Uppvärmning

Vedeldning är värre än bilavgaser

76 inlägg 22832 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vedeldning är värre än bilavgaser

tallen100  
#430433
Göt skrev:Rätt intressant egentligen. Människor har eldat med ved sedan vi uppfann elden och nu helt plötsligt är det farligt.

Ja och förr bodde dom väl i rökstugor, det är säkert ingen hälsokur att sitta på en rykande skorsten :mrgreen: , men nog tror jag att avgaser är betydligt värre att vistas i.

Avatar Fallback

Re: Vedeldning är värre än bilavgaser

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430438 Sotare är inte kända för att leva länge så tänk på riskerna när ni eldar och askar ut.

Användarvisningsbild

Re: Vedeldning är värre än bilavgaser

halvproffs  
#430483 För i tiden sa dom äldre att sotarna levde längre än mjölnarna. Vår gamla sotare som alltid var svart begravdes i fjol.
Blev 94 år och rökte minst halva livet.

Avatar Fallback

Re: Vedeldning är värre än bilavgaser

Lars Axelsson  
#430489 Allt är ju relativt, det är viktigt att inte förlora sinnet för proportioner. Minst 1000 som dör i förtid per år i Sverige enligt den aktuella forskningsrapporten, hur mycket osäkerhet är det i de siffrorna?
Ett annat område som kräver betydligt fler förtida dödsoffer är livsstilsrelaterade, som mat och brist på motion och då räknas dödsfallen i 5-6-sifriga tal och en sjukvård som ser ut att vara på väg att kollapsa. Att ändra livsstil är för många en mycket känslig fråga och som är svår att greppa.
Sedan finns det positiva inslag med vedeldning också som någon tidigare i tråden har påpekat och inget hindrar att vi eldar med hänsyn till utsläppen och skaffar utrustning med den bästa tekniken. Är det omöjligt att utveckla en rökgasrening för småskalig vedeldning som inte kostar skjortan?.

Avatar Fallback

Re: Vedeldning är värre än bilavgaser

tallen100  
#430498 Jag vet också flera sotare som både är och blivit gamla, det är mycket som är farligt när forskarna drar igång för att senare visa sej att det inte alls var särskilt farligt :lol: . För några år sedan var det väl potatisen som helt plötsligt var farlig, vad det nu var? :roll:

Nej det retar väl säkert miljömupparna och resten, att folk kan värma upp sina hem relativt billigt, så dom är väl troligtvis ute efter att lägga på någon skatt/straffavgift för vedeldarna...

Användarvisningsbild

Re: Vedeldning är värre än bilavgaser

stegmaster  
#430504 Hur man kommer fram til sådant svar er ju inte enkelt att veta. :???:
Antar att dom mäter va som finns i luften, och gör några berekningar efter det, för inte gör man vel obduksjon av så mange menniskor för att kolla va dom verkligen dödt av??
Så sånna tal ska man nog ta med en stor nypa salt.
Det er säkert korrekt att röken inte er direkt helsosam, men det finns nog mycket annat i luften som er minst lika farligt.
Tänk bara på alla atomprovsprengningar man håll på med på 50 talet och framåt rundt om i världen, hur mange har tatt sin död av detta mon tro???
Min gissning er att det er mange vid år 50+ som fått cancer av detta, men detta hör man inte så mycket om.
Och vulkaner på t.eks Island som har utbrott och sprider askan över hela Norden, hur blir det med det??
Summan av kardemumman er att vedeldning kommer långt ner på min lista av farliga grejor, even om nog stora konsentrasjoner av rök i storstader med stille väder nog periodsvis kan vara et problem.

Själv kommer jag vedelda så lenge jag lever, naturligt nog sen man produserar ved. :mrgreen:
Men tycker even det er en bra säkring om någon krig eller annan kris skulle bli verklighet, så all el, forsvinner och bensin til aggregaten tar slut.
Då er det åtminstone trevligt å veta att man kan värma både folk och mat.
Har värmt mat det vid flera anledninger när elen vore borte, och jag inte orkat dra fram el.aggregatet, och funkar hur fint som helst. :smile:
Så tycker det er tråkit att det byggs hus numera utan möjlighet til vedeldning, even här ute på landsbygden, var det inte er nåt problem als.
Men som vanligt så vakner inte folk och myndigheter före en annan verklighet rammer oss.

Avatar Fallback

Re: Vedeldning är värre än bilavgaser

Lars Axelsson  
#430505 Ni som inte är en miljömupp har ni miljön som en fiende ni då?

Avatar Fallback

Re: Vedeldning är värre än bilavgaser

röjar kalle  
#430507 Man skäms över att vara född i Sverige det är bara här sånt där tok uppmärksammats.Det är snudd på man skulle behöva en ny digerdöd så den här befolkningen dog ut.Så det kunde flytta in lite vettigt folk igen. :wink:

Avatar Fallback

Re: Vedeldning är värre än bilavgaser

Lars Axelsson  
#430509 När jag ser mig om i världen så undrar jag var det finns vettigt folk någonstans Vedeldning är värre än bilavgaser

Avatar Fallback

Re: Vedeldning är värre än bilavgaser

hfab  
#430512
Lars Axelsson skrev:När jag ser mig om i världen så undrar jag var det finns vettigt folk någonstans Vedeldning är värre än bilavgaser

Du kanske ska se dig om i norra norrlands inland.[emoji1]

Avatar Fallback

Re: Vedeldning är värre än bilavgaser

tallen100  
#430526
Lars Axelsson skrev:Ni som inte är en miljömupp har ni miljön som en fiende ni då?

