ATV och UTV i skogen

Grizzly och slungkoppling???

8 inlägg 5399 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Grizzly och slungkoppling???

BOGIZZ  
#429348 Fundera på att köpa en Yamah Grizzly att ha i skogen och dra tungt med. Men har hört att slungkopplingen inte verkar hålla något vidare. Vad har ni för erfarenheter :???:
Jag ska ha variatorkit och orginal hjul



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Grizzly och slungkoppling???

svampbob  
#429353 Jag har plågat min grizzly hårt i fyra år och det ända som har hänt är byte av variator rem.

Avatar Fallback

Re: Grizzly och slungkoppling???

Qkeeper  
#429479 Min grizzly har gått sen -08 i skogen och är snart uppe i 800h varav 5-600h i skogen och resterande på snökörning samt några få nöjesturer. Först gick den med en enklare Kranman vagn med vajerkran och sen en T1750. Har sista fyra åren kört en bit över 1000m3 totalt och de 4 förstå åren kanske 400m3 och fortfarande har jag inte ens bytt rem :-BD

Har bytt statorn 2ggr, batteri 2ggr, bytte drivaxlar bak ifjol vinter när en gick av och i år har alla 4 motorkuddar bytts då dom gått av.

Har ett EFI kit samt Yamahas egna kit monterat, hårdare fjädrar, 4cm spacers på alla hjul och kör vintertid med originalhjulen och kedjor och med ITP Mud Lite 27" på vår, höst och sommar.

Avatar Fallback

Re: Grizzly och slungkoppling???

skogsbonne  
#429500 Det håller, finns ju en anledning att grizzly är populäraste maskinen i den klassen :smile:

Avatar Fallback

Re: Grizzly och slungkoppling???

Hema  
#429596
BOGIZZ skrev:Fundera på att köpa en Yamah Grizzly att ha i skogen och dra tungt med. Men har hört att slungkopplingen inte verkar hålla något vidare. Vad har ni för erfarenheter :???:
Jag ska ha variatorkit och orginal hjul

Nytt eller begagnat? Om nytt kan jag tipsa om kodiak SE-versionen, ca 10.000:- billigare mot motsvarande grizzly och du får en smidigare maskin. Obs! Ingen annan kodiakmodell! Pengen du spar kan du lägga på traktorreggning, så får du köra överallt, endast hastighetsstrypt vad jag vet. Större däck kanske du inte behöver, men originaldäcken kräver kedjor för att funka i skogen.. Många tycker 26-27" är lämpligt att ha. Glöm inte skydd under och vinsch.

Avatar Fallback

Re: Grizzly och slungkoppling???

BOGIZZ  
#429620 Tack för alla svar! Nu känner jag mig lite lugnare :) Väntar på ett pris på en Grizzly som har gått som demo maskin hos återförsäljaren å vi får se vad han kommer med för pris. Jag har kollat på Kodiaken också å håller med om att det verkara vara ett bra alternativ just för att den är mindre å smidigare..

   TS
Avatar Fallback

Re: Grizzly och slungkoppling???

Hema  
#429631 Kan inte nog påpeka att om du tittar på en kodiak, så är det endast SE-versionen, de andra har inte i skogen eller dragandes på en vagn att göra.. Kan inte låsdiffa framaxeln.

Avatar Fallback

Re: Grizzly och slungkoppling???

BOGIZZ  
#429636 Mmmm det har jag koll på :grin:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).