Traktorn i skogen

Mf 5610

518 inlägg 171523 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Seb macahan  
#429391 Jag ska kolla lite på en sån Mf som du köpt samt deutz. Vet du om det går o få Mf 5serie med framaxelfjädring (låsbar framaxel)? Sen läste jag att mf5610 har 6,5m vändradie, hur upplever du Detta i skogen. Jag har 3,5m vändradie på min NH6020 så det känns som en enorm skillnad. Ska bli spännande o se vad som skiljer mellan denna och valtra N4. Den är i alla fall helt ute ur spelet i min värld pga priset.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Mf 5610

rikard_e  
#429398
Seb macahan skrev:Jag ska kolla lite på en sån Mf som du köpt samt deutz. Vet du om det går o få Mf 5serie med framaxelfjädring (låsbar framaxel)? Sen läste jag att mf5610 har 6,5m vändradie, hur upplever du Detta i skogen. Jag har 3,5m vändradie på min NH6020 så det känns som en enorm skillnad. Ska bli spännande o se vad som skiljer mellan denna och valtra N4. Den är i alla fall helt ute ur spelet i min värld pga priset.

3,5 meter i vändradie? på en new holland 6020? Nh 6020 super steer har väl 7,5 meter om jag inte minns helt fel

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

källshult  
#429403 Fram axelfjädring på dom som Har fyrcylindriga.motorer och om det är låsbart vet ej. Det med svängradien har jag inga problem med i skogen sen får man kolla var det står i olika broschyrer om det är diameter eller radier för det upptäckte jag när jag kollade på valtra

   TS
Avatar Fallback

Re: Mf 5610

Robertberg  
#429433 Vi har en 5609 och grannen en 5610, om du vill klämma och känna Seb!

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Seb macahan  
#429469 tackar Robert. Är någon av dessa skogsutrustad?
Nu har jag i alla fall provkört en Mf 5713 i standard utförande. Mycket positivt ;-). Många bra funktioner och väldigt "ren" traktor i skogssammanhang.

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

stegmaster  
#429487 Sitter här med traktoröversikten i tidningen "Bedre Gardsdrift" nr 10 2016.
MF 5713Sl, 130hk, dyna6 efficient, 40km/t, listpris= 821,000kr (NOK)

Motsvarandet Valtra til denna borde vel vara.
Valtra N124 Hitech5, 135hk, 50km/t, listpris= 844,000kr (NOK)

Själv tror jag både dessa kommer en bit över 1 mille, med lastar, skogsombyggningar, och annat kul att ha, even efter prut.
Blir ju aldrig helt rettvist detta, men så langt det går.

Hadde vore trevligt om du lade upp här (eller kanske i tråden med Valtra N4) dom olika prisoffärter du får inn va det lider, på ferdig utrustade traktorer för att kunna sammenlikna.
Så det går att se om Valtra verkligen er mycket dyrare enn tillsvarandet modell från andra märken.

En til. eks. (altså "gamla" modeller från båda,)

MF 5610 dyna4 Essential, 105hk, 40km/t, listpris= 614,000kr

Valtra N103 Hitech5, 110 hk, 40km/t, listpris= 635,000kr

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Seb macahan  
#429502 Valtra N-serie är ganska tomma på utrustning i sitt grundpris. Valtra´s nya strategi är att kunden ska göra medvetna val.
Detta är ju big NO NO från alla håll att utge priser så jag avrundar och lägger ut ett ca pris (inte listpris) samt anger inte allt som står i spec.
Valtra N134 Versu
Skogsdäck, frontlyft, lastare, skogstak, twintrack + full skogsutrustning av Ölmstad, arbetsljus, skogs skärmar, luftstol, 540 540e & 1000rpm, fjädrande framaxel. 4 dubbelverkande uttag. bromsuttag ca pris 1150 000:-

MF 5713 Dyna-6
Skogsdäck, frontlyft, lastare, omvänd förarplats + full skogsutrustning med skogsdrag och uppfällbara lyftarmar av Ölmstad, arbetsljus, skogs skärmar, luftstol, 540 540e & 1000rpm, fjädrande framaxel. 2dubbelverkande spak, 2dubbelverkande el-proportional, bakhjulsvikter & frontvikt ca pris 900 000:-

Avatar Fallback

Re: Mf 5610

erik__j  
#429508 Har en MF 5480 som jag kör i skogen med. Det enda som stör mig är att den har dålig frigångshöd samt att jag snålade med broms i bakläge.
Annars så sitter men bra och det går lätt att vrida runt. 5613 är ju en kanontraktor , stark och smidig

Avatar Fallback

Re: Mf 5610

valtra mega  
#429511 Skulle det inte vara bättre att jämföra med N124 som har samma storlek på motorn som mf .
Har mf skogstak och twintrack också vilken hydralpump har mf

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

källshult  
#429519
Seb macahan skrev:Valtra N-serie är ganska tomma på utrustning i sitt grundpris. Valtra´s nya strategi är att kunden ska göra medvetna val.
Detta är ju big NO NO från alla håll att utge priser så jag avrundar och lägger ut ett ca pris (inte listpris) samt anger inte allt som står i spec.
Valtra N134 Versu
Skogsdäck, frontlyft, lastare, skogstak, twintrack + full skogsutrustning av Ölmstad, arbetsljus, skogs skärmar, luftstol, 540 540e & 1000rpm, fjädrande framaxel. 4 dubbelverkande uttag. bromsuttag ca pris 1150 000:-

