SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

174 inlägg 87214 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429872
brassel skrev:
Niking skrev:låtit tillverka en egen sele till den av en Lundhagssäck
/Niklas

Låter intressant att se bild på :)

Kolla inlägg nr 66 i denna tråd.
/Niklas

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

brassel  
#429876 Där var det visst bilder :)

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436103 Någon som testat 536 LiPX i röjskogen med H00-kedja (1/4"). Borde funka bra i klenare bestånd.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

forest.  
#458867 Finns det någon här som använder 536LiPX till skogsröjning? eller är det för dålig kapacitet?
hur länge räcker ett BLi 150 batteri ?
Om man man har 3st batterier och 12V laddare så borde man kanske klara sig en hel dag i skogen? känns som tungt och bära med sig rycksäcksbatteriet halva dagen om man ändå ska ta paus och fika då byter man ju även batteri och laddar tomma.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

Hema  
#458870
forest. skrev:Finns det någon här som använder 536LiPX till skogsröjning? eller är det för dålig kapacitet?
hur länge räcker ett BLi 150 batteri ?
Om man man har 3st batterier och 12V laddare så borde man kanske klara sig en hel dag i skogen? känns som tungt och bära med sig rycksäcksbatteriet halva dagen om man ändå ska ta paus och fika då byter man ju även batteri och laddar tomma.

Min erfarenhet när man kör med grästrimmer 536Lil, så behöver man hålla sig nära reservbatterierna om man kör med ett BLi 150 allternativt ha dessa i en ryggsäck. redskapet blir även tyngre med batterierna än att ha adaptern från ryggbatteriet. Så vad är bäst? Ha vikten på ryggen eller i redskapet man använder? Sedan så kan man naturligtvis diskutera priserna på batterierna som är smått hutlösa.

Edit: Ska stå BLi 110 3Ah, men BLi 150 är väl ingen jätteskillnad iofs, men klart bättre.
Senast redigerad av Hema sön 11 jun 2017, 00:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#458914 Räckvidden är kanske styvt en timme per batteri.

Dock ingen egen erfarenhet av vare sig billigare eller BLi 150. Bara av BLi 110 (3,0 Ah, som räckte i knappt en timme för mig.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

Sture Andersson  
#473327 Var i Tibro i går och kolla på denna sågen ,fick ett pris med två batterier och en extra kedja för 8000 +moms tyckte det var billigt .Men funderar på om det var med laddare och dom bästa batterierna ,har inte koll på vad batterierna har för beteckning ,finns väl olika ?Blir det olika tyngd på sågen beroende på vilka batterier man tar.Vad tror ni kan man ha den vanliga Husqvarna selen som jag har till röjsågen.
Förstod på dom att dom inte sålt många sågar än .Tycker det är lite konstigt ,jag blir snart pensionär och tycker det verkar vara en perfekt såg att gå ett par timmar med .Sen är det dags för fika och hitta på nån annan syssla medan batterierna laddar till nästa dag .

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473339 Ja, det blir olika tyngd beroende på vilka batterier som används. Nu (2017) finns det tre vanliga batterier att välja på: ett 2,6 Ah-batteri (BLi 100) på ca 0,9 kg, ett 5,2 kg batteri (BLi 200) på 1,3 kg (mitt val) och ett 9,4 Ah-batteri (BLi 300) på 1,8 kg.

Finns även olika laddare att välja på. Kolla in på Husqvarnas hemsida.

Angående vanlig röjsele, så nja. Tror det blir för mycket tyngd på höger axel. Själv använder jag mig av en modifierad klätterryggsäck.
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 18 jun 2018, 19:52, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

jörgent  
#473347 jag har fäst "gummisnodden" som följer med i axelbanden på röjselen ungefär mitt på bröstet, överkant fickan, fanns två plastfästen med snodden. Fungerar alldeles utmärkt om man justerar längden så att det blir lagom

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

Sture Andersson  
#473374 Niking du skrev (Nu körde jag 3,0 Ah-batterier och de räckte i ungefär 1 timme styck, d.v.s. ungefär lika länge som kedjeoljan. )
Sen senare skrev du ((BLi 200) på 1,3 kg (mitt val)
Har du provat olika batterier .
Tror du att man känner skillnad på vikten om man tar Bli 200 på 1,3 kg eller Bli300 1,9 kg

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473389 Jag har prövat BLi 110 och BLi 200, båda på ca 1,3 kg. När jag i våras valde mellan BLi 200 och BLi 300, så var det vikten som avgjorde. Det skiljer bara ca 40-45 gram mellan de nya och de gamla batterierna. Till saken hör också att jag har ett flertal maskiner i Husqvarnas batteriserie, så i mitt fall var det motorsågen som fick styra.

När det gäller 536 LiPX, så får ju infästningen justeras, beroende på vilket batteri du väljer.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

Sture Andersson  
#491379 Fick låna en såg hos Axima i Floby i dag, körde en timme ,fick med lite olika batterier ,men var dålig ordning på batterierna .tog slut snabbt ,försökte ladda det största i kväll ,men det verka inte ta laddning .
Fick ingen sele med utan bara en rem att ha runt nacken ,det var inget hitt .Fråga om en sele ,men han mena på att det fanns bara om man skulle ha ryggbatteri.Lite konstigt att Husqvarna inte har tagit fram en bra sele till denna såg .
Annars om jag bortser från strul med batterier och att jag inte fick med nån sele ,så tror jag att detta kan funka bra .Men det blir ju konstigt om man måste bygga en sele på egen hand ,tycker väl Husqvarna borde kunna fixa det och inte Albert och Herbert hemma i verkstan.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

Sture Andersson  
#491384 Nån som har kolla på hur laddaren funkar till den här sågen ,var ute och kolla på nästa batteri nu som varit på laddning 2 timmar nu ,och den har heller inte tagit laddning ,den gröna lampan blinkar både på batteriet och laddaren ,och sen låter det om laddare korta stunder för att sen bli tyst en längre stund.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

Sture Andersson  
#491443 Nu funkar laddaren ,tog in den i värmen .Tålde tydligen inte vinter.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#491456 Nej, laddaren funkar inte i minusgrader och batterierna funkar inte under 10 minusgrader.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).