en kvinna de dagar du inte är i skogen, och dessutom lyckas få henne att gå med på de villkor som ditt arbete ställer.

Så renskötseln kommer nog dö ut, förr eller senare, på gott och ont...

Jag tror att andelen som arbetar som renskötare inte har det som en hobby. Däremot arbetar de extra under de lugnare perioderna för att få verksamheten att gå runt. Hobbyrenskötarna kan nog mer ses som renägare. De betalar en aktiv renskötare för skötseln under året, så deltar de bara under skiljningar och sarvslakt.

Vilket problem tänker du då på ?

De vore synd om Renskötsel dog ut. Som du förutspår. Men men å andra sidan, kan man inte axeptera att bedriva det på annat sätt så kanske det går så.För skulle det dö ut kommer ju även Renen försvinna (eller kanske förvildas igen). För de e fortfarande så att endast Samer for äga Ren.

Om det då ses som en hobby idag. Varför skulle man då inte kunna låta "vanliga" bönder föda upp Ren ?
Det bör ju rimligtvis inte va så att konkurrensen är argumentet ?


Tja, som renskötseln ser ut idag kommer den förmodligen inte se ut om 50 år i alla fall, det är jag ganska övertygad om.

Problem? Vad menar du?

Vem som helst kan bli renskötare, men du måste få tag i ett renmärke och beviljas inträde i en sameby. Vilket är i princip omöjligt om du inte är släkt eller bekant, är min uppfattning.

Det kan ju vara värt att nämna i sammanhanget att majoriteten av samer inte är och aldrig heller varit renskötare. Dessa brukar kallas skogs och fiskesamer. Nuförtiden verkar de hamnat i skymundan då det är samebyrna (de renskötande) som styr och ställer.

Användarvisningsbild

Re: Renskötarna!!??

vetinte  
#431022
fretchi skrev:
vetinte skrev:
fretchi skrev:Ni behöver inte oroa er. Ge det nog mycket tid så kommer problemen lösa sig. Färre och färre väljer att axla manteln som renskötare då det är ett jävulskt slitsamt jobb. Lägg därtill att lyckas hitta en kvinna de dagar du inte är i skogen, och dessutom lyckas få henne att gå med på de villkor som ditt arbete ställer.

Så renskötseln kommer nog dö ut, förr eller senare, på gott och ont...

Jag tror att andelen som arbetar som renskötare inte har det som en hobby. Däremot arbetar de extra under de lugnare perioderna för att få verksamheten att gå runt. Hobbyrenskötarna kan nog mer ses som renägare. De betalar en aktiv renskötare för skötseln under året, så deltar de bara under skiljningar och sarvslakt.

Vilket problem tänker du då på ?

De vore synd om Renskötsel dog ut. Som du förutspår. Men men å andra sidan, kan man inte axeptera att bedriva det på annat sätt så kanske det går så.För skulle det dö ut kommer ju även Renen försvinna (eller kanske förvildas igen). För de e fortfarande så att endast Samer for äga Ren.

Om det då ses som en hobby idag. Varför skulle man då inte kunna låta "vanliga" bönder föda upp Ren ?
Det bör ju rimligtvis inte va så att konkurrensen är argumentet ?


Tja, som renskötseln ser ut idag kommer den förmodligen inte se ut om 50 år i alla fall, det är jag ganska övertygad om.

Problem? Vad menar du?

Vem som helst kan bli renskötare, men du måste få tag i ett renmärke och beviljas inträde i en sameby. Vilket är i princip omöjligt om du inte är släkt eller bekant, är min uppfattning.

Det kan ju vara värt att nämna i sammanhanget att majoriteten av samer inte är och aldrig heller varit renskötare. Dessa brukar kallas skogs och fiskesamer. Nuförtiden verkar de hamnat i skymundan då det är samebyrna (de renskötande) som styr och ställer.

Nej de gör den nog inte. Men om der blir till de bättre veet de fan.

Ja du skrev "Ge det nog mycket tid så kommer problemen lösa sig."
Vilka problem ska lösa sig ?

