Skogsvagn (Huggarvagnar)

Stegmatare Kellfri?

38 inlägg 25254 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stegmatare Kellfri?

Åke Nilsson  
#316910 Inte har väl stegmatare typ kesla nån längdmätning heller....
Ett stort riskmoment med stegmatare på videon , vagnsmonterad.
Träden som matas ut hamnar rejält upp efter stammen 2,5 m höjd och om du
missar träden som står bakom det närmsta, att det är skymd får du en blecka högt upp.

Kranmonterad skadas stammen under 1 m från rotskäret vilket inte påverkar sågutbytet om trädet står kvar 20 år till.
+ stegmatat i kran du får du ett gratismoment nämligen fällningen !!

I granskog vore stegmatare idealiskt = tungkvistat.

FTG
Användarvisningsbild

Re: Stegmatare Kellfri?

Erre  
#316917 Nej jag köper ingen Kellfri.
Det blir en niab om det blir stegmatare, annars helst en hypro men då drar det iväg i pris.
Till och med den gamla svarta modellen av niab kan utrustas med längmätning.
Så det är inget problem.

Men eftersom detta är en Kellfri tråd tyckte jag med det vore intressant med info om deras stegmatare.

Avatar Fallback

Re: Stegmatare Kellfri?

bjed0001  
#316921 Intressant att det är så många som dömer ut Kellfris stegmatare utan att referera till egna erfarenheter. Jag har också erfarenheter och fördomar mot Kellfriskräp men har aldrig sett stegmataren annat än på bild så jag väntar med spänning på ett utlåtande fån nån som faktiskt testat maskinen...

Avatar Fallback

Re: Stegmatare Kellfri?

Benny Nilsson  
#351773 Ingen som vågat prova en sån här stegmatare än?

Faktiskt lite sugen, men hade varit kul att höra lite erfarenheter från någon som testat.

Avatar Fallback

Re: Stegmatare Kellfri?

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352500 Har ingen erfarenhet själv men var och tittade hos en som hade köpt en. Han hade
provkört den lite men knivarna(eller knivfäste) hade redan pajat. Man har ju hört
att det inte är några problem att få nya delar av Kellfri men åker man till skogen
gör man det inte för att ligga och skruva. Även att priset är mycket lägre så tycker
jag att det är för mycket pengar för att chansa.

Avatar Fallback

Re: Stegmatare Kellfri?

Ådii  
#352524 Klart att många dömer ut Kellfri redan när man får hem produktbladet i postlådan så även jag. Men fastän bekanta med andra tycker att det kan ju ändå inte vara så dåligt, det är ju ändå billigt :grin: Men ack och ve hur det visar sig senare att det visst kunde vara så dåligt som man befarade. Så har det ju visat sig i denna tråd i inlägget ovanför mig, och det är klart det finns inget riskfritt med att köpa en begagnad exempelvis stegmatare av Patu/Kesla eller Patruuna eller Niab för den delen men det som är till deras fördel är att det mesta är väl byggt av standard komponenter samt att dom kanske inte lika fort som t.ex. drabbas av materialtrötthet. Så att man dömer ut Kellfri från första början är väl inte så konstigt eftersom det mesta tyder på att det är skräp, men de som försvarar dem (mest på grund av det billiga priset) är sällan beredda att köpa dem för att bevisa motsatsen..

"Gråt när du betalar, inte när du använder"
"Den sura eftersmaken av dålig kvalité varar alltid längre än det låga prisets sötma"

Ta dessa två ordspråk i beaktande när ni tittar på Kellfri :smile:

Avatar Fallback

Re: Stegmatare Kellfri?

Dunken  
#430583 Hej är de någon som provat en ännu såg att priset ökat. Kanske har även kvalitén utvecklats och blivit mer pålitliga?

Avatar Fallback

Re: Stegmatare Kellfri?

tyke  
#430607
1484506182_wp_20161228_10_05_04_pro.jpg
Ingen stegmatare men bilden har ett tydligt budskap

Användarvisningsbild

Re: Stegmatare Kellfri?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430622
tyke skrev:
1484506182_wp_20161228_10_05_04_pro.jpg
Ingen stegmatare men bilden har ett tydligt budskap


Är det första gången den säcken används?

Avatar Fallback

Re: Stegmatare Kellfri?

tyke  
#430636 2;a gången :-BD

Användarvisningsbild

Re: Stegmatare Kellfri?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430667
tyke skrev:
1484506182_wp_20161228_10_05_04_pro.jpg
Ingen stegmatare men bilden har ett tydligt budskap


Då finns det lösningar för den händige. :wink:
1484515453_20170113_124632.jpg

Nu är det farsan som är skräddaren. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Stegmatare Kellfri?

loppan  
#430747 Kellfris vedsäckar tål inte solljus,dom går till slut att riva sönder med händerna.
Man lever en mer bekymmersfri tillvaro om man inte är kellfri ägare.

Avatar Fallback

Re: Stegmatare Kellfri?

80-90  
#430846
loppan skrev:Kellfris vedsäckar tål inte solljus,dom går till slut att riva sönder med händerna.
Man lever en mer bekymmersfri tillvaro om man inte är kellfri ägare.

Jag har andvänt kellfri säckar en del å jag tycker dom håller minst lika bra som ja typ espegaard sina säckar

Användarvisningsbild

Re: Stegmatare Kellfri?

Landsbygdsmupp  
#725777 Jag har en kellfri sen 2015. För de pengarna så är den grym! Har både gallrat men framför allt kört igenom barkborrskadade träd....planerar man upp o fäller "bänk" så åker rejäla träd egenom fin fint.... 👍

Användarvisningsbild

Re: Stegmatare Kellfri?

Camaro1969  
#725794
Landsbygdsmupp skrev:Jag har en kellfri sen 2015. För de pengarna så är den grym! Har både gallrat men framför allt kört igenom barkborrskadade träd....planerar man upp o fäller "bänk" så åker rejäla träd egenom fin fint.... 👍


välkommen till forumet!

bilder önskas såklart, men även gärna filmer!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).