Verkstan

Göra egna grotstakar ?(be en rörkrökare)

28 inlägg 20355 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Göra egna grotstakar ?(be en rörkrökare)

stektlök  
#228376 Ok jag ska tala med honom. Tack för tipsen !

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Göra egna grotstakar ?(be en rörkrökare)

Lindianerna  
#228391 hej!
Det finns många fler än man tror som bockar lite grövre rör!!
Vart i landet finns du så kanske jag kan rekommendera ngt!!?

Avatar Fallback

Re: Göra egna grotstakar ?(be en rörkrökare)

stektlök  
#228412 Bor i Skaraborg, västra Götaland.

   TS
Avatar Fallback

Re: Göra egna grotstakar ?(be en rörkrökare)

Jim_the_one  
#249488 Har du fått tag på några grotstakar?

Avatar Fallback

Re: Göra egna grotstakar ?(be en rörkrökare)

stektlök  
#249578 Tjena Jim the one !

Jag har inte gjort dom än då det varit för mycket med annat som kallat på min tankeverksamhet och tid. Men jag tror jag har bestämt hur jag ska göra.

Längst ner där staken sitter i vagnen blir det ett rör precis som original och sedan svetsar jag på ett fyrkantsrör på det röret. Fyrkantsröret snedkapas och sedan svetsas ytterligare bitar dit alltså kommer varje stake bestå av rörstump och 3 fyrkantsrör. Detta skulle vad jag förstod av ett snabbesök till järnfirman i annat ärende bli mkt billigare !

Någon som har mer exakt prisuppgift på rör kontra fyrkants så kom gärna med info !!

Hur går det för dig, har du något bygge av grotstakar på g? Tvivlar ibland även på att det ska behövas när man ser Jonathan med movivagn (här på skogsforum) jättelass. :grin: Men kommer man över järnet för ok pris så... !

Ps. glömde av att säga att eventuellt en liten ögla eller borrat hål kommer finnas längst upp på varje stake för att underlätta montering.

   TS
Avatar Fallback

Re: Göra egna grotstakar ?(be en rörkrökare)

Jim_the_one  
#250238 Ne har inga direkta tankar om att skaffa grotstakar, men ska bygga om en vanlig grip till risgrip nån gång snart iaf.


Funderade mest på om Dalums mekaniska fixar att bocka grova rör.

Tror att "min" lokala verkstad kan ha lite problem med dessa grova rör, men det går ju att bygga sig en rörbock :mrgreen:


Svårt att se hur det skulle bli billigare med fyrkanströr ist för runda. Men lättare att bygga med då man lättare får till vinklarna.

Sen någon krok eller hål i stolpen kommer man nog mest att bli irriterad på, stor risk att det fastnar grenar å bröte så man drar loss staken.

Man ska nog satsa mer på tekniken när man lastar, försöka få till det så kompakt som möjligt.

Sen är det klart jobbar man enbart med att skota grot så är det en annan sak, men då kanske man ska satsa på hydrauliska stakar som pressar ihop lasset.


Priser på material kan du kolla på
https://webbshop.tibnor.se/Pages/default.aspx

Avatar Fallback
stektlök  
#250241
Jim_the_one skrev:Ne har inga direkta tankar om att skaffa grotstakar, men ska bygga om en vanlig grip till risgrip nån gång snart iaf.


Funderade mest på om Dalums mekaniska fixar att bocka grova rör.

Tror att "min" lokala verkstad kan ha lite problem med dessa grova rör, men det går ju att bygga sig en rörbock :mrgreen:


Svårt att se hur det skulle bli billigare med fyrkanströr ist för runda. Men lättare att bygga med då man lättare får till vinklarna.

Sen någon krok eller hål i stolpen kommer man nog mest att bli irriterad på, stor risk att det fastnar grenar å bröte så man drar loss staken.

Man ska nog satsa mer på tekniken när man lastar, försöka få till det så kompakt som möjligt.

Sen är det klart jobbar man enbart med att skota grot så är det en annan sak, men då kanske man ska satsa på hydrauliska stakar som pressar ihop lasset.


Priser på material kan du kolla på
https://webbshop.tibnor.se/Pages/default.aspx


Tjena Dalum kan vara värt att fråga.

Kanske kan borra ett hål i staken längst upp och sticka i en krok funderade jag.

Behöver och behöver...hmmm grotstakar skulle bara vara roligt att ha men det kanske blir för dyrt. Bättre å öva teknik som du säger !

Tack för länken.

Mvh

   TS
Användarvisningsbild

Re: Göra egna grotstakar ?(be en rörkrökare)

JohannesG  
#430455 Hur blir hållfastheten på svetsade fyrkantsprofiler jämfört med böjda rör av samma dimension?

Avatar Fallback

Re: Göra egna grotstakar ?(be en rörkrökare)

bgl  
#430469 http://www.wikers.se/
Länk till Wikers i Filipstad.
Stor kompetens och avancerad utrustning för bockning av ämnesrör.
Har bockat till Minin och Rottne F9 som exempel.

Användarvisningsbild

Re: Göra egna grotstakar ?(be en rörkrökare)

JohannesG  
#430620 Nu tänkte jag främst på om man skulle tillverka själv. Fyrkantsrör är ju mycket enklare att bygga med, men blir det någon skillnad i hållfasthet? Att bocka rör går säkert snabbare och billigare när man väl har de verktyg som krävs. Och därav anledningen till att de flesta tillverkarna använder denna modellen, eller finns det fler anledningar till detta?

Jag funderar lite på att bygga egna stöttor, dock inte för riskörning utan för timmerkörning, så de måste ju hålla.

Avatar Fallback

Re: Göra egna grotstakar ?(be en rörkrökare)

stektlök  
#430692 Hej igen i tråden. Om man låter de främre stöttorna vara orginal och endast gör 2 par till bakre delen av vagnen så blir det billigare!
Jag upplever iaf vid min riskörning/åkerkantshuggning att mittpartiet/bakpartiet blir fullt fortare än framme vid grinden på skogsvagnen.
Kanske kunde man svetsta 4 stakar i grov fyrkantsprofil och komma undan billigt :-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: Göra egna grotstakar ?(be en rörkrökare)

rokon  
#430696 Saxat från KTS hemsida.
"K.T.S Huggarvagn går att utrusta med risstöttor som ökar lastbredden till 3 meter. Det går även att montera en ramförlängning på 1,2 m, med extra banke så att lastvolymen ökar till det dubbla med båda utrustningarna!
Vid transportkörning är det lätt att svänga in stöttorna så att transportbredden inte skapar några problem. "

KTS stöttor är rejäla grova grejor, förövrigt gäller det hela deras ekipage tycker jag.
Bild

Användarvisningsbild

Re: Göra egna grotstakar ?(be en rörkrökare)

JohannesG  
#467085 Såg av en händelse att Anders skördare byggt stöttorna på AlphaVagnen av fyrkantsrör med förstärkningar över skarvarna, så den varianten borde ju funka.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).