Jakt och Fiske

Renskötarna!!??

116 inlägg 40258 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Renskötarna!!??

Pannben  
#429501 Nu kommer vi nog lite långt ifrån renarna men dessa j**a EU-stöd har bara lett till höga markpriser och arrendenivåer. Några direktstöd till animalieproduktion finns inte. Att stöden inte gagnar lantbruket belyses av effekten av slaktdjursbidragen som fanns i drygt 10 år. När bidrag till slaktdjur infördes sjönk slaktnoteringen med mer än vad bidraget gav och sedan slaktbidragen försvann har noteringarna stigit till nivåer man inte tidigare vågat drömma om. Dessutom är slakterierna numera intresserade av kvalitet. Kanske något för sågverken att ta efter :roll:

Användarvisningsbild

Re: Renskötarna!!??

vetinte  
#429504
Mangan skrev:Möjligen får vi acceptera samma bidragsberoende om vi vill ha kvar svenska jordbruk om 50 år. Eller så blir renkött och korn odlat i Västerbotten lika inne, och det vore otänkbartatt äta vete från USA eller nötkött från Irland.

Tror alldrig en Svensk bonde kommer att åtnjuta samma storlek på bidragen.
Men man kan se till att anpassa sig o därmed höja produktionen så man kan exportera tex. Renkött.
Anpassning till rådande marknad är ju annars ett ledord för företag som vill ha vinst o gå runt.

Kse skrev: rent av hobby.

Vilket då innebär att svenskaskattepengar går till att bekosta en hobby som är förbehållen vissa. Till o med i ägandet av en viss djurart.
(Som från början var vild men sedermera räknas som tam. O vems egendom var de då ?).
Nä in i vanlig köttproduktion med rasen så där kan bli lite Renkött till alla.

Man kan fundera på varför Renen är så viktig i dehär fallet.
Sverige har en utrotningshotad ras, är även med i genbanken för att försöka bevara den, som oxå var använd o uppskattad bland Samer.
Nämligen Lappgeten.
Varför borde inte Samevärlden ha nån form av historiskt ansvar för den när nu de e så viktigt att hålla traditioner levande ?

Avatar Fallback

Re: Renskötarna!!??

Sti L  
#429525 Bor i en fjelldal og har tamrein på sørsiden og villrein på nordsiden.Her ligger 3 av 4 ikke samiske reinslag i tre nabokommuner.De er privateide og leverer slaktevekter og økonomiske resultater som langt overgår de samiske.Beitemark leier de av staten,det er 4 heltidsansatte gjeterer samt leder og sommerhjelp.
På nordsiden har vi villrein,der går vi på jakt og bærer oss i hjel når jaktlykken er god! I min munn er fersk/mørnet reinsbiff verdens beste,tett fulgt av hjort.(Jada,dette er ikke en jakt/matspalte-klarte ikke la være..).Spiste det senest

Avatar Fallback

Re: Renskötarna!!??

Sti L  
#429527 Altså senest i dag,etter en dag med husky i stor granskog/mye kvist.

Användarvisningsbild

Re: Renskötarna!!??

vetinte  
#429550
Sti L skrev:Bor i en fjelldal og har tamrein på sørsiden og villrein på nordsiden.Her ligger 3 av 4 ikke samiske reinslag i tre nabokommuner.De er privateide og leverer slaktevekter og økonomiske resultater som langt overgår de samiske.Beitemark leier de av staten,det er 4 heltidsansatte gjeterer samt leder og sommerhjelp.
På nordsiden har vi villrein,der går vi på jakt og bærer oss i hjel når jaktlykken er god! I min munn er fersk/mørnet reinsbiff verdens beste,tett fulgt av hjort.(Jada,dette er ikke en jakt/matspalte-klarte ikke la være..).Spiste det senest

Intressant att höra/läsa detta direkt från Norge :)

Är väldiga skillnader mellan Norge, Finland, Ryssland och Sverige.
(som i så mycket annat).
I Sverige finns tex inga "vildrenar" :shock: :???:
Allt vad Rennäring/uppfödning beträffar har Samerna i Sverige monopol på.
Och det är tam Ren i Sverige.
Så granländerna till Sverige har en, enligt mig, bättre/vettigare syn på denna saken.
Men vist e de konstigt att där finns vildren i Norge o inte i Sverige. O att den e jaktbar !!!!

Användarvisningsbild

Re: Renskötarna!!??

rokon  
#429568 "Klimatet är inte det enda som styr renpopulationer i Arktis. Forskare har hittat flera andra väsentliga faktorer."
http://www.norrbottensaffarer.se/nyhete ... n-om-renen

Avatar Fallback

Re: Renskötarna!!??

Sti L  
#429592 For noen tusen år siden trekte isen seg tilbake og folk/jegerer fulgte etter,de kom fra sør i Europa.Samene og kvenene kom senere,fra Finnland og Russland sier forskerne.
Vi har mange villreinstammer i Norge,ingen i Sameland.I mine fjell er dette mannejakt! Om du liker harde fysiske påkjenninger kan du finne ditt paradis i mitt hjemland.F.eks. kan du etter noen dagers jaging skyte en storbukk på 75 kg og bære til bilen i ryggsekk.Min pers er min egen vekt på ryggen i 5 timer,mange har langt argere pers.Dette var dag 6 i jakta og jeg var da i god form,dag 1 og 2 hadde jeg ikke hatt tjangs.Man må være to for å få sekken på ryggen,våpen,telt,sovepose o.s.v. veier også litt.Dette skal aldri skje igjen,det blir å gå flere turer.Reinen går alltid høyt når det ikke er vinter,den hater varme og insekter.

Avatar Fallback

Re: Renskötarna!!??

