Skogsmiljö och Trädlära

Sumpskog

4 inlägg 2767 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sumpskog

Åkesson  
#429936 Funderar angående ett skifte med en del i nedan sumpskog

I skogsbruksplanen är det märkt PG med T20-T24 160msk/ha samt tillväxt med ca 5msk/ha och år.

Fann på skogstyrelsens sida att skogen var klassad som sumpskog efter en inventering -95 med följande information


Skogstyp: Tall dominerar
Hydrologisk typ: Mosseskog
Andel löv: 5 - 14%
Krontäckning: 50 - 69%
Huggningsklass: Slutavverkningsskog
Andel öppet vatten: Ingen
Naturvärdesklass: -----

Ingrepp: Ansl. dikning
Grad av påverkan: Stark lokal påverkan/störning
Beskrivning av objektet: Ingår i våtmarksobjekt enl VMI
Beskrivning av delobjektet: Olikåldrigt trädbestånd

Jag finner inte vad som gäller med detta, är ju ingen naturvärdesklass ifylld och finns gamla hyfsat fungerande diken.

Vad för jag göra inom lagens råmärken på denna del?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Sumpskog

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429946 Enligt ovanstående information torde det varit fritt fram för skogsbruk.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Sumpskog

Åkesson  
#429987 Hittade även detta på naturvårdsverkets hemsida:

"
Lokal påverkan genom diken och torvtäkter. Området redovisas som klass I i P- och R-läns
naturvårdsprogram.. Ingår i myrskyddsplan för Sverige.
"

Menar de att det ingår i ett klass 1 område då? dvs mycket höga naturvärden som bör lämnas orörda. Tycker allt rimmar illa då det finns fungerande diken som definitivt var där -95. och så till följdfrågan får dessa rensas?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sumpskog

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430003
Åkesson skrev:Hittade även detta på naturvårdsverkets hemsida:

"
Lokal påverkan genom diken och torvtäkter. Området redovisas som klass I i P- och R-läns
naturvårdsprogram.. Ingår i myrskyddsplan för Sverige.
"

Menar de att det ingår i ett klass 1 område då? dvs mycket höga naturvärden som bör lämnas orörda. Tycker allt rimmar illa då det finns fungerande diken som definitivt var där -95. och så till följdfrågan får dessa rensas?


Ja, till befintligt djup.

Klass 1 tror jag inte det är. Det verkar snarare bara vara noterade som våtmark, så vitt jag kunde bedöma.
/Niklas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).