Vedmaskiner, flishuggar

skruvklyv

52 inlägg 36037 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: skruvklyv

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34603
gossebear skrev:har fått tag p åen helt ny kona med spets och undrar hur stor motor behöver jag? kan jag klara mig med en 220v motor? eller behöver jag en trefasare?


Absolut inget för dig som är lite krasslig!

Skit i denna idé, sälj konan till nån som är frisk i kroppen o lite galen nog o köra den...

Trejon
Avatar Fallback

Re: skruvklyv

SAKO75  
#34784
gossebear skrev:har fått tag p åen helt ny kona med spets och undrar hur stor motor behöver jag? kan jag klara mig med en 220v motor? eller behöver jag en trefasare?

Byggde en skruvklyv med 5,5hk motor, den klöv jag årsveden med i 7-8 år ända tills frugan ville klyva ved. Aldrig att du skall köra skruvklyv sa jag åt henne och byggde en hydaulisk. Skruvklyven klarade med lätthet 90cm björkved. Största problemet var att lyfta dom. Skruvspetsen satt 35mm över bordet, på det viset blir den starkare att spräcka än om den satt 10cm upp. Använde aldrig handskar och jacka. Idag kör vi bara hydraulklyven.

Användarvisningsbild

Hittade några "riktiga grabbar" på Tuben...

Crille68  
#35311 Hej!
Har aldrig sett en skruv "i arbete" men tycker det verkar vara en läbbig apparat av vad jag kunnat föreställa mig. :?
NU ÄR JAG ÖVERTYGAD :!: :!: :!:
Kolla in den här länken till en filmsnutt på Tuben:
http://www.youtube.com/watch?v=zlpcnCsDBeo&feature=related
Har bara en sak att säga: Amen Herre Gud!!! :shock:
(...och jag som inte ens är konfirmerad... :roll: )
Som kommentarerna till filmen säger; man kan undra varför en har sin arm i bandage... och hur nära är det inte att DE fastnar ca 22 sekunder in i filmen :?:
Blir ingen avskräckt av den här filmen så vet jag inte... :(

Avatar Fallback
Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37301 Om den ikke er farlig nok i utgangspunktet, kan man jo teste denne varianten! Kunne bla kjøpes i USA for noen år tilbake.
Firma navnet taler vel for seg selv "Good Products" :roll:

Användarvisningsbild
totte  
#37356 Herreskapare! Ser ju ut som nåt sånt som James Bond skulle kunna ha på bilen för att splittra skurkar. :shock: :shock: :shock:

Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37373 Snyggt att firman heter Good Products.

Avatar Fallback

Re: Hittade några "riktiga grabbar" på Tuben...

Yanmar 1502d  
#37381
Crille68 skrev:Hej!
Har aldrig sett en skruv "i arbete" men tycker det verkar vara en läbbig apparat av vad jag kunnat föreställa mig. :?
NU ÄR JAG ÖVERTYGAD :!: :!: :!:
Kolla in den här länken till en filmsnutt på Tuben:
http://www.youtube.com/watch?v=zlpcnCsDBeo&feature=related
Har bara en sak att säga: Amen Herre Gud!!! :shock:
(...och jag som inte ens är konfirmerad... :roll: )
Som kommentarerna till filmen säger; man kan undra varför en har sin arm i bandage... och hur nära är det inte att DE fastnar ca 22 sekunder in i filmen :?:
Blir ingen avskräckt av den här filmen så vet jag inte... :(


Första gången jag såg hur de fungerade.

:shock: farligt
:shock: långsamt
Trist om du ska bygga denna maskin så att det ska bli säkert och att du sen blir av med an arm. ( i bästa fall)
Nyfikenheten brukar kunna skapa problem. Det vet jag av egen erfarenhet.
Nästan så att jag lägger ett bud på din kona så att du inte bygger något. Den passar bra på min hög av insamlingsskrot.
Det borde vara förbjudet att sälja dessa på blocket :x

Avatar Fallback

Re: skruvklyv

Bengt Bonndräng  
#42017 Jag tycker att skruvklyven har fått oförtjänt dåligt rykte där några olyckor inträffat genom felaktigt handhavande och den därför inte accepteras.
Det är som vid allt arbete – man måste va försiktig.
Motorsåg och upparbetning av stormskog är i mitt tycke en mycket farlig syssla.
Där får man verkligen tänka sej för och många gånger har jag klarat mej undan med bara förskräckelsen.
Om man skall vara konsekvent. Åk inte ”fyrhjuling” där har i år inträffat 5 dödsolyckor. Ge dej inte ut i trafiken, med eller utan fordon. Förra året dödades 470.
Har inga problem med konklyven. Kanske alldeles i början (rädsla) innan jag visste att den var ofarlig om den hanterades rätt. Däremot har jag fått mycke stryk av svänghjuls klyvar och där är handskar ett måste. Jag ser fram mot en renässans för den moderna konklyven. Den är enkel, snabb, billig, miljövänlig (ingen olja). Den klyver från 2 cm till säg 50 cm diameters kubbar beroende på motorstyrka och nedväxling.
Bengt Bonndräng.

Avatar Fallback

Re: skruvklyv

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42699 En monoton rörelse som upprepas ofta går så småningom över i automatik. D.v.s. allt flyter på utan att man egentligen tänker på vad man gör, det är då det börjar bli farligt. Om något oförutsett plötsligt händer med en vedklamp är det väldigt lätt att handen sticker iväg någonstans där den inte borde vara.

Men om man bara vet vad man håller på med, så är det egentligen inte mycket som är farligt.

Användarvisningsbild

Re: skruvklyv

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42706 Du menar så här: Kan det gå fel så går det fel, frågan är bara när.
Även känd som Murphys lag.

Det talar hårt för en hydraulklyv av klassisk modell framför skruvklyv.
När det går dåligt så är skadorna sannolikt lindrigare med hydraulmodellen.

Avatar Fallback

Re: skruvklyv

bastrup  
#42752 Hej
En skruvklyv er en bra ide om den sitter på gravmaskinen her er et link hvor også er en video
http://www.landrock-gmbh.de/index.php?m=6&l=1
Jeg bruger en som grov klyv før min vedmaskin
MVH Bastrup

Avatar Fallback

Re: skruvklyv

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42991 Min dotter jobbar på en handkirugavd. De fick in en från Dalarna som klyvt ved med en skruvklyv.
Lillfinger, ringfinger och pekfinger var isärklyvda på ena handen. Hade handskar på sig som fastnade
i skruven.

Avatar Fallback

Re: skruvklyv

Lex Luthor  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43492 Jag är på inget sätt för skruvklyven, men det finns folk som klarar av att skada sig på vanliga vedklyvar också, därför bör man sträva efter så hög säkerhet som möjligt på produkten.
Jag vet en som stoppade två klabbar "på rad" (det skulle ju gå dubbelt så fort då...). Tjoff och en av klabbarna träffar honom över käften. Han såg precis ut som "Crazy Frog", värsta läpparna och ett antal gluggar där det hade suttit tänder han inte behövde.

Avatar Fallback

Re: skruvklyv

erland  
#47614 Apropå galna amerikaner. Denna variant finns att köpa där.

http://www.youtube.com/watch?v=qWluMTphsjA

Avatar Fallback

Re: skruvklyv

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47616 Köp bara en vanlig vedklyv så slipper man den där skiten. :lol:

Ser inte vitsen med att ha en skruvklyv. :roll:

Nämn en fördel :geek:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).