ATV och UTV i skogen

VIKTIG INFO FÖR DIG MED EN REGISTRERAD ATV / MC

44 inlägg 43683 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: VIKTIG INFO FÖR DIG MED EN REGISTRERAD ATV / MC

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427073 Om det är min skyldighet att känna till vad som står i lagen så måste det finnas en lag om det. Så snälla visa mig den lagtexten. Vill inte jag veta vad som står i lagtexten så behöver jag inte det. Jag kan inte bli dömd för att jag inte vet vad som står i en lagtext. Man blir dömd för ett brott inte för att man inte visste vad som stod i lagen. I lagboken hittar jag inget om att det är ett brott att inte känna till lagar.

   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Sv: VIKTIG INFO FÖR DIG MED EN REGISTRERAD ATV / MC

Huggar Herman  
#427099 Suck.....
Nu tar vi det här för sista gången.
Det är ingen som påstått att du kan bli dömd för att inte kunna lagen.
Däremot är den praktiska konsekvensen av hur lagen tolkas, att du blir dömd för ett brott som du begått,oavsett om du hävdar att du inte känner till att det du gjort bryter mot lagen.
Förstår du skillnaden i argumentationen?
Jämför:
Du kan inte bli dömd för att inte känna till att det är olagligt att köra för fort.
Däremot blir du dömd om du kör för fort oavsett om du hävdar att du inte visste om att det var olagligt.

Avatar Fallback

Re: Sv: VIKTIG INFO FÖR DIG MED EN REGISTRERAD ATV / MC

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427126
Huggar Herman skrev:Suck.....
Du kan inte bli dömd för att inte känna till att det är olagligt att köra för fort.
Däremot blir du dömd om du kör för fort oavsett om du hävdar att du inte visste om att det var olagligt.


Suck igen.......

Jag har inte påstått annat heller läs mina inlägg ovan så ser du det. Det som du har hakat upp dig på är att jag hela tiden påstår att det inte finns stöd i lagen att man är skyldig att kunna lagboken. Du vill ha det till att man är skyldig till det medans jag hela tiden har påstått att något sånt stöd finns inte i lag boken. Du behöver inte tycka om min åsikt men det är bara att acceptera att det finns inget stöd i lagen att man ska kunna Sveriges lagar. Bara att gilla läget.

   TS
Avatar Fallback

Re: VIKTIG INFO FÖR DIG MED EN REGISTRERAD ATV / MC

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427129 Nu har även ATL insett bristerna i informationen.

http://www.atl.nu/lantbruk/fyrhjulingar ... obrukbara/


Transportstyrelsen uppdaterade sin sida med info först 2016-12-23

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Ny ... torcyklar/

   TS
Avatar Fallback

Re: VIKTIG INFO FÖR DIG MED EN REGISTRERAD ATV / MC

Hema  
#427255 Om jag tolkar detta rätt, så gäller det endast vägreggade/typade ATV:er, traktor och terräng-reggade påverkas inte?

Sedan så borde väl alla som står som ägare till ett drabbat fordon bli informerade via brevvägen av transportstyrelsen i tid? Som när jag fock reda på att biogastanken i min gamla bil behövdes bytas.

Avatar Fallback

Re: VIKTIG INFO FÖR DIG MED EN REGISTRERAD ATV / MC

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427299 Dom pratar om kategori L-fordon så kan det menas Landsväg eller har det någon annan innebörd? Dom som har privatimporterat sin fyrhjuling lär bli svår att nå eftersom det finns ingen kontroll på vem som har gjort det. Men jag håller med om att transportstyrelsen ska informera brevvägen till berörda där det är möjligt.

   TS
Avatar Fallback

Re: VIKTIG INFO FÖR DIG MED EN REGISTRERAD ATV / MC

Bosse1  
#427303 http://swebike.se/nyheter

Här var lite om detta..

Användarvisningsbild

Re: VIKTIG INFO FÖR DIG MED EN REGISTRERAD ATV / MC

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427305 Tack för info om detta, kollade just på https://minasidor.transportstyrelsen.se ... ction.aspx
hur läget var med min atv och den var påställd som tur var.

Avatar Fallback

Re: VIKTIG INFO FÖR DIG MED EN REGISTRERAD ATV / MC

åberg  
#427321
T24X4 skrev:Dom pratar om kategori L-fordon så kan det menas Landsväg eller har det någon annan innebörd?


