Skördare

Sågkjedjor

20 inlägg 7864 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sågkjedjor

RMskog  
#42258 1. Slipar ni själva??
2. Vad har ni för slip?
3. vad räknar ni för kostnad per länk när ni slipar själva?

Om ni lämnar bort kjedjorna för slipning
4. Vad tar dom per länk?
5. Upplever ni att dom kasserar många kjedjor?
6. vad kör ni på för sort?


Tacksam för svar!!!



   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågkjedjor

Lukas_Lundstrom  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42263 1. Jopp när ja hinner, slipar mina kjedjor själv så blir dom så ja vill ha dom.
2. Markusson vet inte modell men den e helautomatisk, en drivlänkslip åxå markusson och en manuell slip för ryttarna.
3. Ha inte räknat riktgt ordentligt men en snabbt överslag e väl ca 10-12 euro för en ny 86 länk 2mm och man slipar ca 10 sycken på en timme så de e ju helt klart att man kan räkna hem en bra sliputrustning.
4.Ha lämnat bort ett 100 tal kjedjor för slipning och väntar på att få tibax dom för testning. men vet inget pris ännu :wink:
5 anser att så fort de e en lite bättre stensågning så ska kjeden kasseras så...
6. Windsor både svärd och kjedjor
Senast redigerad av Lukas_Lundstrom lör 29 nov 2008, 16:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Sågkjedjor

masterchief  
#42270 Slipar inget själv utan Himlinge skogsservice slipar åt mig.
För 71 länkarna tar han 34,50kr
För 88orna och 92orna tror jag han tar 40kr om jag inte missminner mig då jag inte har någon aktuell faktura framme.
Han fakturerar enligt vissa länkintervaller.
Kör Iggesunds kedjor.
88öre drivlänken för 1,6 och 92öre för 2,0 kostar de.

Användarvisningsbild

Re: Sågkjedjor

NZ  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42277 1. Ja
2. Markusson
3. En markusson slip kostar om jag inte missminner mig ca 12000:-. Vi har haft vår sedan -04 el. -05 minns inte riktigt och det är jag och min far som slipar på den och den håller fortfarande och slipar med väldigt bra resultat och det är väl slipat några tusen kedjor i den under alla år, så den investeringen har ju lönat sig mångdubbelt. Fungerar ju bra att slipa så när man bara kör dagtid med skördaren blir ju mycket mer att slipa om man kör skift, för det är ju inte så speciellt kul att sitta där.
4. -
5. Tyckte att det kasserades ganska mycket de gånger jag har lämnat iväg för slipning. Men å andra sidan så slipar man ju mycket längre på kedjorna själv än vad proffsen gör.
6. Swedol

Avatar Fallback

Re: Sågkjedjor

gremo  
#42792 Fick brev från iggesunds skogstjänst idag att dom slutar slipa kedjor.Dom hadde visst bra pris på kedjor nu oxå om nån är sugen.Själv handlar vi på swedool både svärd o kedjor.Något tips på bra kedjeslipare mottages tacksamt.PS finns det inga som slipar i södra sverige.

Användarvisningsbild

Re: Sågkjedjor

masterchief  
#42809 Jag handlade av Swedol innan, men tyckte det var enklare att handla direkt av de som gör sakerna.
Dessutom får man till bra pris av Iggesund om man pressar dem lite. :roll:
Osäker dock på om Iggesund gör Swedols svärd??
Håller Iggesunds svärd som betydligt hållbarare. Både slitage bakom noshjul samt flexbarhet.

Användarvisningsbild

Re: Sågkjedjor

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42837 1. Slipar ni själva?? Ja.
2. Vad har ni för slip? Markusson + Jolly för ryttare.
3. vad räknar ni för kostnad per länk när ni slipar själva? vet ej.

Om ni lämnar bort kjedjorna för slipning
4. Vad tar dom per länk? Fast pris per kedja har för mig 35kr.
5. Upplever ni att dom kasserar många kedjor? Nej
6. vad kör ni på för sort? Svedol Kedjor och svärd. Just nu även en låda kedjor från Oregon ingen skillnad som märks.

(Masterchief enl försäljaren på Swedol så är det Iggesund svärd)

Användarvisningsbild

Re: Sågkjedjor

masterchief  
#42844 Troligtvis är det så.
Glömde skriva att jag menade R-seriens svärd.
Misstänker att Swedols svärd är de Iggesunds blå, dvs serien innan R

Avatar Fallback

Re: Sågkjedjor

gremo  
#42887 dom har r-serien.ska prova dom gula swedols svärden nu,hinner nästan alltid kröka dom långa svärden ändå innan dom är slut så varför betala extra.

masterchief skrev:Troligtvis är det så.
Glömde skriva att jag menade R-seriens svärd.
Misstänker att Swedols svärd är de Iggesunds blå, dvs serien innan R

Avatar Fallback

Re: Sågkjedjor

matz  
#42892 vad tror ni om en sån här http://www.filoc.com/SE/default.asp

Avatar Fallback

Re: Sågkjedjor

gremo  
#42893 funkar den så är det nog kanon.

Användarvisningsbild

Re: Sågkjedjor

masterchief  
#42898
gremo skrev:dom har r-serien.ska prova dom gula swedols svärden nu,hinner nästan alltid kröka dom långa svärden ändå innan dom är slut så varför betala extra.

masterchief skrev:Troligtvis är det så.
Glömde skriva att jag menade R-seriens svärd.
Misstänker att Swedols svärd är de Iggesunds blå, dvs serien innan R

Riktar ni inte era svärd?
Det gör jag, iallafall då på stora skördaren, där det händer att man kröker dem när man kör grovt och klantar med motkap.
Den lilla är det ovanligt på, där slits de i regel ut, även om iofs ett o annat kröks då slyor etc nyper fast svärdet.
Även topptrissehaveri brukar jag åtgärda.
Händer väldigt sällan på R-serien dock.

Avatar Fallback

Re: Sågkjedjor

gremo  
#42900 jo vi brukar rikta dom om dom inte är för slitna.

Användarvisningsbild

Re: Sågkjedjor

GremoNiclas  
#42905
masterchief skrev:Jag handlade av Swedol innan, men tyckte det var enklare att handla direkt av de som gör sakerna.
Dessutom får man till bra pris av Iggesund om man pressar dem lite. :roll:
Osäker dock på om Iggesund gör Swedols svärd??
Håller Iggesunds svärd som betydligt hållbarare. Både slitage bakom noshjul samt flexbarhet.

Har en kompis som jobbar på swedol i Gävle. Han påstod att Swedol äger Iggesund. (inte själva samhället :roll: )

Användarvisningsbild

Re: Sågkjedjor

masterchief  
#42908 Inte helt otroligt.
Troligtvis har de olika stålkvaliteer i R-serien och blå serien/swedol gula.
Pratade med säljaren på Iggesund och han nekade inte till att de gjorde kedjorna och svärden till swedol.
Kedjorna fick dock inte märkas med XL om swedol sålde dem, dock har jag fått plastpåsar märkta XL i swedolkartonger, så nära sammarbete har de :lol:
Angående svärden så pratade han om olika stålleverantörer, dock mer hysch hysch där...
Min slutsats är att Swedols gula samt iggesunds blå är samma fast säljaren inte fick säga det rakt ut.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).