Skogsnyheter

Södras nya stategi utarmar landsbygden

110 inlägg 29360 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429723 För grövre dimensioner, är inte fingerskarvat/limträ billigare än massiv? Bättre styrka i samma dimension också.

Köper man målade lister - vilket börjar bli vanligt - så är det fingerskarvat i väldigt korta bitar och spännande kvalitet. Där behövs inget kärnfura. Snart kommer väl den värmebehandlaze och målade ytterpanelen också?

Nej, om det tar dubbelt så lång tid att odla samma volym klass 1 som klass 2 för gran, tro jag inte någon har lust att betala dubbelt.

Men jag vet fortfarande inte vart all klass 1 fura säljs och används till, någon borde?

Elmia
Avatar Fallback

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

Sandström87  
#429724 Kärnfura kan stämma men de flesta karmar är fingerskarvade. Då faller betydelsen av kvistfritt virke.

Avatar Fallback

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429727
Mangan skrev:Kött är det nog ganska vanligt att man köper svenskt, närproducerat är ju fint. Men skogsprodukter finns det många som svartmålar det svenska skogsbruket, så träprodukter är över huvud taget inte särskilt fint just nu. Nödvändigt ont, snarare.

Finns det inte ett problem här som måste lösas?
Anser att man måste vända opinionen till fördel för svensk skogsbruk. Kräver både att skogsindustrin lyssnar mer på konsumenterna samt marknasför hur man tillgodoser önskemålen. Jag tror att svensk skogsindustrin redan idag uppfyller mycket av konsumenternas önskemål men man har missat att informera om detta.

Upplever att allmänheten idag har en syn på skogsbruket som det var på 70-talet och att skogsägarna tjänar storkovan på avverkningarna.

Avatar Fallback

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429729
r93 skrev:"Tror att vi kommer att se en omsvängning tillbaka mot livslängd och hållbarhet till skillnad från slit och släng. Men det är en fundering från min sida och inget jag skulle sätta mig mig i pant för."

Det vore det bästa, men då skulle ekonomin totalkrascha, den är byggd på slit å släng konsumtion.

Ni äldre (om man får uttrycka sig så :oops:) kommer säkert ihåg vilken utgift det var att köpa en teve, vet att farsan sparade länge länge för att köpa ny teve.

Det är inte meningen att saker skall hålla länge, för då kan man inte ösa ut nya produkter........

Håller saker måste man göra på annat sätt:
Fråga era fruar om hur gamla era köksbestick och glas är, och varför dom köpte nya, jag har aldrig hört talas om någon som slitit ut en gaffel, men bytas ska dom efter ett antal år.............

Nu svävar jag iväg lite men....... det jag vill få fram är att folk måste konsumera konsumera konsumera, annars funkar det inte....... hur många motorsågar har ni hemma som fungerar, varför köpte ni en ny? Jag har aldrig slitit ut en såg helt, utan man intalar sig själv att "den är lite trött" sedan åker man glatt och köper en ny. :grin:

Jag håller med. Oavsett om vi gillar det så är det konsumtionssamhället som vi måste anpassa oss efter och där vi måste hitta nya produkter och värden som går att ta betalt för.

Avatar Fallback

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

jannee  
#429732 Skogsägarna täljer verkligen guld med fällkniv eller :?:
Se och njut av hur prisbilden stegras på skogsfastigheter
Den som är missnöjd kan ju alltid sälja för att senare luta sig tillbaka och njuta av sedelbuntarna. :grin:
Generellt sett har vi medborgare det på tok för bra. Typiskt bevis är detta slit och slängsamhälle.
Hur många är det inte som byter kök för att det gamla inte är up to date.
Grabben min räknar med att kunna renovera en gammal mangårdsbyggnad med inventarier som ska slängas när de moderniserar.
Bytt ut kök som endast varit 5 år gammalt, renoverat badrum som inte ens varit 10 år gammalt. Är inte detta bevis på att vi har det för bra så säg :oops:

Avatar Fallback

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429734 Jag håller med dig @ocke, det vore bra om det gick att lösa. Men vi har inga gulliga lamm vi kan fotografera och skicka in i tidningen. Möjligen kunde vi börja med kalavverkningsfritt virke (dvs självså/plantera under skärm), och kalla det ekologiskt trä.

