Före och efter jobbet

Bredband

18 inlägg 7251 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bredband

gremo  
#43081 Blir det billigare o ha mobilt bredband hemma ?,om man kollar priser så verkar ju det som att det är billigare.Det enda jag gör är ju att surfa o betala räkningar o då skulle man ju inte behöva hög hastighet.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Bredband

Knegarn  
#43087 jag har en knippe fiberkabel på gräsmattan, nästa vecka ska dom koppla in det. Nackdelarna är Nr 1. jag måste städa garderoben Nr 2. jag vet inte om jag har nån direkt nytta av supersnabb uppkoppling.

Min granne har varit så drivande i projekt fibernät här på våran ladsbyggsort så jag var mer eller mindre tvingad att ta emot :D
1500 i inkoppling och 40 eur i månan tror jag det blev.

Avatar Fallback

Re: Bredband

gremo  
#43089 Har läst den lilla texten nu :lol: och det verkar inte billigare med mobilt.Som vanligt läser man bara den stora texten och ser på bilderna :smile: .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bredband

Thunborg  
#43091
Knegarn skrev:jag har en knippe fiberkabel på gräsmattan, nästa vecka ska dom koppla in det. Nackdelarna är Nr 1. jag måste städa garderoben Nr 2. jag vet inte om jag har nån direkt nytta av supersnabb uppkoppling.

Min granne har varit så drivande i projekt fibernät här på våran ladsbyggsort så jag var mer eller mindre tvingad att ta emot :D
1500 i inkoppling och 40 eur i månan tror jag det blev.

Det lät som om du får betala mycket för att få garderoben städad :shock: 40 euro i månaden :?: Ingår städtant kanske :lol:

Användarvisningsbild

Re: Bredband

Thunborg  
#43092
gremo skrev:Har läst den lilla texten nu :lol: och det verkar inte billigare med mobilt.Som vanligt läser man bara den stora texten och ser på bilderna :smile: .

Jag har ej själv mobilt bredband men det kostar väl 199 kr i mån , bundet i 24 mån 8) TELIA :ugeek:

Avatar Fallback

Re: Bredband

gremo  
#43094 stämmer nog det,oftast hittar man ju grejer som låter skitbilligt men när man kollar riktigt o allt extra kommit med så är det inte så mycket bättre än det men har.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bredband

Thunborg  
#43095
gremo skrev:stämmer nog det,oftast hittar man ju grejer som låter skitbilligt men när man kollar riktigt o allt extra kommit med så är det inte så mycket bättre än det men har.


Jo visst men med en laptop blir du oberoende av kabel :geek:

Användarvisningsbild

Re: Bredband

totte  
#43108 Oberoende av kabel, dvs hemma i huset, kan du ju bli med ett trådlöst nätverk. Med mobilt kan blir du helt oberoende av annat än mobilnätets täckning. Men generellt gäller för mobilt att hastigheten är ytterst beroende av rådande mottagning och kan variera starkt. Kör själv Telia 2 Mbit ADSL har hittills funkat praktiskt taget felfritt, men där är det ju också så att det varierar starkt beroend på hur många som delar på samma kabel, avståndet till stationen mm. Vi har ca 3 km till stationen, men då är vi bara några få hushåll som kör på den kabeln, så här har jag nästan alltid full speed.

Tips: För att veta hur fort det går, gå in på http://www.bredbandskollen.se, där kan man mäta hastigheten.

Användarvisningsbild

Re: Bredband

Knegarn  
#43120
Thunborg skrev:
Knegarn skrev:jag har en knippe fiberkabel på gräsmattan, nästa vecka ska dom koppla in det. Nackdelarna är Nr 1. jag måste städa garderoben Nr 2. jag vet inte om jag har nån direkt nytta av supersnabb uppkoppling.

Min granne har varit så drivande i projekt fibernät här på våran ladsbyggsort så jag var mer eller mindre tvingad att ta emot :D
1500 i inkoppling och 40 eur i månan tror jag det blev.

Det lät som om du får betala mycket för att få garderoben städad :shock: 40 euro i månaden :?: Ingår städtant kanske :lol:
Jag vet inte om det är dyrt eller billigt?? 1500 för inkoppling men då får jag alltså fiberkabel ända in till centralen i huset, därefter vet jag inte vad jag behöver för kringutrustning? men jag antar att den är rätt värdelös utan någon makkapär mellan datorn o kabeln, jag kan ju göra ett försök att trycka in den i nått usb uttag :D

Användarvisningsbild

Re: Bredband

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43123
gremo skrev:Blir det billigare o ha mobilt bredband hemma ?,om man kollar priser så verkar ju det som att det är billigare.Det enda jag gör är ju att surfa o betala räkningar o då skulle man ju inte behöva hög hastighet.



Jag har telia Mobilt bradband, Kostar 89 kr / månad. Får surfa fritt mellan 19- 07 och helger, övrig tid är det svindyrt.
Enligt min menig skulle detta funka bra till dina behov, surfa och batala räkningar.

Tror dock inte att det går att teckan detta nytt idag, kostar då nog runt 199 / månad men då är det helt fri surf.

Användarvisningsbild

Re: Bredband

totte  
#43212 Det sämsta man kan göra, enligt min åsikt, är att ha nåt abonnemang där man inte har fast avgift. Efter hand som man vänjer sig vid att ha bredband hemma så använder man det till det ena och det andra och det blir mer och mer, och har man då inte fast taxa så sitter man där plötsligt med chockräkningar. Men det är som sagt min erfarenhet. Skulle inte tro att det skiljer många tior annars mellan olika abonnemang, konkurrensen ör stenhård och ingen vågar ligga mycket ifrån konkurrenterna. Och om det ser jäkligt billigt ut, läs det finstilta noga, det finns nästan alltid nån hake med det då.

Avatar Fallback

Re: Bredband

John.S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49870 De borde ju va bättre med fiber in till huset. Kanske blir lite dyrare men man slipper allt krångel med att de "trillar ner"(blir nerkopplat o tappar signal) Isåfall e de ju bättre o isåfall sätta upp en trådlös router i huset och surfa på den med laptopen o dra sladdar till alla stationära :smile: De e ju de optimala om man nu vill satsa på de :wink:

Användarvisningsbild

Re: Bredband

Torparn79  
#49871 har du fått garderoben städad då, knegarn???

funkar det bra?

Avatar Fallback

Re: Bredband

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49925 fiber enl. byanäts modellen i sverige kostar i mellan 15-30k att få in , och nånstans mellan 150-250kr månaden för hyra av stamn nät ovan på de lägger man tjänster i form av bredband/tv/iptelefoni, men jämför man med telia blir de ändå billigare än adsl+tv+telefoni, OCH att du är OBEROENDE av bolag... dvs ett öppet nät där ALLA får konkurrera som vill!

www.bynet.se <- de hjälper till i landsbyggden men även www.lrf.se hjälper till enormt med att fiberisera(modeord?) landsbyggden i sverige!

Fiber är framtiden helt enkelt, i alla fall i gudrund land...

Avatar Fallback

Re: Bredband

mrlynx  
#49934 Nu är jag kanske lite partisk iom att jag jobbar med att bygga fibernät. Men det spelar ingen roll för framtidens infrastruktur bygger på optofiber.
Hos oss kostar en fiberanslutning 12137 kr för villor i tätort och 200 kr i månaden plus tjänster.
Nä nu måste jag sova för imorgon ska jag koppla in tre villor i Vännäsby.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).