Traktorer och processorer

Hydralflöde Valtra 6xxx serien

11 inlägg 4258 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hydralflöde Valtra 6xxx serien

kalvo  
#429312 Hej alla på detta utmärkta forum. Letar lite efter en Valtra 64-6600 att ha i skogen, den ska ju ha ett oljeflöde på runt 70 liter, men det är ju på nästan fullvarv( el iaf kraftuttagsvarv). Vet någon vad den ger runt 1000 varv, det är ju mer i det registret man har vid krankörnjng?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Hydralflöde Valtra 6xxx serien

JohannesG  
#429316 Det är enkelt att räkna ut. Och jag är inte någon höjdare på matte. Troligen anges flödet vid maxvarv.
Dela flödet med varvtalet, exempelvis 70/2500=0,028. Där har du hur många liter du får per motorvarv. Ta sedan kvoten och multiplicera med det motorvarv du vill köra på exempelvis 0,028*1200=33,6. Alltså får du 33,6l/min vid 1200motorvarv om 70l/min är vid 2500motorvarv.
Senast redigerad av JohannesG mån 09 jan 2017, 22:29, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Hydralflöde Valtra 6xxx serien

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429326 De är så de blir, bättre än x05 serien men räcker kanske ändå inte helt för större kranar, därför har tex jag en 54cc frontpump så ger ca 54lit vid 1000rpm och jag lastar vid ca 1200varv

Avatar Fallback

Re: Hydralflöde Valtra 6xxx serien

kalvo  
#429349 Tack för ett utförligt svar JohannesG. När man ser det nedskrivet ser det givet ut.
Ventilpaketet med servo har ett maxflöde på 50 liter, tror att det blir lite fladdrigt med för stort flöde, men med denna uträkning ska det ju funka.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydralflöde Valtra 6xxx serien

rikard_e  
#429361 Vad är det för kran du ska köra med den?

Användarvisningsbild

Re: Hydralflöde Valtra 6xxx serien

JohannesG  
#429367 Korrigerade mitt inlägg ovan, tryckfelsnisse hade varit framme...

Avatar Fallback

Re: Hydralflöde Valtra 6xxx serien

kalvo  
#429378 Har en Weimer 10 ton o 6,7 kran. Ett smidigt ekipage o i mitt tycke en följsam o stark kran

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydralflöde Valtra 6xxx serien

Robertberg  
#429379 Här är uppmätta siffror, från vår medlem @Førland

Førland - 12 tons skogsvagn med drift.

Avatar Fallback

Re: Hydralflöde Valtra 6xxx serien

rikard_e  
#429466
kalvo skrev:Har en Weimer 10 ton o 6,7 kran. Ett smidigt ekipage o i mitt tycke en följsam o stark kran

Ingen drift på kärran?

Avatar Fallback

Re: Hydralflöde Valtra 6xxx serien

kalvo  
#429505 Näpp, ingen drift

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydralflöde Valtra 6xxx serien

Illman  
#429538 Har själv inte en valmet. Men en n-h 6640. Själv kör jag kranen med ca 1600 varv. Är en stor skillnad att höja varven från just under 1500 till 1600. Kranen blir otroligt mycket snabbare och så får man ett bättre flyt i lastande. Men denna har ungefär samma kapasitet i pumpen. Samt lönar det sig att kolla att flödet är ställt på max i snabbkopplingen. Det bästa skulle vara att skippa snabbkopplingen vilket stryper otroligt flödet till lastaren.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).