Motorsåg och handhållet

Backslag med Stihl 064

20 inlägg 12567 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Backslag med Stihl 064

Byggare Bob  
#413268 Sågen används på en solosåg. Har ett antal år på nacken men relativt sparsamt använd. Ända sen jag köpte den har den varit svår att rycka igång när den ligger på sågbänken. Man får vara ytterst bestämd annars rycker den nästan av fingrarna på en. Jag är relativt storväxt och saknar inte styrka för knycken men det är hemskt varje gång man rycker igång den. Har blivit ännu sämre nu under det här året och går knappt att starta liggande längre.

Håller man den som vanligt när man startar en såg är det inga problem utan det händer bara när den ligger på sågbänken och då är det i stort sett alltid.

Några tips vad det kan vara? Har bytt startanordning från en reservsåg jag har men blev ingen skillnad. Förövrigt när den startat går den hur bra som helst och startar alltid på första rycket när man väl kommit igenom det...



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Backslag med Stihl 064

totte  
#413281
Byggare Bob skrev:Har blivit ännu sämre nu under det här året och går knappt att starta liggande längre.


Dags att sota den kanske? Du kör väl med den relativt fett ställd och då blir det gärna extra sotigt. Sot på kolven och i cylindertoppen höjer kompen och det blir värre och värre att dra igång.

Fråga mig bara inte om varför det är så svårt just när den ligger ner, ingen aning.

Användarvisningsbild

Re: Backslag med Stihl 064

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413315 Några av dessa har lite problem med tändningar vilket gör de lite varvtalskänsliga vid start.
Oavsett hur stor man är är det svårare att få samma hastighet i snöret när de sitter i bänk.
Handen rör sig lika fort i bästa fall, men man kan inte hjälpa till med kroppen.
Kolla så du har rätt stift i de är lite petiga med det. Gärna lite större elektrodavstånd än rek.

Funkade den andra du hade bättre så ta tändningen från den o prova.

Avatar Fallback

Re: Backslag med Stihl 064

Byggare Bob  
#413432 Har plockat isär sågen ikväll. Kolven såg rätt ok på ovansidan. Lite sot men inget alarmerande tyckte jag iafall. Har rengjort men behöver en ny cylinderfotspackning innan hopsättning o provstartning o ett nytt tändstift ska också införskaffas

   TS
Avatar Fallback

Re: Backslag med Stihl 064

Byggare Bob  
#414628 Till slut fick jag hem en packning och sågen är hopskruvat igen. Tyvärr ingen skillnad. Men var nog inte fel att sota iafall. Ska ge mig på svänghjulet o tändningen men måste hitta en avdragare först. Är det nånting man bör tänka på kring den insatsen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Backslag med Stihl 064

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414643 Mmm. Var försiktig med gängan...

Användarvisningsbild

Re: Backslag med Stihl 064

norrhed  
#419713 Är det bytt tändspole? Vanligt med bakslag om man byter ut CDIC spolen till en spole 0000 400 1300 spole.
Avdragare köper man från ebay för under 100-lappen!
Är du med i facebookgruppen Solosågarna? :grin:

Avatar Fallback

Re: Backslag med Stihl 064

bjed0001  
#419767 Får bakslag på min 064 ibland, inte så ofta så det är ett problem men ändå. Min lösning är att jag greppar startsnöret med öppen hand, baktänder den så sliter den bara snöret ur handen. Inte som innan när jag låste greppet runt starthandtaget med tummen. Då kändes det som att armen skulle slitas av från axeln

Avatar Fallback

Re: Backslag med Stihl 064

Byggare Bob  
#428976 Jag gav upp sågen till slut. Sålde den på blocket och har köpt en elsåg nu. Får se hur det funkar framöver när man startar upp sågningen framåt våren :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Backslag med Stihl 064

6liela  
#478238
Byggare Bob skrev:Har plockat isär sågen ikväll. Kolven såg rätt ok på ovansidan. Lite sot men inget alarmerande tyckte jag iafall. Har rengjort men behöver en ny cylinderfotspackning innan hopsättning o provstartning o ett nytt tändstift ska också införskaffas

Jag har krånglat med en 064 med backslag och har funderat vad det kan bero på den sågen var det lite glapp i vevlagret kan tänkas att när man drar igång så kommer svänghjulet lite före hela tiden till tändtunkten men när den sedan startar blir svänghjulet efter som resulterar i att den går fint under gång. Jag kollade aldrig tändläget med stroboskoplampa men antagligen kan det vara det som var problemet.

Användarvisningsbild

Re: Backslag med Stihl 064

totte  
#478303 Nej, den förklaringen funkar inte. Glapp i lagret är förvisso inget bra, men det påverkar inte tändpunkten på något märkbart sätt. Men det är möjligt att sågen har lite tidig tändning, det hindrar den inte från att gå alldeles utmärkt. Så skall man vara medveten om att en 85-kubikare är ett monster att starta. Alla riktigt stora sågar med fast tändpunkt kräver rejält stadiga drag i snöret om det inte skall rycka fingrarna av en.

Avatar Fallback

Re: Backslag med Stihl 064

tallen100  
#478305 Det är lika med dom flesta större motorer, tvekar du när du drar/vevar så blir det oftast en smäll för lilla handen :d
Full kraft direkt i rycket utan att tveka så brukar det gå bra :-bd

Avatar Fallback

Re: Backslag med Stihl 064

stone66  
#478309 Har en stihl 066 och man drar igång den ganska lätt om man har sågen löst. Men har den också i ett sågverk bra mycket svårare o starta den när den sitter monterad i sågverket. Det är trots allt väl typ 100cc

Användarvisningsbild

Re: Backslag med Stihl 064

totte  
#478310 066 är 91,6 cc, det räcker ett tag det med.

Tänkte på det också, 6liela borde kanske kolla om det är mycket sot på kolv och cylindertopp. Förhöjd komp av sot kan göra den rätt jäklig att dra igång.

Avatar Fallback

Re: Backslag med Stihl 064

6liela  
#478331
totte skrev:Nej, den förklaringen funkar inte. Glapp i lagret är förvisso inget bra, men det påverkar inte tändpunkten på något märkbart sätt. Men det är möjligt att sågen har lite tidig tändning, det hindrar den inte från att gå alldeles utmärkt. Så skall man vara medveten om att en 85-kubikare är ett monster att starta. Alla riktigt stora sågar med fast tändpunkt kräver rejält stadiga drag i snöret om det inte skall rycka fingrarna av en.


Jag har en 064 i dag som jag sågar med har inga som helst problem att starta den varken i bänk eller i handen.
Fenomenet med backslag måste bero på endera lite lite för hög tändning eller något lite för hög tomgångsgas.
Vet hur det va med dom gamla mc 500 cc med kick det lilla minsta gas vid start så kunde man flyga av hojen och bästa fall inte skada sig.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).