Tvärtom, vi sitter inte och åker flygplan (som det förövrigt sällan eller aldrig talas om vad dom "spyr" ut :roll: ) om vi bara ska någon mil bort och dom flesta miljömuppar åker oxå i gamla skrotbilar som bränslet rinner rakt igenom och utan avgasrening o.s.v.
Dom lever inte som dom lär, och tror att lilla Sverige som vanligt ska "rädda" världen.
Skrattretande och sorgligt på samma gång :lol: :cry:

Avatar Fallback

Re: Vedeldning är värre än bilavgaser

Hema  
#430530
Lars Axelsson skrev:När jag ser mig om i världen så undrar jag var det finns vettigt folk någonstans Vedeldning är värre än bilavgaser

På sin höjd naturfolken kanske. De lever i större grad med naturen iaf.

Angående mot miljömuppar, så är det delvis irritation över hur dessa inte helt ovanligt silar mygg men svälger kameler. Om vi nu verkligen skulle bry oss om koldioxidutsläppen (ja de verkar inte bry sig om alla de övriga ibland mycket värre växthusgaserna), så borde man jobba emot de stora fraktfartygen som spyr ut mångdubbel mycket mer än all biltrafik i hela världen, men det talas det väldigt lite om.

Samt här för oss skogsägare så vill rörelsen lägga beslag på skog som är vårdad med hög biologisk mångfald som följd, men bryr sig inte om de som strikt kört efter den ekomiska kortsiktiga kalkylen. Man säger idirekt att djuren i skogen är viktigare än djuren på ängarna/åkrarna. Man är emot kärnkraft för man har samma förståelse för det som för en skog man just beslagtagit (att det skulle vara statiskt och inte förändras/utvecklas). Ryssland har nyligen kört igång en reaktor som man kan driva med gamla kärnvapen och även vanligt kärnavfall (om jag inte är helt felinsatt). Så att vi kan förkorta vårt kärnavfallshalveringstid från 100.000år till max 1000år och det bästa är att vi under tiden vi använder kärnavfallet behöver vi inte bryta nytt uran. Samt att avfallet skulle räcka i hundratals år framöver. Det vore rent sagt oansvarigt att inte göra detta, samt att vi kommer kunna använda oss av torium istf uran i framtiden och det finns det betydligt mycket mer av och är mindre farligt att bryta och Norge skulle åter igen tjäna massa pengar efter att oljan minskat i volym.

Vore det inte mer ansvarfullt för av oss för nästa generation att efterlämna en så bra framtid som möjligt än att tvinga på oss subventionerad vindkraft som producerar intermittent el (ej konstant med hög variation) som iaf kräver nuvarande elproduktionsenheter som då får gå med sämre utnyttjandegrad (läs dyrare). Det är nästan knäpptyst i media om fördelarna med HVO-dieseln, utan alla ska skaffa elbil och om dessa ska laddas med snabbladdare bidrar lika mycket som vindkraften till en påtvingad nätutbyggnad för att klara de ökade svängingar av ström i näten som vi svensson sedan snällt får stå med mössan i hand och betala.

För varje dag blir vindkraften mer och mer bara en symbol för en miljörörelse utan genomförbar vision, snarare än den framtid man hade önskat och sett fram emot. (Jag är emot intermittent elproduktion som trycks ut på elnätet, men för den som vill använda det för eget ändamål till egen fastighet eller dyligt är det helt upp till var och en att göra så.) Min definiering av en mupp är just en som inte ser helheten, utan någon som tycker sig tro göra detta och på ett nästan religöst sätt. Vi behöver mer opartiskforskning.

Kuriosa:
Att de skulle förbjuda vedeldning vore minst sagt idiotiskt. I ett historiskt perspektiv har vi haft elvärme en oerhört kort tid, att tro att vi plötsligt endast skulle klara oss på det, ja då kan man inte vara tillräckligt insatt. det räcker med en riktigt kraftig solstorm, polskiftning eller en jordbävning så kanske vi sitter där och fryser ihjäl en fin stjärnklar Januarikväll. Om inte något krig hinner före..

Användarvisningsbild

Re: Vedeldning är värre än bilavgaser

vetinte  
#430542 :surp: :surp: Men......men :surp:
Såg en utredning i Sverige nyss o den kom fram till den skrämmande :surp: :shock: Slutsatsen ATT DE E LIVSFARLIGT ATT LEVA :surp: MAN KAN DÖÖÖ AV DE.........
Herrejävlar.........kan de va så :?: :!:

Avatar Fallback

Re: Vedeldning är värre än bilavgaser

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430690 Oavsätt vad man jämför med så är det nog svårt att bortse från riskerna med rökgaserna från vedeldning. Det är ändå en kunskap man ska ha med sig.

Något som jag börja fundera på då man i repotaget har Stockholm som referenspunkt är varför man inte tittar på gasspisar. Den borde ju användas mer frekvent än mysbrasor och borde äv de avge partiklar?

Avatar Fallback

Re: Vedeldning är värre än bilavgaser

hinowa  
#430695 Allt är bara för att kunna beskatta folk som har fri tillgång till ved ur egen skog.
:shock:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).