Skogsvagn (Huggarvagnar)

Kran på 3-punktslyften

55 inlägg 27668 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kran på 3-punktslyften

axwell  
#430619
brassel skrev:Börjat kika på skogskran som även går att ha på trepunkten på min Valmet 6300a.
Märkena som jag kikat lite grann på är:
Farma
Kesla
Palms
KTS

Har du uteslutit Weimer, här är deras minsta med 4.2 m räckvidd.

http://www.weimerforest.com/sv/skogsvag ... -4200.html

FTG
Användarvisningsbild

Re: Kran på 3-punktslyften

Mats_Orberga  
#430629 Jag har haft en kran i trepunkten i sex år nu och kan avliva myten om vältrisken, har aldrig varit ens i närheten varken vid lastning eller lossning. Skulle du ha så stark kran att det börjar välta så känner du ju det om kranen sitter på traktorn och det är ju du som håller i spakarna.

Däremot har jag kunnat trycka upp ett bakhjul och lägga under virke när jag lyckats hänga upp traktorn på någon stubbe, det hade inte gått med kranen på vagnen.

Användarvisningsbild

Re: Kran på 3-punktslyften

hlb  
#430637 Körde så för länge sedan med 7 tons vagn. Om man körde ner vagnen, kunde man lasta av, lyfta vagnen i sidled, lasta på och fortsätta. Allt utan att hoppa ur traktorn.

Användarvisningsbild

Re: Kran på 3-punktslyften

Mats_Orberga  
#430642
Om man körde ner vagnen, kunde man lasta av, lyfta vagnen i sidled, lasta på och fortsätta. Allt utan att hoppa ur traktorn.

Det tricket har jag också använt mig av. Backade in där det varit riktigt trångt mellan ett dike och en slänt med tom vagn och lastade på vägen ut. Då var det guld värt att kunna flytta vagnen lite i sidled när det var minimalt med plats att manövrera.

Avatar Fallback

Re: Kran på 3-punktslyften

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430665 Har ju en halvbandare, och då sitter ju kranen på taket. Fördelen är att man kan lämna vagnen och åka in i beståndet och "lunna" fram om det ligger trångt. Om man inte har någon vändslinga kan man ta tom vagn och "skicka" in den åt sidan med kranen. Sen vänder man traktorn och drar fram vagnen på hitchkroken. Kör man fast eller om det lutar sidlut brukar jag hänga ut kranen åt sidan. Lika om man kört fast eller hänger på en stubbe under snön. Då kan man belasta traktorn som det är bäst. Med virke i gripen kan man ju till och med avlasta en sida.

Har också en MF 135a med en sonnykran på trepunkten. För att kunna gräva eller lyfta traktorn med stödbenen har jag gjort ett par stag så lyftarmarna går att "steloperera", så de inte kan tryckas upp. Stagen är bara nån dm och går upp mot hyttfästena på bakaxeln. Det blir samma princip som jake fast enklare. Hur som helst har jag misshandlat det i snart 10 år, så då är det väl ok. Då går det förstås finfint att gräva. När man jucklar ner skopan så får man hela traktorn som mothåll. Och sen kan man lyfta hjulen när man lägger på kedjorna. Har också en stolpnedslagare och en vedklyv till Sonnykranen och då vill man inte ha en vagn med sej hela tiden.
Sonnykranens ram tar förstås i draget på vagnen om man lägger om tvärt, men nånstans får man betala.
Det finns säkert fördelar att ha kran på vagnen men det är inget jag ser som bra för mej.

Användarvisningsbild

Re: Kran på 3-punktslyften

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430676 Nån som har fler bilder på liknande byggen?

1484516633_11_ton_bild_44.jpg

Avatar Fallback

Re: Kran på 3-punktslyften

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430714 Menade just att kranen hänger på en läpp bakom eller takmontage i allmänhet?
Min kran sitter rakt över bakaxeln

Avatar Fallback

Re: Kran på 3-punktslyften

Eremiten 74  
#430723 Snyggt ekipage gnisten83 :-) att ha kranen på taket måste vara det absolut bästa man kan ha enligt mig. Att ha den i trepunktslyft tror jag inte på. Då är det bättre att ha den på vagnen. Den enda nackdelen med att ha kranen på traktorn är att det blir mer skakningar för föraren.

Avatar Fallback

Re: Kran på 3-punktslyften

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430730 Siktmässigt bakåt och nära är de suveränt, annars är Jake och skogstak bättre för sikten uppåt.
Annars kran på traktorn ställer krav på rejäla bakdäck helst diagonaler för att de inte ska bli gungigt.

Ja ryckig krankörning blir väldigt obekvämt :D

Avatar Fallback

Re: Kran på 3-punktslyften

brassel  
#430731 Weimer hade jag inte tänkt på!
Till saken hör även om jag kommer sälja nuvarande skogsvagnen KMA/FMV själv eller via inbyte.
Tanken finns även på en mindre skotare såsom Vimek,Alstor eller nått istället för traktorbaserad skogsvagn...
axwell skrev:Har du uteslutit Weimer, här är deras minsta med 4.2 m räckvidd.

http://www.weimerforest.com/sv/skogsvag ... -4200.html

Användarvisningsbild

Re: Kran på 3-punktslyften

paan14  
#430736 Men som tråden nu heter, kran i 3-punkten. Hur får man till bästa möjliga lösning för kranen i 3-punkten? Har inte provat, men min kran på skogsvagnen ska gå att sätt i 3-punkten och om det går att få till en stabil lösning så skulle det vara intressant.

Ni som har kranen på taket, hur får man till ramverket att kunna sätta kranen där på en vanlig Valmet?

Avatar Fallback

Re: Kran på 3-punktslyften

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430789 Kolla lite i tråden Valtra 6550 med frontpump och takmontage.
Finns endel bilder i den

Avatar Fallback

Re: Kran på 3-punktslyften

bjed0001  
#430798 Största fördelen med kran på trepunktslyften som jag ser det är allt lyftande utanför skogen :wink:
När man ska lyfta runt nått redskap som ska lagas/servas, fylla vedkapens matarbord med rundved, lyfta stock till solosågen etc.
I skogen uppskattar jag att kunna lyfta runt kärran när det är trångt. Samt att enkelt kunna lägga tryck på bakaxeln vid behov..

Avatar Fallback

Re: Kran på 3-punktslyften

odysses79  
#430914 Kran på traktor ökar framkomlighet mycket då vikt kommer på hjulen istället för odriven vagn.

Avatar Fallback

Re: Kran på 3-punktslyften

kviken  
#596978 Ni som kör kranen i 3 punktsfästet har ni extra stag mellan lyftarmarna och där man läggerfast tryckstången för att kranen skll hållar i rätt höjd? Eller kanske den blir stadigare

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).