Skogsmiljö och Trädlära

Första stormen 2017

24 inlägg 7198 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Första stormen 2017

Fredrik Reuter  
#429673 Det gick inte många dagar in på 2017 innan det blev stormvarning igen. Åter igen är det västkusten som drabbas i områdena Hallands län, Sjuhäradsbygden och västra delarna av Jönköpings och Kronobergs län som delvis har fått Klass-2 varning utfärdat. Upp till 15 cm blöt snö i kombination med vindar upp till 27 m/s gör att det kan bli ett riktigt skitväder.

Hur ser det ut hos dig, rapportera gärna.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Första stormen 2017

Fredrik Reuter  
#429674 SVT direktrapporterar: http://www.svt.se/nyheter/live/smhi-var ... -snokaos-5

   TS
Avatar Fallback

Re: Första stormen 2017

axwell  
#429719 Blir inte riktigt klok över var dom får klass II ifrån. :???:

Enl prognos ca. 15 m/s i byarna och 15-30 cm snö, runt noll grader eller strax under.

Varning klass 2 snöfall som kan ge kraftig drivbildning

Västernorrlands län

Från onsdag kväll fram till torsdag eftermiddag snöfall som i östra delen av Ångermanland kan ge 15-30 cm. Detta i kombination med tidvis frisk sydostlig vind.

Avatar Fallback

Re: Första stormen 2017

certis  
#429728 Falkenbergs inland ca 2mil från kusten blåsigt och blötsnö men ej något kaos
snöandet börjar mer och mer övergå i regn.

Användarvisningsbild

Re: Första stormen 2017

sundelius  
#429752 Här i Dalsland blåsigt och blötsnö men inget kaos.
Dock var det första gången för den här säsongen som latmasken gjorde sig gällande och jag fegade ur skogsarbetet :oops:
Kontoret måste ju skötas också :???: , ska försöka ut i gäststugan och måla lite väggar ikväll som kompensation för det dåliga samvetet. Måste ju vara fint om den renrakade tomten kommer på besök :smile:

Användarvisningsbild

Re: Första stormen 2017

JensSkoog  
#429770 Om jag inte hade rakat mig, så hade skägget blåst av idag! :lol:

Skulle ha med en "läropojke" i skogen några timmar i dag, men vi
fick dröja till elleve, eftersom det blåste stiv kuling i morse.

Tog så hårdt att Teo, hunden" blåste av vägen och hamnade
i diket under morronpromenaden vid åttatiden. Han blev
lite förskräckad :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Första stormen 2017

anersimyra  
#429772 Själv påbörjade jag fällning av en jättegran under gårdagen. Trots att jag fäste en 10 mm lina på ca 10 meters höjd var jag osäker på om vinchen skulle orka dra omkull den hårt lutande granen. Då den lutade mot ett hus väntade jag till i dag och kompletterade med min stora Tirfortalja. När bägge vincharna var uppspännda så påbörjade jag sågningen. När sågningen var klar kom en vindby som lätt vräkte omkull den ca 23 meter höga granen med en lutning på drygt två meter.. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Första stormen 2017

Torbjörn Johnsen  
#429811 Jag åkte mellan Jönköping och Göteborg t o r idag, raktgenom klass 2-varnat område. Enligt SMHI (i går) skulle det vara mycket hård vind och snö. Enligt yr.no skulle det inte vara fullt så blåsigt och regn. Hur blev det?

Jo, visst blåste det och nederbörden kom ner som snö. I alla fall mellan Axamo (strax väster om Jönköping, lite högre h ö h) och Landvetter/Gtb flygplats. Det snöade bitvis rejält men egentligen skulle jag klassa det som ett normalt vinterväglag vid snöfall: Snö på vägen. Kör långsamt och håll avstånd. Far inte och vingla i vänsterfilen om du inte har bra på fötterna eller fyrhjulsdrift...

Jag hade nog lite tur. När jag åkte till Gtb stod en lastbil, dragbil med trailer som en fällkniv, och blockade vägen i västergående riktning. Trafiken leddes om på annan väg. När jag åkte hem. Samma sak i östergående riktning. Lettisk dragbil med trailer, ihopfälld som ett V och som blockerade båda körfält. Stopp och lång kö. Lite längre mot Jönköping, strax öster om nya tunneln vid Ulricehamn. Där var det helt stopp i västergående riktning med lastbilskö i ca 7 km. Två-tre dragbilar med trailer kom inte upp för backen och bakom stod all trafik stilla... För oss rullade det stadigt men långsamt hela vägen hem.