MF 5713 Dyna-6
Skogsdäck, frontlyft, lastare, omvänd förarplats + full skogsutrustning med skogsdrag och uppfällbara lyftarmar av Ölmstad, arbetsljus, skogs skärmar, luftstol, 540 540e & 1000rpm, fjädrande framaxel. 2dubbelverkande spak, 2dubbelverkande el-proportional, bakhjulsvikter & frontvikt ca pris 900 000:-

Gör ölmstad speciella skogs skärmar till mf 5610 för det är ett minus på mf om man har 38 tum däck då får man inte plats med kedjor. Då när jag var och prov körde mf skogs utrustad så hade en firma i Värnamo gjort en tank i aluminium och hade skurit bort skärm kanten han hade fått betala 60000 för tanken. Men det var urea tank också. Jag fick ett pris på 50000 för tanken tyckte det var lite mycket pengar för det. Har funderingar på att lösa det på ett annat vis men prova att köra en säsong utan kedjor på bakhjulen har kedjor fram. Men går det bra utan så är det rätt skönt att slippa kedjorna i och med man kör mycket på väg fram och tillbaka har drift på vagnen så man borde klara sig bra utan och här i södra Sverige bruka det inte bil så mycket vinter

   TS
Avatar Fallback

Re: Mf 5610

Robertberg  
#429541 Nej bägge dessa är rena lastartraktorer tyvärr, men grannens TL90a har full skogsutrustning..

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Seb macahan  
#429542 Gällande priset så var det bara några tusenlappars skillnad mellan N124 & N134. Enligt säljaren och han tyckte därför att jag skulle satsa på N134.
Skogsskärmar (är inget som någon har som tillval på Ölmstad, samma plastskärmar som på alla men de är lite mindre breda för o ta mindre stryk i skogen)
Med skogsdraget och 38" har jag för mig att man får bäst frigångshöjd i denna storleksklass på traktor 50cm under hitch på MF, 55cm frigång under bakaxel på Valtra.
MF har inget skogs-tak vilket är synd. Pump på både MF & Valtra är en LS 115m/L. Går att få större som tillval.
Valtra har sin twintrack med ratt som byggs hos Valtra resten av skogsombyggnad görs på Ölmstad.
MF har samma funktion fast med joystick och det görs hos Ölmstad. Kostnaden är ungefär den samma mellan MF och Valtra. Ratt är nog smidigare o köra med men tar samtidigt upp mer plats och skymmer sikten något mellan vagn och traktor. Fördelen är att ratten går o flytta i sidled.
Som jag fick det förklarat:
Massey Fergusson har tagit upp kampen om bra skogs och lastartraktorer och har designat två grund modeller där man lagt extra mycket fokus på att konkurrera med Vatra A93 och N4-serien. Det man lagt mest tyngd på är frigångshöjd, bra sikt och rymlig hytt och en ren design utan massa rör, slangar filter mm som är i vägen. Jag måste nog erkänna att jag aldrig varit någon MF fantast förutom MF35-165, mycket tack vare låg markfrigång och trång hytt. Men de har lyckats riktigt bra, och den ser betydligt mer oöm ut än motsvarande Valtra N4. Som för övrigt känns något större men lite mer "lyx" och fräckare design.
Jag ska villigt erkänna att jag inte gett N4 samma ingående chans att briljera då jag ansåg den för dyr redan från början, men den har säkert lika många fina funktioner som MF'n som jag blev mäkta imponerad av alla funktioner som de lagt in i armstödet och joysticken. Där kan man lägga proportionalstyrning på vagnsstyrningen samt av/på/back på vagnsdriften och ställa flödet under färd baklänges. Trycker man ner bromsen för o plocka ett par bitar så frikopplar den automatiskt och möter upp när man släpper bromsen i båda körriktningar. Hur fint är inte det när man skotar? 4 programerbara varvtal som man lätt ändrar under arbetets gång. Perfekt om man vill ha ett annat varvtal för transport jämförbart med när man kör kran (handgas & fotgas behövs inte längre) men om man vill finns handgas i armstödet. Jag provade o köra lådan med så snälla övergångar som möjligt och från 0-10km/h så beter den sig i princip som en turbinkoppling.
Allt detta sitter i joysticken där man även sköter fram och back koppling och lite annat. Sitter även fram back vid ratten plus ett ställe till som jag glömt nu. Fram back i joysticken känns ju riktigt smidigt vid lastarabeten. Sikten frammåt mycket bättre på MF, sikten bakåt bättre på Valtra N4.
Lyser det igenom???
Ja jag blev lite såld faktiskt. Säkerligen har N4 många av dessa funktioner också, men jag vet inte.

Avatar Fallback

Re: Mf 5610

valtra mega  
#429566 Har skogstak på x115 och det är bra vid gallring kör den med högra joysticken och tycker att det går bra att styra utan ratt

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

källshult  
#429578
1484079606_20170110_185605.jpg
1484079590_20170110_185509.jpg
1484079572_20170110_185451.jpg
1484079554_20170110_185430.jpg
1484079511_20170110_185216.jpg
Är klar med extra skydd på traktorn höger sida och flyttat in position och blinkers och bytt ut arbetsbelysningen till tyri led har 12 st nu det lyser otroligt bra i skogen nu

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Seb macahan  
#429582 Måste fråga dig @källshult. Dina lyftarmar är upphängda lodrätt på dina första bilder. Är detta en lösning som följer med skogsdraget eller är det eget "patent".
Detta är det mest frustrerande på många nya traktorer. Jag kan inte ta bort mina lyftarmar på NH pga att det sitter en givare nere i den leden under bakaxel, så även på MF & Valtra men ingen har någon vettig lösning på problemet mer än den jag sett på dina första bilder.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).