Avatar Fallback

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429737
jannee skrev:En liten fråga till ocke
Vilken nötfärs säljs mest av idag på Willys när den utländska (Irländska) kostar 34.50/kg medan den svenska kostar 89 kr/kg?
Svenska äpplen som är dubbelt så dyra som spanska, vilka säljs det mest av?
Tyvärr är hållbarheten på svenska äpplen sämre än utländska - orsak? Kvalitetsfel eller brist på efterbehandling?
Personligen tror jag att de flesta går efter priset, men det är jag det :oops: .


Jag tror det kan stämma att icke miljömärkt kött säljer mest men att de ekonomiska marginalerna på det miljömärkta är bättre och ger bättre lönsamhet. Eftersom miljömärkta varor fortfarande finns kvar på Willys så borde det vara ett svar på att det finns lönsamhet.

Men fortsätter vi jämförelsen med kött så ses ju inte samma trend i restaurangbraschen. Här är ju steget till konsumet längre vilket stärker teorin att miljömärkt inte skulle funka inom trädindustrin.

Användarvisningsbild

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

Pannben  
#429741 Om vi ska se till köttet så är det marginell skillnad till uppfödaren mellan eko och konventionell. Skillnaden ligger i bidragen till eko-uppfödningen.
För oss skogsägare är det viktigt att kunna få maximalt betalt för den kvalitet virket håller. OM det går att såga värdefulla produkter ur en stock tack vare kvaliteten så är det synd om inte det värdet kan tas tillvara. Södras köp upp-lägg ned strategi känns inte så rolig för mig som skogsägare. Fler aktörer på virkesförädlingsmarknaden hade varit bra. Störst är inte alltid effektivast i alla avseenden.

Avatar Fallback

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

Flax12  
#429763 Det är väl så att sågutbytet ligger i närheten av 47% under bark på totalvolymen av en stock. Lite spån försvinner och resten är massaflis! Såklart att sågverken är viktiga för södra. Att dessutom ha integrerade anläggningar, sågverk/pappersbruk blir rysligt effektivt.......i alla fall ur pappers tillverkningens perspektiv.
Men som flera har skrivit om så saknar även jag "kvalité" i hela diskussionen ang sågverken. Va på besök i Orrefors och södras klentimmersåg för ett tag sedan. Det är väl för övrigt den enda sågen som går med svarta siffror inom södra (Har alltid gjort tror jag mig hört). En vältrimmad anläggning med beprövad teknik och maskineri, ingen lyx o flärd. Men på frågan om det sorterades ut något finare virke (det fanns väldgt fint) så va svaret: Nej. Huvudsak regel virke och trallvirke för impregnering.

Avatar Fallback

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

r93  
#429769 Det är ju så tyvärr att det virket är värdefullt för oss som är insatta i det.
Den stora massan skiter fullständigt i om den nya byrån är gjord i kärnfura eller wellpapp så länge den ser bra ut, man ska ändå inte ha den för evigt.

Om det är så lönsamt att såga toppkvalitet kan jag inte förstå varför alla gamla nedlagda bysågar står och förfaller dom går garanterat att köpa för skrotpengar.

Men det är nog så att det är överskott på kvalitetstimmer på marknaden.

Hade det varit brist på det hade man märkt av det, tillgång och efterfrågan......

Och eftersom väldigt få skogsägare kan hålla sams kommer det aldrig bli bra.
Tänk om det gick ihop en tio rågrannar och ringde till olika sågverk och frågade vad dom fick för pris på en 20 000 meter.