Där har du fel det är enbart Samer som är medlem i en Sameby som har rätt att bedriva Renskötsel o äga Ren. Om du vill hjälpa till för att du tycker de e kul, o därmed kalla dig Renskötare, så ok de kanske funkar men du får inte äga Ren. En ingift kan även bli upptagen i byn o därmed få bedriva Renskötsel. Men skiljs dom mister han/hon den rätten.
Finns något som heter koncessionshavare som bla innebär att du lånar renar av en Same o bedriver uppfödning på din gård och tillhörande mark. Men den möjligheten finns bara i Norrboten (i tårnedalen var et försök för ett antal år sedan om jag mins rätt).
O i de läget är du inte ägare til djuren.
Så där fins två sätt att äga Ren,
1: Du föds Same o är medlem i en Sameby o har märke.
2: Du gifter dig med en same/samiska o söker att bli upptagen i Samebyn.
O ett sätt att sköta Ren:
Köp ett jordbruk i tårnedalen o fixa så du kan bli koncessionshavare.
Renägande Samer som flyttat till stockholm tex. Kan vilja ha kvar Rena o då finns den chansen.
Kan läsas i Rennäringslagen:
http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lag ... s-1971-437

Fult medveten om att där finns Samer som inte bedriver just Renskötsel.
Men det hjälper inte dom bönder som kanske skulle vilja göra det. För dom får inte jus för att dom inte tillhör etnisiteten Same. Vilket jag tycker är fel anledning.

Användarvisningsbild

Re: Renskötarna!!??

vetinte  
#431037
Peteflamingstar skrev:I detta land som kallar sig demokrati (flest röster vinner) har alltid minoriteter tolkningsföreträde över majoriteten och detta gäller inte bara samer, titta på romer, muslimer, aggressiva feminister, ja listan kan göras lång...

O har dom inte flest röster så går dom ihop med hjälp av att DÖ.
O döda jobbar dom som.
Så de e som jag altid segt. Demokrati ar värdens största Diktatur. Överheten gör som de passa dom bäst.

Användarvisningsbild

Re: Renskötarna!!??

fretchi  
#431122 @vetinte Ja alltså, de problem du/ni/någon har med renskötseln kommer nog försvinna av sig själv då den sista renskötaren kastar in handduken.

Har du sett sametingets definition av en same? Vem som helst kan bli same rent "juridiskt". Att det sedan inte stämmer med verkligheten är en annan femma.

Användarvisningsbild

Re: Renskötarna!!??

vetinte  
#431124
fretchi skrev:Har du sett sametingets definition av en same? Vem som helst kan bli same rent "juridiskt". Att det sedan inte stämmer med verkligheten är en annan femma.

Kanske e de som e problemet. Just att man lever i verkligheten.

Avatar Fallback

Re: Renskötarna!!??

hinowa  
#431125 Vetinte :grin:
Nu kan du flytta upp och skaffa en snygg Lappska ,En Samemössa är inget problem att hitta :-BD

Användarvisningsbild

Re: Renskötarna!!??

vetinte  
#431128
hinowa skrev:Vetinte :grin:
Nu kan du flytta upp och skaffa en snygg Lappska ,En Samemössa är inget problem att hitta :-BD

:grin: De förslaget fick jag när jag diskuterade frågan med ansvarig Svensk EU minister för några år sen :lol:
Ps: De heter Samiska, ... The Native Swede ;)
Lapp e en sån man skriver på :lol:

Avatar Fallback

Re: Renskötarna!!??

hinowa  
#431130 Å Förlåt att jag skrev fel :wink:
Har nog glömt lite av språket ifrån mina hemtrakter i unga år :lol:
Du vet nu för tiden får många så många nya titlar tex,manliga ambulansförare
städare mm och gärna skall det vara lite Engelskt i titlar mm :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Renskötarna!!??

vetinte  
#431131
hinowa skrev:Å Förlåt att jag skrev fel :wink:
Har nog glömt lite av språket ifrån mina hemtrakter i unga år :lol:
Du vet nu för tiden får många så många nya titlar tex,manliga ambulansförare
städare mm och gärna skall det vara lite Engelskt i titlar mm :mrgreen:

:lol: Ja jo har hört att de e jävligt viktigt i Sverige.
"Fint o jämlikt" ska de va till ingen nytta. Annars kan folk känna sig kränkta.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).