När det gällde skogen så var det mycket upplega mellan Borås och några mil öster om Jönköping. Allra mest runt Ulricehamn där det också gick att se enstaka nedblåsta eller nedböjda träd. Men ingen katastrofkänsla. Beroende på vad som händer sen (t ex mer snö istället för mildväder) så kan det bli mer skador.

Avatar Fallback

Re: Första stormen 2017

rikard_e  
#429818 När man får 4-hjulssläpp med traktorn på grusväg slutar det vara roligt.

Har inte varit ute och kollat skogen idag. Antar att kanzonen mot gallringen har tagit skada som den brukar.

Annars har det legat lite bilar och lastbilar här och var runt Borås inte konstigt när folk kör som dom gör och lastbilarna som haft större problem är trailerdragarna som vanligt. Fick knuffa iväg en med hjullastaren som stod på utanför porten på verkstaden. Svensk bil men utländsk chaufför, blev lite förvånad att dom inte har mer vana att köra i snö. Ingen gas eller fullt, och såklart inga kedjor.

Dock var vägen hem mer spännande nu, slutar 01:00. en blandning mellan underkylt och kvarvarande is/snö på vägbanan gjorde färden till den halaste jag upplevt.

Avatar Fallback

Re: Första stormen 2017

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429821 Helt snöfritt i Göteborg nu, men det blåser en hel del i natt. Mer än tidigare i veckan tycker jag?

Avatar Fallback

Re: Första stormen 2017

axwell  
#429841 Tja, det blev knappt en tummetott av klass II varningen.
Av 15-30 cm kom det max 3 cm snö. :roll:

SMHI hävdar fortsatt att prognosen för klass II är riktig, det har enl dom kommit 10 cm snö i en kustkommun i Västerbottens län och där snöar det fortfarande. :lol:

Avatar Fallback

Re: Första stormen 2017

mooos73  
#429879 Skulle gissa att vi fått 30-35 cm från igår kväll. Tydligen stopp på E4 norr om Umeå efter att personbil och plogbil krockat.
Det skiljer dock mkt i snödjup vid kusten och 3 mil inåt landet.

Värsta blåsten verkar vara över.

Avatar Fallback

Re: Första stormen 2017

mooos73  
#429895
mooos73 skrev:Skulle gissa att vi fått 30-35 cm från igår kväll. Tydligen stopp på E4 norr om Umeå efter att personbil och plogbil krockat.
Det skiljer dock mkt i snödjup vid kusten och 3 mil inåt landet.

Värsta blåsten verkar vara över.

Gick ut och kollade och det har kommit 50 cm senaste dygnet, strax utanför Vännäs.

Avatar Fallback

Re: Första stormen 2017

tallen100  
#429898
mooos73 skrev:
mooos73 skrev:Skulle gissa att vi fått 30-35 cm från igår kväll. Tydligen stopp på E4 norr om Umeå efter att personbil och plogbil krockat.
Det skiljer dock mkt i snödjup vid kusten och 3 mil inåt landet.

Värsta blåsten verkar vara över.

Gick ut och kollade och det har kommit 50 cm senaste dygnet, strax utanför Vännäs.

Nu ångrar totte att han flyttade därifrån! X_X :D

Avatar Fallback

Re: Första stormen 2017

jannee  
#429900 Övervägande delar av trafikverket har troligtvis gått i ide.
SMHI går ut med klass 1 eller 2 varning och trafikverket ställer in halkbekämpning och även snöröjning. Har svårt att förstå att det får fortsätta på detta sätt. Vintervägunderhållet blir sämre och sämre för vart år som går.
När liknande väderförhållanden äger rum i Tyskland kan man ändå framföra bilar trafiksäkert - inga lastbilar som blir hängande i först bäst motlut eller någon buss som BLÅSER av vägen. :mrgreen:
SKANDAL är bara förnamnet, men som vanligt, vi svenskar bara jamsar med och låter överheten indoktrinera oss :oops:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).