Jag följde länken som Röjkvist la upp på första sidan i den här tråden och hittade bland annat följande mening:
Till fordon i kategori L räknas lätta motordrivna fordon som motordrivna cyklar, två- och trehjuliga mopeder, motorcyklar (med och utan sidovagn), trehjulingar och fyrhjulingar.

Det finns såklart en mer grundlig beskrivning nånstans med en massa uppdelningar på lätta och tunga motorcyklar, mopedbilar osv. men det kanske räcker med ovanstående här i tråden för att hålla sig kortfattad?

Avatar Fallback

Re: VIKTIG INFO FÖR DIG MED EN REGISTRERAD ATV / MC

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427327 http://www.3wheelerworld.com/oldsite/yH ... age1.shtml

Honda tillverkade 3 hjuliga ATV:er i början på 80 talet. Gick dom att registrera in då eller är dom bara till för nöjeskörning utanför registret? Gick dom att registrera och man nu hittar en som man vill ta in i registret så kommer det inte att gå pga. byråkrati ock inkompetens hos svenska myndigheter och EU. Att hänvisa till det är för miljön köper jag inte. Visst är det bra att tänka på miljön men då ska man göra det på rätt sätt så att det får effekt. Är det dom här fordonen som är det största miljöhotet totalt sett? Dessa fyrhjulingar kommer att köras utanför register i alla fall och dom släpper inte ut mindre bara för att dom inte går att registrera. Ville man visa allvar med miljötänket så skulle dom erbjuda inlösen av icke regisserade fordon till marknadsmässiga priser.
Att man hänvisar till säkerhetstänk typ ABS köper jag.

   TS
Avatar Fallback

Re: VIKTIG INFO FÖR DIG MED EN REGISTRERAD ATV / MC

åberg  
#427328 Hade nån kompis som buskörde med en sån nån gång i början på 90-talet tror jag det var, det var en otäck mackapär. :lol:
Men när man lärde sig burka på rätt sätt kunde man uppenbart åka på två hjul, åtminstone en bit.

Trehjulingar särbehandlas väl inte nåt särskilt i den här omgången nya regler vad jag har sett. Är den inte reggad och ibruktagen så är det väl som en fyrhjuling som inte är reggad och ibruktagen antar jag.

En sak som händer när det inte längre är möjligt att typgodkänna, registrera och ta i bruk är att marknadspriset sjunker. Alltså blir det goda tider för den som vill skaffa sig nåt begagnat att åka på men inte tänker registrera.

Användarvisningsbild

Re: VIKTIG INFO FÖR DIG MED EN REGISTRERAD ATV / MC

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427339 Tänk alla som nu missat detta. Sen ska den säljas, en del har tur o köparen har inte koll, vissa kommer surt få veta av en påläst köpare.
Som köpare kräver det att man är uppmärksam på detta.

Tråkigt med sånt här

Magnus M

Avatar Fallback

Re: VIKTIG INFO FÖR DIG MED EN REGISTRERAD ATV / MC

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430334 http://uppsalafritid.se/

Vägreggat ut 2016 - traktorreggat in 2017

Nya regler (EURO4) - Vårt råd - köp 2016 innan allt tar slut (en del är redan slut).....

Funderar du på att köpa vägregistrerad fyrhjuling (kör på vanligt B-körkort) Passa på och köp 2016 års modell för att slippa fartbegränsningar. Från och med 1/1 2017 kommer nya regler och avgaskrav.

För CF Moto innebär det att för 2017 utgår vägreggade maskiner och ersätts med Traktor-A (max 40 km - ingen besiktning) och traktor-B (50 km och besiktningskrav). Ostrypta Terrängreggade maskiner finns också kvar 2017.

Nytt är också att för 2017 krävs också dubbla oberoende strypningar av maskinerna - lagstiftarna vill inte att det ska vara lätt att mixtra själv....

Så 2016 väg/MC-reggade 4-hjulingar kommer bli eftertraktade som begagnat!


https://sv-se.facebook.com/uppsalafriti ... 341872367/

Jag tolkar det som att man kan terräng-regga dom som nu inte blev väg-reggade före nyår. Kan vara en tröst för vissa. CF har inga väg-reggade längre. Polaris har sin TURF (
) med 1 hjulsdrift bak så kommer inte dom andra med det alternativet så blir det väl bara Polaris som går att väg regga.

   TS
Avatar Fallback

Re: VIKTIG INFO FÖR DIG MED EN REGISTRERAD ATV / MC

Hema  
#430339 Hur ser det ut för alla Quads då? Tämligen stel bakaxel.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).