Arbetskläder för skogen

Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

163 inlägg 95533 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

sundelius  
#361811 Nu har jag beställt huggarkängor,byxor,blus,hängslen,scarf,läderfett,hjälm och diverse snickarkläder :smile:

Användarvisningsbild

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

JensSkoog  
#361835
sundelius skrev:Nu har jag beställt huggarkängor,byxor,blus,hängslen,scarf,läderfett,hjälm och diverse snickarkläder :smile:

Grattis! :-BD
Vad fick du ge för kängorna? Har tittat på E.S. på netet, men dom säljer inte hit till stenrösen :wink:

Användarvisningsbild

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

anersimyra  
#361870 Själv beställde jag nyss HARZ huggarkängor.. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

anersimyra  
#361871
JensSkoog skrev:
sundelius skrev:Nu har jag beställt huggarkängor,byxor,blus,hängslen,scarf,läderfett,hjälm och diverse snickarkläder :smile:

Grattis! :-BD
Vad fick du ge för kängorna? Har tittat på E.S. på netet, men dom säljer inte hit till stenrösen :wink:
Deras dyraste känga HARZ kostar 1875 kronor och 73 öre.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

sundelius  
#361896 Jag tog också Harz kängan men mina var nog på rea för jag betalade bara 1873,75 :lol:

Användarvisningsbild

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

sundelius  
#361912
JensSkoog skrev:
sundelius skrev:Nu har jag beställt huggarkängor,byxor,blus,hängslen,scarf,läderfett,hjälm och diverse snickarkläder :smile:

Grattis! :-BD
Vad fick du ge för kängorna? Har tittat på E.S. på netet, men dom säljer inte hit till stenrösen :wink:

Skicka ett Pm vad du vill ha så fixar jag det

Användarvisningsbild

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

anersimyra  
#361915
sundelius skrev:Jag tog också Harz kängan men mina var nog på rea för jag betalade bara 1873,75 :lol:

Dom jävlarna har smyghöjt priset.. :surp: 😡

Användarvisningsbild

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

JensSkoog  
#361922
sundelius skrev:
JensSkoog skrev:
sundelius skrev:Nu har jag beställt huggarkängor,byxor,blus,hängslen,scarf,läderfett,hjälm och diverse snickarkläder :smile:

Grattis! :-BD
Vad fick du ge för kängorna? Har tittat på E.S. på netet, men dom säljer inte hit till stenrösen :wink:

Skicka ett Pm vad du vill ha så fixar jag det

Tackar! ^:)^ Det ska jag göra. Du hör från mig.

Användarvisningsbild

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

johan.s  
#372966 Har någon jämfört E.S kläder med Oregons?

Dessa ligger ungefär i samma prisklasser, och de modeller jag är intresserad av är Oregon Waipua och Fiordland II jämfört med Engelbert Strauss KWF och Vision.

Jag tänka då först och främst på kvalité, passform, tjocklek/värme och ficklösningar.

Avatar Fallback

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

axwell  
#373043
johan.s skrev:Dessa ligger ungefär i samma prisklasser, och de modeller jag är intresserad av är Oregon Waipua och Fiordland II jämfört med Engelbert Strauss KWF och Vision.

Jag tänka då först och främst på kvalité, passform, tjocklek/värme och ficklösningar.


Välkommen till Skogsforum !

Själv har jag bara tittat på Oregons kläder, Waipouas midjebyxor som är smidiga och lämpligt svala, fungerar alltså bra under barmarkstiden också.
Snålt med fickor, 2 sidofickor, 1 bakficka med lock där kombinyckeln för plats, ca 1000 kr inkl moms(Jula), skulle idag kanske lagt på ca. 500 kr till Fiordland för att få fler fickor varav 1 benficka.
Stora i storlek, brukar inte kunna ha small men här går det bra tack vara stretch, fick idag plats med långkallingar och tunna arbetsbyxor innanför, men så har jag inte någon kalaskula och bara 178 cm "lång".

Avatar Fallback

Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

Carlfritidshuggare  
#373079 Hej

Liksom Axwell har jag inte använt annat än Oregon och då Fiordland II-stället. Imponerad av att Axwell kan ha small. Jag är 170 och har medium i byxa och jacka.

Bekväma byxor, inte jättevarma, där det inte finns sågskydd är de väldigt tunna. Lite missnöjd med förstärkningen i armortex (eller vad det heter) som jag tycker luddat upp sig mycket i förhållande till hur mycket jag jobbar. Kör ju lite på fritiden, så det är ju inte väldigt mycket. Men som sagt, sköna byxor.

Jackan blir jag väldigt svettig i om det är några plusgrader. Men bekväm med bra rörlighet trots tight skärning. Halsen är låg men bekväm. Hittills har detaljerna som ganska mjuka muddar i plast eller gummi hållit. Fem rymliga fickor i jackan varav en är inuti ryggen och ska vara till första förbandet. Just den konstruktionen är för mig obegriplig, jag använder ena bröstfickan istället.

Om byxan är rymlig är jag mer osäker på hur jackan upplevs om man är av större omfång än jag. Den är som jag skrev lite mer tight även om det finns stretchmaterial även i den.

Avatar Fallback

Re: Sv: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

Volundsmed  
#373083
JensSkoog skrev:
sundelius skrev:Nu har jag beställt huggarkängor,byxor,blus,hängslen,scarf,läderfett,hjälm och diverse snickarkläder :smile:

Grattis! :-BD
Vad fick du ge för kängorna? Har tittat på E.S. på netet, men dom säljer inte hit till stenrösen :wink:



Bor inte du i Sandefjord? Isf kan jag smuggla över när jag åker båt om det skulle behövas :)

Avatar Fallback

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428994 Tycker det är lite svårt satt sortera ut sågskyddskläder/skor.

Vilka byxor har ni köpt, det finns ett par för 1199 (hängslebyxor) och ett par för 1999:- (vision cross). Alla är klass 1 om jag förstått saken rätt? Har idag Stihl X-fit som är rätt behagliga att jobba i men börjar falla isär. Kommer jag att bli nöjd med de för 1199:- (lite skeptisk till hängslebyxor, ser varmt ut).

Kängor finns det Elten för 1199 och Harz för 1499:- Är det värt de extra 300:-?

Avatar Fallback

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

Blivande snickare  
#429004 Vad kör du för bälte i midjebyxorna @Mangan ?

Avatar Fallback

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429006 Inga alls, faktiskt. Inbyggda hängslen samt lite stretch räcker för mig (om du menar mina X-fit).

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).