SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skördare

Tigercat H16 Pendo med Mowi A7 och LM 7000

14 inlägg 24839 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tigercat H16 Pendo med Mowi A7 och LM 7000  ARTIKEL

Fredrik Reuter  
#430525 En Tigercat H16 med Pendohytt, Mowi EGS A7 kran och Log Max 7000, kan det vara något?
Jag hittade denna skördare när jag var förbi Peters Skogsmaskiner i Skåre nu i veckan. Tycker absolut denna skördare behöver ha en egen tråd på Skogsforum.
Maskinen i fråga är en som sagt en Tigercat, tillverkad 2005 med en Mercedes 906 diesel med 255 hk under huven.
Det är en åttahjulig basmaskin med boggies från Thordab, samma företag som delvis låg bakom ElForest. Linde hydraulpumpar (2 st) på 105 resp 160 cc. Aptor 20 och HTC PVC som apteringsdator resp maskindator. Den unika Pendohytten som från början togs fram i Malå, är unik i sin upphängning då den har infästningen i taket. Via hydraulik styrs och dämpas sedan hytten så den blir avvibrerad och svängbar.

Kranen är också unik. Det är en Mowi EGS A7, tillverkad av FTG i Dalsland. Den har ett unikt rörelsemönster och ett parkeringsläge som gör att den inte bygger så mycket på höjden. Räckvidden är 8,7 meter och lyftkraften 220 kN. Rejäla doningar helt enkelt, dock utan utskjut. Utskjutsvippan styr istället parkeringsläget, eller mellanlänken mellan kranfot och bom.

På denna H16 sitter ett Log Max 7000 i kranspetsen. Också detta rejäla doningar avsett för grova slutavverkningar.

Denna skördare hette tidigare Hemek H16 och byggdes urpsrungligen av Hede Mekaniska (Hemek) i Hede, Härjedalen. Hemek hamnade på obestånd runt millenieskiftet och Tigercat, som då letade ingångar på den Europeiska marknaden köpte Hemek. Maskinerna gick från rött till gult. Så tillverkades CTL maskinerna i Hede fram till 2012 då Tigercat beslöt att flytta tillverkningen till Skottland. Ett hårt slag för Hede och ett stycke maskinhistoria gick i graven.

Kan du mer om H16 eller om historian om företaget, maskinen eller komponenterna? Fyll då gärna på i tråden.

Här är en video från besöket. Skördaren är nyinkommen till Skåre och till salu. Det vore intressant att följa den och se vart den hamnar!





   TS
Användarvisningsbild

Re: Tigercat H16 Pendo med Mowi A7 och LM 7000

skogsjan695xl  
#430578 Denna har gått i skillingmark tidigare. På Hilmer.

Användarvisningsbild

Re: Tigercat H16 Pendo med Mowi A7 och LM 7000

Fredrik Reuter  
#430582 Ja, och så har den varit en vända till Sundsvall innan Skåre.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tigercat H16 Pendo med Mowi A7 och LM 7000

tallen100  
#430584 Satt det inte likadan hytt på någon Timberjack 1270?? för rätt många år sen, tror den var höjbar?

Avatar Fallback

Re: Tigercat H16 Pendo med Mowi A7 och LM 7000

Sebastian  
#430586 Är detta en vidareutveckling av SRG maskinerna som byggdes på eva och master?
Eller är det hemeks helt egna serie?
Dom är ju väldigt lika i konceptet om inte annat :)

Användarvisningsbild

Re: Tigercat H16 Pendo med Mowi A7 och LM 7000

loppan  
#430603 Jag har rotkapat brevid en pendomaster efter gudrun med A7 kran och LM 7000.
Otrolig maskin att gå och med stark kran.



Här Pendomaster med keto

Användarvisningsbild

Re: Tigercat H16 Pendo med Mowi A7 och LM 7000

skogsjan695xl  
#430641
Fredrik Reuter skrev:Ja, och så har den varit en vända till Sundsvall innan Skåre.

Ja precis. Är en kompis som ägt den förut. Byttes till 941a.

Användarvisningsbild

Re: Tigercat H16 Pendo med Mowi A7 och LM 7000

Kallkällene  
#430646 Bryngels gamla ja.

Avatar Fallback

Re: Tigercat H16 Pendo med Mowi A7 och LM 7000

rikard_e  
#430649 Lite mäktigt maskin :grin:

Användarvisningsbild

Re: Tigercat H16 Pendo med Mowi A7 och LM 7000

Fredrik Reuter  
#431431 Nu har jag fått en äldre broschyr om Mowi A7 kranen av FTG Forest som tillverkade den en gång i tiden.
Bifogas nedan i PDF format.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tigercat H16 Pendo med Mowi A7 och LM 7000

Camwood  
#432318 TigerCaten som du hittat Fredrik var hemma på våran gård i Höga Kusten Ångermanland för avverkning 2013 och 2015 med en TigerCat 1075 B skotare. När jag såg den här tråden så sammanställde jag bilder som fotats då. Lite dåligt filmat för jag skulle filma ordentligt senare tänkte jag men tiden rann i väg och det blev ingen mer film tyvärr trots att den var på gården i 3 veckor.

Avatar Fallback

Re: Tigercat H16 Pendo med Mowi A7 och LM 7000

donky-kong  
#439148 Finns en Hemek dito på blocket nu.


Dock rottne kran, ej Mowi A7

1487458846_3.jpg


1487458842_2.jpg


1487458837_1.jpg

Avatar Fallback

Re: Tigercat H16 Pendo med Mowi A7 och LM 7000

rottne72  
#452864 Det ser ut til at dette er en veldig spesiell maskin, stor kran og stort aggregat, det må da være et veldig godt alternativ til en ny og mye dyrere maskin?? :smile:

Avatar Fallback

Re: Tigercat H16 Pendo med Mowi A7 och LM 7000

andy_83  
#720075 Hej någon som vet om. De ska vara vätska i däcken i hemek h16 köpte en häromdagen den ville lägga vagnen när jag körde ut de åt sida på full arm . Va i väg på prov körde den gula på Peters å den va stabil när jag la Utt kranen rakt ut åt sidorna eller spökar midjelåset?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar