Motorsåg och handhållet

Husqvarna 357 New Edition

49 inlägg 20038 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 357 New Edition

Huggis  
#42715 Nej du har helt rätt, 372 är perfekt, inget kan göras bättre. Och du verkar ju vara en väldigt duktig människa som jobbat mkt i skogen. :lol:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 357 New Edition

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42737 Ta det nätt Huggis... :wink:

Det finns bra många som har bra mycket mer än tio år i skogen här...

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 357 New Edition

Huggis  
#42820 Det är det med all säkerhet.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 357 New Edition

swe#kipp  
#42829 Huggis har du provat Stihl 441 ??

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 357 New Edition

Huggis  
#42854
swe#kipp skrev:Huggis har du provat Stihl 441 ??


I 6 månader ja. Den bästa såg jag använt. Tyvärr så har den en för grov kedja som ger mer vibrationer, har testat oregons 1.6 kedja med till den. Men i slutändan så strular det bara till det att köra husqvarna och stilhl ihop.

Sen föredrar jag att använda filmall vilket går mkt snabbare att fila exakt imo. Är ju en 73lp fantast, men vi får väl se. Kommer stihl ut med en vettig filmall ala husqvarna eller helt sonika skippar sitt 1.6 system och tillåter 1.5 kedjor och svärd från oregon så kommer jag gå över till stihl.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 357 New Edition

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42858 Skulle inte bli förvånad om du kan använda samma mall på 72, 73 och 75 nu med "X".
20/21 "X" kan man i alla fall.
De har samma bredd på övre del av drivkänk och sido länk. Det som skiljer är botten på drivlänk på 20, den är skuren....
22 vet jag inte. Det kan säkert nån annan svara på.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 357 New Edition

swe#kipp  
#42874
Huggis skrev:
swe#kipp skrev:Huggis har du provat Stihl 441 ??


I 6 månader ja. Den bästa såg jag använt. Tyvärr så har den en för grov kedja som ger mer vibrationer, har testat oregons 1.6 kedja med till den. Men i slutändan så strular det bara till det att köra husqvarna och stilhl ihop.

Sen föredrar jag att använda filmall vilket går mkt snabbare att fila exakt imo. Är ju en 73lp fantast, men vi får väl se. Kommer stihl ut med en vettig filmall ala husqvarna eller helt sonika skippar sitt 1.6 system och tillåter 1.5 kedjor och svärd från oregon så kommer jag gå över till stihl.



75LP borde ju funka med Hva's fil guide ?!
om jag förstått rätt så skall bara den nedre delen av drivlänken skilja på 73LP och 75LP dock är det ju lite trist att hålla med olika kedjor ,,,,
Annars kanske den nya 576xpg kan vara nått, den skall vara lättare än 575xpg och är starkare :)

Själv tycker jag det är kul att Stihl börjar ta efter Hva's design på sågar ms361 60cc sågen som Hva aldrig bygde :P
ms441 har väl allt som en Hva kan ha dock var Stihl så smarta att dom väntade med att släppa sin miljösåg tills Hva hade haft sin 575 ute ett tag så dom visste rätt ävl vad dom vad tvugna att att göra för att få en bättre så det skall bli kul att se vad 576xpg kan prestera :D

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 357 New Edition

Huggis  
#42891 576 är inte lättare. Den största orsaken till varför jag kör 372, är vikten, glömde jag säga.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 357 New Edition

swe#kipp  
#42935 Har du provat 75cc verisionen av 372 ??
den är ju starkare men med samma vikt !

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 357 New Edition

Huggis  
#42974 Jag tog en titt på exportsågarna och har för mig att jag såg något liknande, har för mig att den hade ett mkt konstigt handtag. Enligt specarna så skulle den även ha mer vibrationer, men kan man få tag på den i 372 utförande så kunde den ju vara intressant. Tror jag ska ta ett snack med min ÅF om saken.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 357 New Edition

Huggis  
#42978 Snackade nyss med min ÅF, den kommer ju utan värme, vilket inte funkar här i kalla norden, ialf inte för mig. Vibrationerna var inget att tala om, jag som bara var nojjig.

Jag har hört talas om trimmningssatser, kan det vara en väg att gå?

Han var i övrigt rätt skeptisk till att det skulle gå att ta in pga utsläppskraven, men han skulle kolla.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 357 New Edition

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42992 Jag tror du menar XPW.
Det är fullwrap handtag, det har jag på min 372xpg om du vill prova.

Jag har 75cc men inte monterad än. Tänkte sätta ihop en till så man lättare kunde jämföra.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 357 New Edition

Huggis  
#42993 XPW var nog inte så intressant utan värme, är inte heller intresserad av det där handtaget. Vill ju mest ha 372:a med mera kräm så man slipper 576/575.

Hur funkar den där 75cc varianten? Vad är det man bytar, hur pass starkare blir den? Hur mkt tyngre blir den?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 357 New Edition

swe#kipp  
#43001 Det enda du byter är cylinder och kolv, och endan anledningen till att dom gjort en med mer effket är just miljökraven som är hårdare i USA på tvåtaktare(fabriker får dock skita ner hur som helst) :)
Annars kanske det kan vara ide att trimma den du har, det gör en ruskig skillnad dock måste man öppna upp ljuddämparen för att få full effekt efter att man portat om cylinder och höjt komprisionen i den, men kan man stå ut med det så är det bara plus för sågandet !
Jag skall skicka iväg min 346xpg på "fulltrimmning" skall bli väldigt kul att se hur mycket extra kraft det kommer att ge :grin:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 357 New Edition

Huggis  
#43008 Kipp, så du menar att man inte får en starkare såg med cylinderbyte?

Ljudvolymen är ju ganska viktig när man sågar dag in och dag ut, en viss ökning kan jag nog stå ut med, men gränsen går nog vid 117db ung.

Kan man trimma den bara lite? :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).