Vem vet, det kanske vore bra med ett världsmarknadspris på timmer, likt olja och spannmål, då är det lika för alla sågverk och små som stora skogsägare. Nu är det ju så satans hemligt vad alla betalar så det är ju omöjligt att få någon som helst uppfattning om vad prisläget är.

Det är inte en gång man har fått frågan hur i helvete jag kan sälja till södra och jag brukar svara att det är för att dom sköter sig bäst av mina erfarenheter samt att jag blir behandlad lika bra med mina 35 ha skogsmark som min granne med 360 ha. Svaret blir alltid "amen dom betalar ju så dåligt"
- jaha, men vad fick du då för ditt?
- det vet jag inte nu, men bättre än södra!!
:roll:

Avatar Fallback

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429773
Mangan skrev:Jag håller med dig ocke, det vore bra om det gick att lösa. Men vi har inga gulliga lamm vi kan fotografera och skicka in i tidningen. Möjligen kunde vi börja med kalavverkningsfritt virke (dvs självså/plantera under skärm), och kalla det ekologiskt trä.


Nja, har vi inte fina naturvärden och lyft fram? Visar man skogsbruk idag är det ofta skogsmaskiner och sågverk.
Lyft istället fram de miljövärden som svenskt skogsbruk skapar t.ex. orörd skog, gammelskogar, låt naturreservat och vandringsstigar vara en del av skogsbruket.

Lamm slaktas ju innan de hamnar på tallriken men det visas sällan.

Avatar Fallback

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429779
Pannben skrev:Om vi ska se till köttet så är det marginell skillnad till uppfödaren mellan eko och konventionell. Skillnaden ligger i bidragen till eko-uppfödningen.
För oss skogsägare är det viktigt att kunna få maximalt betalt för den kvalitet virket håller. OM det går att såga värdefulla produkter ur en stock tack vare kvaliteten så är det synd om inte det värdet kan tas tillvara. Södras köp upp-lägg ned strategi känns inte så rolig för mig som skogsägare. Fler aktörer på virkesförädlingsmarknaden hade varit bra. Störst är inte alltid effektivast i alla avseenden.


Liknelsen med kött är mest för att visa på att det finns konsumenter som är villiga att betala ett merpris för värden utöver kvalite t.ex. kravmärkt kött. (krav är ju ingen direkt kvalitetsstämpel som säger att köttet smakar gott). Vi ska ju inte ditt som du beskriver att det är handlaren(i köttfallet t.ex. ICA-maxi) som sitter och kammar hem alla ekonomiska vinster med miljömärkning.

Har ingen bakgrund till köp-upp-lägg-ned strategi. Men det låter ohållbart. Känns som det som händer nu t.ex. i Ramkvilla är att man rättar till en felsatsning som inte visat sig passa för Södra.

Användarvisningsbild

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

Pannben  
#429819 Det jag lite hade i bakhuvudet med köp upp-lägg ned var Södras agerande med sågen i Åtvidaberg. Drevs inte i många år innan nedläggning. Man kan ju undra om motivet till köpet var att få bort en konkurrent om råvaran.
2007 stod detta att läsa http://www.skogsaktuellt.se/?p=26762&pt=108&m=1422
och några få år senare detta http://www.atl.nu/skog/sodra-lagger-ned ... tvidaberg/

Avatar Fallback

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429825 Vilket företag köper inte upp en konkurrent om tillfälle ges?
Den företagsledningen blir inte gammal.
Jmfr. Electrolux, GE, Investor de har köpt och lagt ner många företag.

Avatar Fallback

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429827
Röjkvist skrev:Vilket företag köper inte upp en konkurrent om tillfälle ges?
Den företagsledningen blir inte gammal.
Jmfr. Electrolux, GE, Investor de har köpt och lagt ner många företag.



Så är det ju men ligger det i medlemmarnas intresse att konkurrensen stryps?
Som jag skrev tidigare ekonomiska föreningar har medlemmarnas ekonomi och inte företagets som första prioritet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).