Traktorn i skogen

Hva bruker dere Grålle til?

32 inlägg 14645 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hva bruker dere Grålle til?

hoje  
#428845 Ser at det er flere her på forumet som har Grålle og jeg lurer på om dere har den kun som antikvitet eller om dere bruker den som nyttekjøretøy? Jeg fikk med en fungerende og vegregistrert -51 TE20 når jeg kjøpte et torp ifjor og det finnes også litt redskap til den. Jeg har et par bakskopor, fjaderharv, 2-skjærs plog, slåtterbalk, nya kedjor og nya dack. Lite annet smårask finnes også. Planen var ifjor å kjøpe en firhjuling til litt forefallende arbete på torpet, men foreløpig har grållen gjort nytten synes jeg. Jeg har plogat opp en liten viltåker og jeg bruker den til å kjøre hem veden når jeg hugger i skogen rundt torpet. Bortsett fra at den bråker noe voldsomt, synes jeg grållen er fantastisk morsom å bruke, jeg smiler fra den blir startet til den stannar :). Savner overhodet ingen firhjuling. Det jeg savner av redskap er en trommel til å få ned såkornet og muligens et snøskjær.

1483804688_13178847_10153389692271504_6281252965098154144_n.jpg

1483804357_img_5038.jpg

1483804173_imgp0052.jpg

1483804050_imgp0030.jpg

1483803952_imgp0041.jpg

1483803865_img_5115.jpg




   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Hva bruker dere Grålle til?

Dagu  
#428914 Tack för en fin beskrivning och bra bilder på din grålle! Hoppas många svarar med bilder.
Jag har själv ingen grålle, men följer gärna en sån här trevlig tråd!

Avatar Fallback

Re: Hva bruker dere Grålle til?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428923 det er jo heilt topp at du er hjelpen med ein sån traktor. Har ingen erfaring med gråtass sjølv men har kjørt mykje 135. Synes mykje av jordbruket i dag er overmekanisert med alt for store traktora og for avanserte maskine. Då er det supert og sjå sånne bilder !

Användarvisningsbild

Re: Hva bruker dere Grålle til?

totte  
#428924 Instämmer helt med Dagu och can!

Avatar Fallback

Re: Hva bruker dere Grålle til?

antemannen  
#428934 Här är en bild på vad jag brukar använda min grålle till.
Det är en 52:a bensinare som jag använder i skogen på vintern ( inte så ofta numera pga. tidsbrist) och klipper gräs på sommaren med den.

Avatar Fallback

Re: Hva bruker dere Grålle til?

hfab  
#428940 Den kälken skulle jag vilja se mer av antemannen.

Avatar Fallback

Re: Hva bruker dere Grålle til?

jakobn  
#428945 Kul tråd. Min grålle används mycket på vintern för att dra fram stormfälle i blötmark, transportera mig och utrustning till skogen, lunna i stenig terräng, dra ner träd som fastnat mm. Har den också till att driva tröskan.
På sommarhalvåret använde jag den mest till att flytta vagnar och ringvälta. Dessutom är den oumbärlig när man ska in i gamla byggnader där lastmaskinen inte kommer åt.
Ingen bra traktor, men kul att äga min är dessutom byggd 47 så det är en av de tidiga.

Avatar Fallback

Re: Hva bruker dere Grålle til?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428948
antemannen skrev:Här är en bild på vad jag brukar använda min grålle till.
Det är en 52:a bensinare som jag använder i skogen på vintern ( inte så ofta numera pga. tidsbrist) och klipper gräs på sommaren med den.


Korleis har du fått dei store stokkan oppå den kjelken der ?

Användarvisningsbild

Re: Hva bruker dere Grålle til?

hoje  
#428949
can skrev:
antemannen skrev:Här är en bild på vad jag brukar använda min grålle till.
Det är en 52:a bensinare som jag använder i skogen på vintern ( inte så ofta numera pga. tidsbrist) och klipper gräs på sommaren med den.


Korleis har du fått dei store stokkan oppå den kjelken der ?


Det funderer jeg på også. Har en gammel tømmervogn i ok stand, men har ingen kran.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hva bruker dere Grålle til?

antemannen  
#428951
can skrev:
antemannen skrev:Här är en bild på vad jag brukar använda min grålle till.
Det är en 52:a bensinare som jag använder i skogen på vintern ( inte så ofta numera pga. tidsbrist) och klipper gräs på sommaren med den.


Korleis har du fått dei store stokkan oppå den kjelken der ?

Mycket slit och släp. Och att anämnda klenare stockar och rulla upp dom på dessa.
Framdelen är en timmerbanke som hängs direkt på lyftarmarna så det blir bra med tryck på bakhjulen.
Bakdelen är bakdelen på en gammal skoterdoning.
Det där lasset orkar inte grållen lyfta så klart, men i med 1:an och lyftspaken på lyft så åker framhjulen i luften och så bär det iväg.
Styra det får man göra med styrbromsarna.
Tyvärr så fastnade kälken i nåt så när vi kom fram till avlägget så hade bättre på skidorna rätat ut sig och blev helt rak.
Kan nog fixa bilder framöver.

Användarvisningsbild

Re: Hva bruker dere Grålle til?

Sågomanen  
#428956 Jag använder min egenhändigt nyrenoverade dieselgrålle till att sladda vägen med och åka med röjsåg/motorsåg till skogen :smile:

Användarvisningsbild

Re: Hva bruker dere Grålle til?

JensSkoog  
#428979 :cry: :cry: :cry:
Inte många saker jag ångrar på, men att jag sålde min grålle på början av åttitalet gnager mig i hjärtat.
Har tänkt på att köpa en igen, men oftast är de högprisade eller så finns de rent för långt undan. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Hva bruker dere Grålle til?

hoje  
#429000 Mange til salgs, men avstanden blir ofte et problem som du skriver. Transporten vil vel ofte doble prisen på grållen. 10 mil på Grålle blir vel også litt spesielt. :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hva bruker dere Grålle til?

JensSkoog  
#429003 Kjente en i Våler i Solør som kjøpte på Tynset og kjørte den hjem midtvinters
i tjue minus - han måtte leggas foran ovnen for å tines opp :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Hva bruker dere Grålle til?

hoje  
#429010
JensSkoog skrev:Kjente en i Våler i Solør som kjøpte på Tynset og kjørte den hjem midtvinters
i tjue minus - han måtte leggas foran ovnen for å tines opp :lol: :lol:


:lol: :lol: :lol:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).