Sti L  
#429594 Villreinen i Sverige vart utryddet i 1865 ca,dette var skogsren.Den er mye større med smalere horn tilpasset skog og finnes i Finnland,Karelen og østover i Russland.Den er fredet i Finland,i Russland vet jeg ikke.

Användarvisningsbild

Re: Renskötarna!!??

vetinte  
#429607
Sti L skrev:For noen tusen år siden trekte isen seg tilbake og folk/jegerer fulgte etter,de kom fra sør i Europa.Samene og kvenene kom senere,fra Finnland og Russland sier forskerne.
Vi har mange villreinstammer i Norge,ingen i Sameland.I mine fjell er dette mannejakt! Om du liker harde fysiske påkjenninger kan du finne ditt paradis i mitt hjemland.F.eks. kan du etter noen dagers jaging skyte en storbukk på 75 kg og bære til bilen i ryggsekk.Min pers er min egen vekt på ryggen i 5 timer,mange har langt argere pers.Dette var dag 6 i jakta og jeg var da i god form,dag 1 og 2 hadde jeg ikke hatt tjangs.Man må være to for å få sekken på ryggen,våpen,telt,sovepose o.s.v. veier også litt.Dette skal aldri skje igjen,det blir å gå flere turer.Reinen går alltid høyt når det ikke er vinter,den hater varme og insekter.

Liter som en intressant jakt. Både va ute i fjäll o ha de gött o så jaga :)
Lite som jakten på vitsvans i finland.
Var glade för att ni har den möjligheten.

Användarvisningsbild

Re: Renskötarna!!??

Torbjörn Johnsen  
#429611 På tal om renskötare så finns en serie på SVT play med samma namn. Här är första avsnittet:
http://www.svtplay.se/video/10579442/re ... -avsnitt-1

Kanske kan ge en viss inblick i renskötarvärlden?

Användarvisningsbild

Re: Renskötarna!!??

vetinte  
#429619
Sti L skrev:Villreinen i Sverige vart utryddet i 1865 ca,dette var skogsren.Den er mye større med smalere horn tilpasset skog og finnes i Finnland,Karelen og østover i Russland.Den er fredet i Finland,i Russland vet jeg ikke.

Japp som Samerna "tämjde" därefter kalas dom tamren o förbehålls Samerna. Bedrivs ingen jakt utan bedrivs som Renskötsel med allt va de innebär. Löst springande utan så värst mycket kontroll. Även på andras privata marker vilket där har varit mycket klagomål på. En hel del som inte tycker att dom ska stå för foder till andra produktionsdjur.
Vanligt folk hålls utanför o får inte skaffa ren för uppfödning på en "vanlig" bondgård
bondgård tex. Tyvärr.

Användarvisningsbild

Re: Renskötarna!!??

vetinte  
#429625
Torbjörn Johnsen skrev:På tal om renskötare så finns en serie på SVT play med samma namn. Här är första avsnittet:
http://www.svtplay.se/video/10579442/re ... -avsnitt-1

Kanske kan ge en viss inblick i renskötarvärlden?

Var nog de som TS refererade till i första inlägget.

Användarvisningsbild

Re: Renskötarna!!??

Seb macahan  
#429641 Ja en sak är ju säker att jag har mer information nu än när jag startade tråden. Då kanske jag inte insåg hur många olika vinklar det finns på denna spaken. Men som en annan känslig fråga, vargen. Så är det inte mycket vi i söder vet om detta som kan dela ett helt land med de som bryr sig, de som vill tycka, de som har problem, de som tror de har problem, de som inte vet nått, de som lever i det etc etc. Finns det inte fler "renskötare" i forumet eller vågar inte de skriva? Huruvida det är statligt finansierat är ju en väldigt öm tå men jag misstänker att alla verksamheter är det mer eller mindre på nått sätt. ROT som för min egen del, RUT, barnomsorg, skola, polis, lantbruk, universitet, militär. Det är ganska få yrkeskategorier som står på helt egna ben och bara producerar pengar. Men visst det är kanske lite okonventionellt o se på det på det viset, men visst har vi alla en del av den kakan fast på olika sätt och form.
Jag är i grunden mot subventioner men jag förväntar mig att de som leder landet har bättre och mer fakta och kunskap om detta än jag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renskötarna!!??

vetinte  
#430552 Kan inte låta bli att göra ett inlägg.
Har kört en del i norr senaste dagarna nu o bara på E4 vid Nordmaling så låg där 8-10 döda påkörda Renar på en strecka av 50m. Vem eller vad som kört på dom vet jag inte. Men privatägda tamdjur som inte ägaren / ägarna har reda på och
inget ansvar för !
Barnfamilj som kör på dom ?
Riskerna är klart överhängande för dödsfall när flockar kommer upp på en väg som E4:an.
Är det verkligen ok ? Smällar man får ta ?
Japp risken finns även med Älg etc. Men det är ett vilt. Och avskjutning görs bla med tanke på trafiksäkerheten. (vilket inte görs med Ren). Antalet älg hålls inte på samma antal inom ett förhållande litet område.
Detta handlar om privat ägda djur......borde finns ansvarsförhållande.
Hur skulle de se ut om man släpper korna vind för våg ?
(o ja det är fullt möjligt om man har gammalt servitut på mulbete).

Användarvisningsbild

Re: Renskötarna!!??

gonzzos  
#430625 Har inte läst hela tråden men d känns som d finns betydligt större bekymmer att fundera över än några rengubbar å gummor i norr,tänker väl på den miljon människor i landet som lever på bidrag och en massa skjutningar å annat jävelskap. I detta sammanhang känns d som renskötarna snarare är en tillgång i landet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).