Öppna kategorin

Hjälp med "trissor" till liten utställning på Universeum

8 inlägg 3698 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hjälp med "trissor" till liten utställning på Universeum

Christa  
#430053 Hej alla!
Jag är ny på forumet och arbetar som projektledare på Universeum i Göteborg, Nordens största science center. Jag undersöker möjligheten att göra en mini-utställning om olika svenska trädslag, med tillhörande skolprogram och övningar för att räkna årsringar mm. För att kunna skapa denna utställning är jag på jakt efter uppkapade träd (jag tror ni kallar de trissor) av gran, tall, björk (glas), al (klibb) och ek.
Trissorna ska sitta på vägg och måste vara hela (inga tårtbits-sprickor), dvs de behöver väl vara rätt torkade...? Eftersom de ska sitta som utställning behöver de kanske också vara behandlade för att hålla? Tjocklek omkring 5cm om möjligt, diameter spelar mindre roll men det får gärna finnas många årsringar att räkna.

Nu till min fråga: kan denna samlade expertis hjälpa mig hitta rätt företag eller person som kan bistå mig med dessa trissor vore jag otroligt tacksam. Stort tack på förhand!



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Hjälp med "trissor" till liten utställning på Universeum

Kristian84  
#430056 Leta reda på en skogs entreprenör i området. Jag har gjort liknade grej fast till dagisbarn. Trissorna spricker väldigt lätt när dom torkar kan ja oxå meddela. Tyvärr bor ja för långt bort för att kunna hjälpa dig med detta.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med "trissor" till liten utställning på Universeum

Torbjörn Johnsen  
#430062 Trevligt initiativ @Christa! Har du provat att kontakta "Skogen i skolan"? De har mycket bra material för att lära ut mer om trä, träd och skog till barn i olika åldrar och de har säkert någon lokal representant som kanske också kan hjälpa till med det praktiska. Här hittar du dem: http://www.skogeniskolan.se/

Annars har t ex Skogssällskapet sitt huvudkontor i Göteborg och de kanske är villiga att hjälpa till. Du hittar dem här: https://www.skogssallskapet.se/4.7d95a8 ... 3%B6teborg

När det gäller trissor av trä så håller jag med Kristian84 om att det är otroligt svårt att torka en rund trissa utan att den spricker. Det ligger liksom i materialets natur. Ett sätt att hantera det är att direkt de är kapade lägga dem i en hink med Polyetylenglykol (användes bl a för att konservera Vasaskeppet: https://www.kth.se/che/archive/arkiv/moljan-1.77427). Jag har ingen specifik kunskap om hur länge eller så men det går kanske att hitta någon som kan.

Sen tycker jag att det är viktigt att man visar upp de olika träslagens yta även där man ser "längsytan" och inte bara kapsnittet. Träet ser väldigt olika ut och det är oftast den längssågade ytan man ser i byggmaterial, möbler etc.

Lycka till med ert arbete och dela gärna med dig med text och bilder här i skogsforum om hur ni framskrider!

Avatar Fallback

Re: Hjälp med "trissor" till liten utställning på Universeum

alias  
#430069
Torbjörn Johnsen skrev:Trevligt initiativ @Christa! Har du provat att kontakta "Skogen i skolan"? De har mycket bra material för att lära ut mer om trä, träd och skog till barn i olika åldrar och de har säkert någon lokal representant som kanske också kan hjälpa till med det praktiska. Här hittar du dem: http://www.skogeniskolan.se/

Annars har t ex Skogssällskapet sitt huvudkontor i Göteborg och de kanske är villiga att hjälpa till. Du hittar dem här: https://www.skogssallskapet.se/4.7d95a8 ... 3%B6teborg

När det gäller trissor av trä så håller jag med Kristian84 om att det är otroligt svårt att torka en rund trissa utan att den spricker. Det ligger liksom i materialets natur. Ett sätt att hantera det är att direkt de är kapade lägga dem i en hink med Polyetylenglykol (användes bl a för att konservera Vasaskeppet: https://www.kth.se/che/archive/arkiv/moljan-1.77427). Jag har ingen specifik kunskap om hur länge eller så men det går kanske att hitta någon som kan.

Sen tycker jag att det är viktigt att man visar upp de olika träslagens yta även där man ser "längsytan" och inte bara kapsnittet. Träet ser väldigt olika ut och det är oftast den längssågade ytan man ser i byggmaterial, möbler etc.

Lycka till med ert arbete och dela gärna med dig med text och bilder här i skogsforum om hur ni framskrider!


Håller helt klart med om svårigheten med att torka en trissa utan att den spricker (träet krymper procentuellt sett olika mycket i olika riktningar)

För att återknyta till stycket i fetstil ovan så skulle jag rekommendera att man gör både radiella och tangentiella snitt i virket - mycket olika visuella intryck beroende på hur man lagt snittet.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Hjälp med "trissor" till liten utställning på Universeum

Hema  
#629132 Passar på att sno tråden lite.
Min bror ska gifta sig och vill ha trissor i ca 1cm tjocklek (10-12cm diameter). Samt några större och tjockare för att ha tårtorna.
Trädslag Björk.

Min fundering har varit att kapa de så sent som möjligt och att kanske borra ut (1-2cm) i mitten på de mindre. För att motverka att de spricker. Tänker jag vettigt eller bör man gör på annat sätt, helt klart önskvärt att inte borra.. Någon glykolbehandling vore väl högst olämpligt i matsammanhang.

Tack på förhand.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med "trissor" till liten utställning på Universeum

JensSkoog  
#629140 Har gjort det där för bröllop ett par gånger.
Det går fint om man bara väntar till en dag eller två innan kalaset. Då
höll det så länge det behövs, och om en eller två skulle
spricka, så får man bara säga att kniven var för
vass när tårtan delades upp :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Hjälp med "trissor" till liten utställning på Universeum

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#629278 Behöver överytan vara synlig? Om inte så hade jag borrat ur dem med hålsåg när de är färska och därefter lagt tillbaka den urborrade kärnan.
En ring av björk spricker inte så lätt vet vi av egen erfarenhet från när frugan gjorde 100st servettringar av björkstam.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med "trissor" till liten utställning på Universeum

Hema  
#629372
busholle skrev:Behöver överytan vara synlig? Om inte så hade jag borrat ur dem med hålsåg när de är färska och därefter lagt tillbaka den urborrade kärnan.
En ring av björk spricker inte så lätt vet vi av egen erfarenhet från när frugan gjorde 100st servettringar av björkstam.

Ahh bra tips. 👍

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).